Även om det finns otroligt mycket jobb så finns det fortfarande bra många fler arbetslösa än det finns lediga jobb..
Jobb och anställning är inte samma sak.
Det är det som är tanken bakom rot- och rutavdrag.
Om kostnaden för att leja bort ett arbete är rimlig, så är chansen större att man betalar ett proffs i stället för att göra det själv.
Resultat: Fler arbetstillfällen och jämnare fördelning av resurser.
Både ekonomiska och tidsmässiga.
Lönekostnader måste få lov att vara höga för ett väl utfört arbete. Om du anser att de är det på grund av arbetsgivaravgiften så är det pengar som går till olika försäkringar du fått betala på egen hand om den avgiften inte funnits..
Skillnaden mellan personliga försäkringar och skattefinansierade obligatoriska är valfriheten.
Dessutom går en stor andel av pengarna som kommer in genom skatter och avgifter till att administrera desamma.
Högre löner leder till konsumtion som väl på något sätt gynnar samhället? Hög konsumtion skapar ju arbetstillfällen..
Lönekostnad och lön är inte samma sak.
Med lite tur får du ut hälften av lönekostnaden i lön.
Sedan momsar du bort en del om du får för dig att använda slantarna.
Om vi ska ha ett samhälle där det inte är en rättighet att få vara hemma och få bidrag ifall du är sjuk så borde vi skjuta dem direkt innan de börjar kosta pengar. Typ. Eller?
För övrigt har du ju helt rätt, att kan man jobba så ska man jobba, om man får ett jobb..
Skall vi dela ut bidragen i sann socialdemokratisk anda så tvingas vi snart skjuta av de sjuka för att bidragen skall räcka till de inbillade sjuka.
Du verkar ha hakat upp dig ganska mycket på Monas Toblerone-affär.
Om du läser mitt inlägg en gång till så skrev jag avgå inom citationstecken. Med det menade jag att det inte var en helt igenom äkta avgång.
För övrigt tycker jag inte den semesterresan var det bästa att göra under rådande omständigheter. Jag vet däremot att man måste få tillåtas att ibland göra (inte alltför) dumma saker, så att man kan dra lärdom och bli en bättre människa. Om hon har dragit lärdom av tidigare misstag låter jag dock vara osagt.
Jag retar mig bara på ditt bidrag till försöket att få det att framstå som att hela skandalen handlade om att hon lånat en peng för att köpa en chokladbit.
Möjligen har hon dragit lärdom.
Men den lärdomen verkar inte vara att sköta vare sig sin egen ekonomi eller att hushålla med skattepengar.
[YOUTUBE-ID]HE6VXnScmC4[/YOUTUBE-ID]