Hur kan större cylinder passa original-topplock?

Än att öka cylindervolymen med 50 procent?
Skälva cylinder volymen ger ingenting nästan.

Säg att du ökar volymen med 50%
Men du har kvar original ventiler och original kam.

Vi säger att original motor har max effekt vid 7500 rpm sedan sjunker effekten pga att flödet in i cylinder når max via ventiler o ventilerna lyft.

Med 50% större volym så flödar ventilarean kontra lyftet kanske max redan vid 6500 rpm sedan sjunker effekten. Hypotetiskt.

Det du vinner är ett högre komp förhållande iomed att du teoretisk skall komprimera större volym gas upp i förbränningsrummet. Du får mera Nm än HP den blir råstarkare.

Sedan skall den större volymen ut genom original avgassystem som redan original högst troligt är trångt.

Då funkar helt plötsligt avgas takten som en tryckluft Kompressor, och vad händer när en Kompressor snurrar. Jo det går åt energi för att rotera och det blir Varmt.

Min 1 cyl 600 borra o strokad till 768cc med större titan ventiler special kam större förgasare o special headder gav nästan 100% mer HP ca 43-45 HP extra och kostade ca 40,000 att bygga.

Jag tror du är inne på hur en 2T reagerar på större cylinder volym, en 4T reagerar inte alls på samma brutala sätt.

Restriktionerna sitter i ventileras storlek och lyft samt kammen durationer och överlapp. Sedan kommer insugskanaler o förgasare. O inte minst flödet ut via avgasventik/kanal ut i headder vidare genom ljudämperiet..
 
Än att öka cylindervolymen med 50 procent?
Beror på trimningsgraden ifrån början. Jag kollade lite på nätet nu. På pappret ska C1 125 ha rätt bra vrid och effekt i förhållande till cylindervolym. Så kanske finns det inte så mycket att hämta med portning ändå.

Enligt denna har originalkolven ganska djupa ventilurtag. En sak att titta på med den andra kolven gjord för en annan topp.

Enligt den här är kylkanalerna rätt nära original borr, som du varit inne på.

Om du skalar om en bild till tex 10 pixel per mm kan du mäta diametern på kylkanalernas cirkel. Är den 67mm + marginal?

Sen kan 67mm inte ge 50% mer volym jämfört med 56,4mm. (67/56.4)^2 = 1,41. Okej, 41% är rätt mycket mer det med. Dock utnyttjar C1 inte hela borret till ventiler, så jag undrar om luftflödet kan fylla den större volymen vid samma varvtal? Annars blir det inte en proportionell effektökning.

Skulle det gå att byta till motorn på 200cc?
 
..och med dåligt flöde kan det menas en pissig design från fabrik, som på t.ex. gamla luftkylda gsxr1100 där en förminskning och upprätning av insuget på rätt plats ger mer effekt än större insug. Har man toppen av redan är det dumt att inte kika på vad som kan förbättras. 40 hästar per 250 kubik är inga extrema siffror för en 4-taktare.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top