Skälva cylinder volymen ger ingenting nästan.Än att öka cylindervolymen med 50 procent?
Säg att du ökar volymen med 50%
Men du har kvar original ventiler och original kam.
Vi säger att original motor har max effekt vid 7500 rpm sedan sjunker effekten pga att flödet in i cylinder når max via ventiler o ventilerna lyft.
Med 50% större volym så flödar ventilarean kontra lyftet kanske max redan vid 6500 rpm sedan sjunker effekten. Hypotetiskt.
Det du vinner är ett högre komp förhållande iomed att du teoretisk skall komprimera större volym gas upp i förbränningsrummet. Du får mera Nm än HP den blir råstarkare.
Sedan skall den större volymen ut genom original avgassystem som redan original högst troligt är trångt.
Då funkar helt plötsligt avgas takten som en tryckluft Kompressor, och vad händer när en Kompressor snurrar. Jo det går åt energi för att rotera och det blir Varmt.
Min 1 cyl 600 borra o strokad till 768cc med större titan ventiler special kam större förgasare o special headder gav nästan 100% mer HP ca 43-45 HP extra och kostade ca 40,000 att bygga.
Jag tror du är inne på hur en 2T reagerar på större cylinder volym, en 4T reagerar inte alls på samma brutala sätt.
Restriktionerna sitter i ventileras storlek och lyft samt kammen durationer och överlapp. Sedan kommer insugskanaler o förgasare. O inte minst flödet ut via avgasventik/kanal ut i headder vidare genom ljudämperiet..