Hur kolla oljenivå?

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
F900R -20
Hur ska man göra när man ska kolla om man har rätt mängd olja i motorn?

Ska motorn vara igång när man kollar igenom det lilla fönstret?
Nivån sjunker ganska mycket när den är igång, men slår man av den så höjs nivån :confused: så man inte tror att det är rätt mängd för man kollar när den är avstängd när man ska kolla när motorn är igång..

Ja ni fattar

Givetvis lutar inte hojen ;)


Att tömma ur allt och hälla i rätt mängd enl handboken är så klart ett alternativ, men kan inte göra det varje gång man blir osäker
 
Den ska inte vara igång. Standard brukar vara att stänga av motorn och vänta ett par minuter sen kolla fönstret (om det är ett fönster).
 
Det är olika för olika märken. Kolla manualen, finns ingen generell regel. På mina ska oljan vara drift varm.
 
Min BMW K1300GT kollar oljenivån när den har stått upprätt på tomgång någon minut. Antagligen en givare i oljetanken. Kan tilläggas att den har s.k. torrsump.
 
Jag brukar passa på när jag har kört bullen en bit, så att oljan är varm och har pumpats upp i tanken. Sen kollar jag på stickan, helst med hojen upprätt. Sursukan vickar jag helt enkelt upp från sidostödet och låter oljan sega sig över från andra sidan sumpen. Sen gluttar jag genom siktglaset och är nivån mellan min och max så är jag nöjd (och så hoppas jag att oljan inte är allt för utspädd med oförbränd bensin). Vill jag vara säkrare så passar jag på när den ha körts ordentligt varm en längre sträcka. Fyrahjulsplåtlådan däremot har ultraljudskontroll av nivån under körning som, via det moderna computer-tjafset, visas på instrumenteringen. Oljestickan på den sitter gömd så att man inte ska hitta den och den är jättejobbig att få ur och i.
 
Nej. Den expanderar inte bra. Det hade inte en motor klarat. Hade blivit alldeles för känsligt.



Skickat från min D5803 via Tapatalk

Kollar du oljenivån när den är kall så ligger den mitt i synglaset, kollar du igen med varm motor så är nivån så hög att du inte ens ser hur mycket olja du har, alltså helt över synglaset.
 
Kollar du oljenivån när den är kall så ligger den mitt i synglaset, kollar du igen med varm motor så är nivån så hög att du inte ens ser hur mycket olja du har, alltså helt över synglaset.

Olja expanderar lite, men att det skulle vara så mkt beror nog på att inte oljan hunnit rinna ner i tråget helt.
 
Därför att jag frågar så när den är avstängd och står upprätt så ser nivån bra ut, men är den igång så syns det nästan inget genom fönstret.

Är det verkligen normalt? :va
 
Därför att jag frågar så när den är avstängd och står upprätt så ser nivån bra ut, men är den igång så syns det nästan inget genom fönstret.

Är det verkligen normalt? :va
Ja. När du startar pumpas ju en del av oljan runt i motorn/oljesystemet. Och ligger alltså inte lugnt och stilla kvar i tråget. :-)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 
Därför att jag frågar så när den är avstängd och står upprätt så ser nivån bra ut, men är den igång så syns det nästan inget genom fönstret.

Är det verkligen normalt? :va

På min hoj är det precis så. Jag kontrollerar oljenivån efter att ha kört hojen driftvarm och sen haft den avstängd i 5 minuter. Då ligger nivån mellan min och max. Startar jag hojen ser jag ingen olja i fönstret.
 
Japp, fullt normalt.

Därför (bland annat) är det dåligt att ha för mycket olja i motorn, då har man ingen aning...
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top