Hur kolla oljenivå?

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Hur ska man göra när man ska kolla om man har rätt mängd olja i motorn?

Ska motorn vara igång när man kollar igenom det lilla fönstret?
Nivån sjunker ganska mycket när den är igång, men slår man av den så höjs nivån :confused: så man inte tror att det är rätt mängd för man kollar när den är avstängd när man ska kolla när motorn är igång..

Ja ni fattar

Givetvis lutar inte hojen ;)


Att tömma ur allt och hälla i rätt mängd enl handboken är så klart ett alternativ, men kan inte göra det varje gång man blir osäker
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Den ska inte vara igång. Standard brukar vara att stänga av motorn och vänta ett par minuter sen kolla fönstret (om det är ett fönster).
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Det är olika för olika märken. Kolla manualen, finns ingen generell regel. På mina ska oljan vara drift varm.
 

essge

Medlem
Gick med
20 Mar 2010
Ort
Timmele
Hoj
2021 BMW K1600GT, 1985-Yamaha XT350
Min BMW K1300GT kollar oljenivån när den har stått upprätt på tomgång någon minut. Antagligen en givare i oljetanken. Kan tilläggas att den har s.k. torrsump.
 

Suzuki-TSCC-749

Ny medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
Inte i Japan
Hoj
GSXR750WN
Jag brukar passa på när jag har kört bullen en bit, så att oljan är varm och har pumpats upp i tanken. Sen kollar jag på stickan, helst med hojen upprätt. Sursukan vickar jag helt enkelt upp från sidostödet och låter oljan sega sig över från andra sidan sumpen. Sen gluttar jag genom siktglaset och är nivån mellan min och max så är jag nöjd (och så hoppas jag att oljan inte är allt för utspädd med oförbränd bensin). Vill jag vara säkrare så passar jag på när den ha körts ordentligt varm en längre sträcka. Fyrahjulsplåtlådan däremot har ultraljudskontroll av nivån under körning som, via det moderna computer-tjafset, visas på instrumenteringen. Oljestickan på den sitter gömd så att man inte ska hitta den och den är jättejobbig att få ur och i.
 

cAWPer

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2014
Ort
Industristaden
Hoj
Yamaha MT-10
Nej. Den expanderar inte bra. Det hade inte en motor klarat. Hade blivit alldeles för känsligt.



Skickat från min D5803 via Tapatalk

Kollar du oljenivån när den är kall så ligger den mitt i synglaset, kollar du igen med varm motor så är nivån så hög att du inte ens ser hur mycket olja du har, alltså helt över synglaset.
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Kollar du oljenivån när den är kall så ligger den mitt i synglaset, kollar du igen med varm motor så är nivån så hög att du inte ens ser hur mycket olja du har, alltså helt över synglaset.

Olja expanderar lite, men att det skulle vara så mkt beror nog på att inte oljan hunnit rinna ner i tråget helt.
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Därför att jag frågar så när den är avstängd och står upprätt så ser nivån bra ut, men är den igång så syns det nästan inget genom fönstret.

Är det verkligen normalt? :va
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Därför att jag frågar så när den är avstängd och står upprätt så ser nivån bra ut, men är den igång så syns det nästan inget genom fönstret.

Är det verkligen normalt? :va
Ja. När du startar pumpas ju en del av oljan runt i motorn/oljesystemet. Och ligger alltså inte lugnt och stilla kvar i tråget. :)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

Raderad medlem 51742

Guest
Därför att jag frågar så när den är avstängd och står upprätt så ser nivån bra ut, men är den igång så syns det nästan inget genom fönstret.

Är det verkligen normalt? :va

På min hoj är det precis så. Jag kontrollerar oljenivån efter att ha kört hojen driftvarm och sen haft den avstängd i 5 minuter. Då ligger nivån mellan min och max. Startar jag hojen ser jag ingen olja i fönstret.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Japp, fullt normalt.

Därför (bland annat) är det dåligt att ha för mycket olja i motorn, då har man ingen aning...
 
Nyheter
Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top