Hur kan man förbättra licenskursen?

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
-
Slänger upp en ny tråd här efter diskussionen i tråden 1,14.

Och frågan är som rubriken. På vilket sätt kan man göra licenskursen bättre?

Alicia skrev:
2201472 Hur ska man göra licenskurserna bättre?

Jag tycker att det borde vara skriftligt prov på flaggor och regler som gäller på banan. Även frågor om hur en hoj blir raceklar enligt reglementet. Man ska få mer tid på banan tillsammans med flera instruktörer. Instruktörerna ska se att förarna klarar av att hålla sina spår, att gå in i depån säkert, göra säkra omkörningar, göra hyfsade starter med mera. Kanske en liten genomgång med förarna och förklara vad som kan göras bättre.

Fyll på med förslag om vad som kan förbättra säkerheten bland de nyblivna förarna.

Själv tycker jag någon form av körteknik borde ingå.

Gör en del 2 i licenskursen där färskingarna får lära sig att nöta spårval, bromspunkter med instruktör, i dagsläget kan nästan vem som helst ta RR licens.

Detta innebär att licenskursen kommer att kosta ännu mera men ger å andra sidan bättre säkerhet.

Alltså kursen i sig är väll bra som den är. Alla som kommer dit vet ju hur man kopplar, gasar och bromsar samt någorlunda röra sig så man inte stör andra spårbyte osv. De har alt. borde ha lärt sig flaggorna.

Däremot skulle jag vilja se mer säkerhetsaspekter i kursen. Vad händer när du åker av. Vad bör du göra när och var i vissa situationer på banan. Ska man lämna hojen eller hålla sig kvar osv. Vad gör man när det väl händer?...

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back