Hur kan ni tillåta dessa bensinpriser?

Omräknat så ligger deras literpris på strax under halva vårat ja, Det är väl det enda som jag kan se som bättre där borta i det fördömda landet.
 
Vilken klass kör du som tillåter etanol?
Det var visserligen några år sedan jag rallade, men då var det tvärstopp om jag minns rätt.
Visst förekom rätt ordentlig iblandning ändå, för att bota knackningar när man ökat kompet för mycket.
Det fick en del att blanda i motorer som inte behövde det.
De gick inte ett skvatt bättre.
Eftersom man pytsar i mer soppa med lägre energiinnehåll så får det plats mindre luft.
Att flamfronten skulle propagera snabbare i etanol tror jag inte ett skvatt på.

Bilen är en Grupp H
Grupp H och Super nationel får använda Etanol, Grupp E , A/N & volvo orginal får inte använda etanol
 
Fast nu handlar din och min diskussion om effekt och inte ekonomi. Så att blanda in pengar för att bevisa att jag har fel i en fråga som handlar om fysik är ju lite förvirrat.

Då ska väll din och min diskussion äga rum i ett forum som berör Fysik och inte i en tråd där man diskuterar Bensin priset ?

" Hur kan ni tillåta dessa bensinpriser?"
 
Hur långt pendlar du?

Kör runt 30-40 mil i veckan, så runt 1500-2000 mil om året beroende på när snön kommer och hur länge den ligger. Skulle man kunna komma ner till 0.1-0.15 i förbrukning så skulle man sparat strax under 10 000:- om året om man räknar på att hojarna man pendlar med drar 0.5-0.6 L/mil.

Det går ju absolut att transportera sig billigt även om bensinen är "dyr", om man väljer att inte köra större hojar (vilket jag mestadels gör), även om det kansk inte är lika spännande. Man kanske skulle köpt en billig 125:a, snickrat ihop en strömlinjeformad kåpa och exprimenterat fram den bränslesnålaste inställningen.....så ser ni nån töffe nära väggrenen, hukad bakom vad som ser ut som en moppe med "rejskåpa" från 60-talet körandes i 50-60 km/h så är det jag!
 
Appropå bensinpriset. Kör man 1000 mil om året med hojen, vilket är mer än genomsnittet, och ens hoj drar 0.6 liter per mil blir det ju 9300:- med ett bensinpris på 15.5:- / litern. Med tanke på att folk kan köpa nya hojar för 150 000:- och vara villiga att vetala trafik- och halvförsäkringar på uppemot 10 000 - 20 000:- /året samt köpa skinställ för 15 000:- och flashiga hjälmar för 6000 - 7000:- samt övrig utrustning för höga summor så ser jag personligen priset på bensinen som långt från för högt, iaf. relativt till alla som åker nyare sporthojar.

Har en bekant som kör en lite sportigare bil med en V6:a på 3.2 liter, han vet att den kan dra uppemot 1.5 liter per mil om han riktigt trycker på, dock vet han ju att den kan dra hälften om han ligger i 80 km/h, trots detta gnäller han inte på bensinpriset för han vet att han kunde köpt en VW polo som drar 0.35 liter milen om det skulle vara det relevanta för honom. Hans personliga smärtgräns för besinen ligger runt 25-30 kr litern.

Jag som varit student senaste året och haft runt 8000:- att röra mig med som ska fördelas på husrum/mat/el/tele/bensin kan även jag inte påstå att bensinen slukar en så stor del av mina pengar, många turer jag gör är ju inte direkt nödvändiga, utan man gör de för nöjesskull. Skulle jag enbart köra det jag måste göra skulle jag väl kört minst hälften så mycket och då skulle bensinposten varit ytterliggare marginaliserad.

Tror många gnäller för att de är snåla, och de inte kan uppskatta värdet på en liter bensin och energin den bär med sig. olja är fortfarande den bästa energiformen vi har vad gällande portabilitet och lätthanterlighet samt att framställa, men som ni kanske märkt så har detta börjat förändras. Jag tror alla här måste inse att bensinen kommer bli dyrare, och att de har två val, fortsätta betala de ökande kostnaderna för bensin eller byta energityp till sitt/sina fordon. Dock är ju detta aningen svårare för oss som kör hoj som ofta inte har möjlighet att byta bränsletank vilket som skulle få till följd att aktionsradien minskas med 30% om man byter till E85...men det kanske man kan lära sig leva med. Dock tror jag inte E85 kommer vara något annat än ett övergånsbränsle till något annat....möjligen att man har kvar det för fordon så som motorcyklar (kan ju också vara en möjlighet för vanlig bensin, att man har kvar det åt motorcyklar, när alla större fordon tvingats byta energislag kan ju faktiskt priset sjunka något då efterfrågan sänks).
 
Uppskatta värdet av bensin... Det handlar varken om snålhet eller annat. Varför ska SVERIGE ta ut såna hejdlösa priser på bensinen? Sverige är ett sjukt dyrt land i övrigt, lönerna höjs inte men allt annat höjs.

Du rabblar om att man köpt en bil/mc för 150.000 och klagar på bensinpriset. Så för att jag köper något som kostar, så ska jag också vara beredd på lägga ut en djävla massa pengar? Jag köpte nyss en hoj för 100k. Hade försäkringen legat på över 10 hade jag inte köpt den. Ofta tar man lån till större utgifter som köp av bil/mc.. Det är alltså pengar man inte har.. Så förstår inte hur man då ska acceptera ett högt bensinpris när du har försäkring, lån, etc som ska betalas. Det ska inte vara ett lyxnöje (som det verkar vara just nu) att köra hoj.
 
Kör runt 30-40 mil i veckan, så runt 1500-2000 mil om året beroende på när snön kommer och hur länge den ligger. Skulle man kunna komma ner till 0.1-0.15 i förbrukning så skulle man sparat strax under 10 000:- om året om man räknar på att hojarna man pendlar med drar 0.5-0.6 L/mil.

Det går ju absolut att transportera sig billigt även om bensinen är "dyr", om man väljer att inte köra större hojar (vilket jag mestadels gör), även om det kansk inte är lika spännande. Man kanske skulle köpt en billig 125:a, snickrat ihop en strömlinjeformad kåpa och exprimenterat fram den bränslesnålaste inställningen.....så ser ni nån töffe nära väggrenen, hukad bakom vad som ser ut som en moppe med "rejskåpa" från 60-talet körandes i 50-60 km/h så är det jag!

I Danmark säljs Royal Enfield diesel, har jag hört.

Borde gå att svenskregistrera.
Förutom de fabriksbyggda, så finns det cyklar ombyggda i Japan med Robinmotor och tyska med Hatz.
 
Det här med att folk är snåla, det var en gediget insatt åsikt. :hihi

Bensinpriset är ett gissel för glesbygden, där kollektivtrafiken är i stort sett obefintlig, och alla kan inte bo i storstäder heller.

Däremot för hojkörning för nöjes skull, där tycker inte jag bränslet är dyrt...men det är lagom skoj när en tank i våran S80 (som ändå är relativt snål och snittar under 0,8 med lite effektiv ecodriving, trots stor, säker och bekväm bil) landar över 1000:-...då håller jag mig för skratt i alla fall.

Just nu letar vi efter en andrabil igen (jag är less på illa fungerande kollektivtrafik, även om jag har den möjligheten, dyrt är det med, betydligt mer än bränslet på en liten bil för jobbpendling under samma tidsperiod), och det kommer bli något snålt helt klart...
 
men det är lagom skoj när en tank i våran S80 (som ändå är relativt snål och snittar under 0,8 med lite effektiv ecodriving, trots stor, säker och bekväm bil) landar över 1000:-...då håller jag mig för skratt i alla fall.

Billigt. jag tankade lastbilen och fyllde upp portabel dieseltank till grävaren idag. 2350 liter lite över 35000:-.
 
Nä det är inte roligt att när priserna drar iväg för mycket. Tjänar man bra så ar det inga problem men tar man dom som inte gör det och får lägga runt 3000kr/mån för bil bara för att ta sig till o från jobbet ,då är det inte kul Reseavdraget kommer knappt täcka bränslekostnaden. Det finns ju dom som måste skattejämka för att det ska gå runt.
 
Kör runt 30-40 mil i veckan, så runt 1500-2000 mil om året beroende på när snön kommer och hur länge den ligger. Skulle man kunna komma ner till 0.1-0.15 i förbrukning så skulle man sparat strax under 10 000:- om året om man räknar på att hojarna man pendlar med drar 0.5-0.6 L/mil.

Det går ju absolut att transportera sig billigt även om bensinen är "dyr", om man väljer att inte köra större hojar (vilket jag mestadels gör), även om det kansk inte är lika spännande. Man kanske skulle köpt en billig 125:a, snickrat ihop en strömlinjeformad kåpa och exprimenterat fram den bränslesnålaste inställningen.....så ser ni nån töffe nära väggrenen, hukad bakom vad som ser ut som en moppe med "rejskåpa" från 60-talet körandes i 50-60 km/h så är det jag!

Nu pendlar jag iof bara 10-12 mil/vecka, men det är som natt och dag sedan jag började pendla med 125 scootern. Kör nästan gratis (75-85 spänn/vecka) och när man efter en veckas pendlande ska tanka, ja då visar det sig att man har ca 1,5 liter kvar i tanken. Då har man dessutom varit och handlat efter jobbet och kört lite andra ärenden. Jävla bra fordon för att flytta arslet från A-B billigt.
 
Kör runt 30-40 mil i veckan, så runt 1500-2000 mil om året beroende på när snön kommer och hur länge den ligger. Skulle man kunna komma ner till 0.1-0.15 i förbrukning så skulle man sparat strax under 10 000:- om året om man räknar på att hojarna man pendlar med drar 0.5-0.6 L/mil.

Det går ju absolut att transportera sig billigt även om bensinen är "dyr", om man väljer att inte köra större hojar (vilket jag mestadels gör), även om det kansk inte är lika spännande. Man kanske skulle köpt en billig 125:a, snickrat ihop en strömlinjeformad kåpa och exprimenterat fram den bränslesnålaste inställningen.....så ser ni nån töffe nära väggrenen, hukad bakom vad som ser ut som en moppe med "rejskåpa" från 60-talet körandes i 50-60 km/h så är det jag!

Nu pendlar jag iof bara 10-12 mil/vecka, men det är som natt och dag sedan jag började pendla med 125 scootern. Kör nästan gratis (75-85 spänn/vecka) och när man efter en veckas pendlande ska tanka, ja då visar det sig att man har ca 1,5 liter kvar i tanken. Då har man dessutom varit och handlat efter jobbet och kört lite andra ärenden. Jävla bra fordon för att flytta arslet från A-B billigt.
 
De gick inte ett skvatt bättre.

Och det verifierade ni i bromsbänk eller bara på känslan i accelerationen?


Eftersom man pytsar i mer soppa med lägre energiinnehåll så får det plats mindre luft.

:rofl Luften har en densitet på 1.2 kg/m^3 och bensin 750 kg/m^3 så jorå, en sådär 2 tusendelar mindre luft får plats. Vid samma temperatur. Men eftersom förångningsenergin hos etanol är 840KJ/kg mot bensinens 305KJ/kg så kommer temperaturen vara längre när insugsventilen stänger i etanolmotorn.

Att flamfronten skulle propagera snabbare i etanol tror jag inte ett skvatt på.

Ja, du brukar ju gilla att slänga ur dig vad du tror. Men jag vet att etanol har en laminär flamhastighet på 41cm/s och bensin varierar lite eftersom innehållet varierar. Men kan aproximeras som iso-oktan med flamhastigheten 33cm/s.

Men du tror mig väl inte i vanlig ordning så jag föreslår att du googlar före du tror fram nästa komentar om att jag har fel.

Och det där med flamhastigheten var anledningen till min tidigare fråga om hur du menade att tändningen skulle justeras.
 
Last edited:
Verkar som bensinpriset har blivit ett ny "high". Men jag måste fan säga en sak. Har kört cirka 100 mil de senaste två veckorna med hoj och nog fan har jag inte ångrat en krona av det jag betalat. Att betala ännu mer för att fylla bilen gör dock jävligt ont i hjärtat.

Betalar 800 / mån för att åka kollektivt och försöker göra det så ofta som möjligt och reservera mig för nöjeskörning vad gäller MC:n.

Vart nästan 16:- kronor idag.
 
Däremot för hojkörning för nöjes skull, där tycker inte jag bränslet är dyrt...men det är lagom skoj när en tank i våran S80 (som ändå är relativt snål och snittar under 0,8 med lite effektiv ecodriving, trots stor, säker och bekväm bil) landar över 1000:-...då håller jag mig för skratt i alla fall.

Skaffa en mindre tank då... :gnissla
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top