Hur kan ni tillåta dessa bensinpriser?

Har du alla hästar hemma?
Om det går åt koldioxid när man producerar en bil är det ju BRA!
Nu lär ju så inte vara fallet, men du får gärna referera till en trovärdig källa som visar att det bildas mer koldioxid för att bygga en Prius jämfört med motsvarande bensinbil.

"Alla batterier"... En vanlig Prius (ej laddhybriden) innehåller förutom ett litet vanligt blysyrabatteri ett större NiMH-batteri. Det är en väl beprövad teknik och att tillverka det batteriet är nog just precis vad de flesta batteritillverkare skulle beteckna som lätt.

Det är ganska intressant att Toyota Prius kommer på tal. Bilen är i det närmaste en katastrof ur miljösynpunkt om man räknar dess tillverkning och livslängd från vaggan till graven dvs.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article45967.ece

Hummer är mer miljövänlig än Toyota Prius
http://billigastebil.se/hummer-miljovanlig-toyota-prius/
 
Har du alla hästar hemma?
Om det går åt koldioxid när man producerar en bil är det ju BRA!
Nu lär ju så inte vara fallet, men du får gärna referera till en trovärdig källa som visar att det bildas mer koldioxid för att bygga en Prius jämfört med motsvarande bensinbil.

"Alla batterier"... En vanlig Prius (ej laddhybriden) innehåller förutom ett litet vanligt blysyrabatteri ett större NiMH-batteri. Det är en väl beprövad teknik och att tillverka det batteriet är nog just precis vad de flesta batteritillverkare skulle beteckna som lätt.

Sorry. Jag menade givetvis att man släppte ut enorma mängder koldioxid i luften. Anledningen är att batterier inte är billiga för jag tror de har lithium batterier i bilen (har en siffra på 170 ca.) motsvarande den man har i en laptop.
 
Det är ganska intressant att Toyota Prius kommer på tal. Bilen är i det närmaste en katastrof ur miljösynpunkt om man räknar dess tillverkning och livslängd från vaggan till graven dvs.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article45967.ece

Hummer är mer miljövänlig än Toyota Prius
http://billigastebil.se/hummer-miljovanlig-toyota-prius/

Där ser man. Där kom det en källa: Som sagt på Top Gear brukar de ju ha lite nyheter och Jeremy Clarkson har flera gånger uttryckt sit hat för priusen :)
 
Ni är ju nåt på spåret..

Jag är inte emot att skattelätta eller -straffa bilism med miljöargument. Men då ska det räknas rätt också.

Tar de fram totalkostnaden per bil över en livslängd (bilens alltså) och jämför de siffrorna så närmar vi oss verkligheten. Då kanske en V70 D5 är mer miljövänlig än nån sketen Prius iaf, för den behöver inte åka båt runt hela jorden. BMW dieslar ska vi inte tala om, också kalasnära.

I Nkpg tas miljöbilsförmånerna bort NU. Så vårt val av miljödiesel blir för vår del meningslöst från det att vårt nuvarande parkeringstillstånd går ut om ett par månader, då kommer det inte gå att förnya. Är så man vill köpa svartrykarsomfanjävlaTRUCKER-pickis bara för att! Vi kör inte ens många mil, men spar massor på miljöbil pga mängder med parkeringar (bilen snurrar mkt på stan dagtid).
 
Jag tycker det går skitbra.
Det går snabbare för mig att ta tunnelbanan till jobbet än bil och jag läser jobbmail samtidigt. Mellan en halvtimme och en timme per dag sparar jag på det.
Tillförlitligheten är många gånger bättre än en bil och man slipper betala/leta parkering. Parkering inne i stan skulle förmånsbeskattas med typ 1500pix i månaden.
Och allt för en spottstyver pengar i månaden. Att bli hänvisad till bil för att ta sig till jobbet vore ett jävla straff. Bor du själv i Stockholm eller sitter du och gissar lite på hur det fungerar?
Angående ditt OT-utlåtande vill jag nog ha en källa på det innan jag svarar. Jag tror nämligen att folk engagerade i miljöfrågor är bättre bildade än genomsnittet. Och framförallt jämfört med bondlurkarna med foliehattsteorier på tex det här forumet.

Jag tycker det är skitkasst.
Det går långsammare för mig att åka kommunalt till jobbet. Mellan en och två timmar tappar jag på det, och då kommer jag som tidigast en halvtimma för sent till jobbet.
Tillförlitligheten är hopplös då tåg inte alltid ens går, bussar bli ståendes av halkan mm. Bilen startar alltid, i den får jag åka luftkonditionerat, välja musik och slipper ha fyllskallar och annat drägg som sällskap. Att jag dessutom parkerar direkt på arbetsplatsen och slipper gå 500 meter i regnet är ett stort plus.
Allt detta för några få tusenlappar i månaden.
Att bli hänvisad till det kommunala vore ett jävla straff. Att man dessutom spar in 5-10 sjukdagar om året när man slipper sitta och snörvla tillsammans med sveriges undre medelklass ser jag som en tjänst för samhället.

Jag tror att folk engagerade i miljöfrågor är lägre bildade än genomsnittet, då majoriteten av dessa tror att lösningen på våra miljöproblem är att rösta på miljöpartiet.

:glömdet
 
Bästa vore ju om alla nytillverkade fordon med mer än två hjul skulle drivas med annat än bensin, så att bensinen kunde avsättas åt motorcykelnyttjarna och samtidigt sänka skattesattsen på bensinen för att ge incitament till att folk ska köra mer MC och därmed avlasta vägnätet både vad gällande slitage samt att få trafiken att flyta bättre.
 
För att styra över folk till transport på 2 hjul så får man nog göra som i vissa länder. Låta folk köra upp till 125cc på B-kort. Det är för få som idag ser en moppe som ett vettigt alternativ till bil, det går för långsamt och försäkringen är för dyr.
 
Du bor förstås i Sthlm, Malmö eller Göteborg och kan promenera/cykla/gå/åka SL-kortat buss/tunnelbana till jobbet?

Jag har endast 30 minuters bilkörning till jobbet, vilket översätts till 4 mil enkel resa (fortfarande samma pris/billigare än kollektivt som är 85kr enkel resa). En fruktansvärt normal resväg för att inte bo i våra tre större städer.

Detta kan du sedan översätta till 1800 mil per år till och från jobbet.

28 800 kr netto per år.

Drygt 40 000 kr brutto.

Nästan gång du gnäller över ditt SL-kort och klämmer ur dig att 16 kr/liter är bra så kan du tänka på att folk utanför sthlm/malmö/göteborg betalar MINST 5 gånger mer i skatteintäkt än dig för att täcka din och dina älskades välfärd, skolgång, sjukvård, äldreomsorg osv. bara med hjälp av sina resor till och från sitt arbete.

Jag säger; Ge er med straffskatten på bränsle och flytta detta till moms eller inkomstskatt så att vi kan dela lika. Jag gissar att det fuskas något grymt med reseavdragen som dessutom om de utnyttjas rätt ändå inte kommer nära storstadsbornas låga transportutgifter.

Näste person som säger att SL-kortet för 790 kr per månad är dyrt bör betänka att en normalinkomsttagare utanför Sthlm/Göteborg/Malmö ofta lägger 20-30% av sin årsinkomst på bränsle. Då har vi inte börjat räkna på bil, försäkring, service etc. än...
 
Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top