Hur kan jag underhålla min hoj själv och vad bör göras?

Gällande scottoiler så satt en sån på mitt åk när jag köpte det, och aldrig har skuffen varit så fräsch som efter jag kastade ut fanskapet och rengjorde 4 gånger.

Avoid.
 
@Daniz: Läste storyn, fan va tråkigt.
@Pelle: Okej, låter som om du inte rekommenderar det då?
 
Denna hysteri om att inte ha igång hojen när man smörjer kedjan..
Hur fan gör ni? Doppar ni fingrarna i lite kedjeolja och kletar på eller? :va

Aldrig haft problem när jag gjort det, men kanske beror på att jag har ett långt munstycke på min flaska och inte ser någon anledning att peta på kedjan med fingrarna när det rör på sig.
 
Gällande scottoiler så satt en sån på mitt åk när jag köpte det, och aldrig har skuffen varit så fräsch som efter jag kastade ut fanskapet och rengjorde 4 gånger.

Avoid.

Rent å fint i min med trots behållaren, tror det bara gäller att inte vara klantig och/eller beredd med papper när man fyller på :) Sen är det ju inte det enda stället att ha behållaren.

Ny på ebay, ca 7-800.
 
Denna hysteri om att inte ha igång hojen när man smörjer kedjan..
Hur fan gör ni? Doppar ni fingrarna i lite kedjeolja och kletar på eller? :va

Aldrig haft problem när jag gjort det, men kanske beror på att jag har ett långt munstycke på min flaska och inte ser någon anledning att peta på kedjan med fingrarna när det rör på sig.

Dom flesta kedjesmörjarna är sprejburkar. Så man håller vänsterhand på kopplingen och släpper den halvvägs i 1:a växeln så motorcykeln börjar "rulla" så sprutar man med högerhanden. Enkelt och ofarligt. Tar alltså 30 sek att smörja kedjan och kanske 2 minuter att rengöra den.

När jag kört långa sträckor i ett svep tycker jag det är skönt att få röra lite på sig och mecka med hojen några minuter på någon bensinmack.

precis som med disk rengör man ofta tar arbetet inte speciellt lång tid :P
 
Ämne: Hur kan jag underhålla min hoj själv och vad bör göras?

Berätta en rolig historia den inte hört förut och det bör göras med inlevelse.
 
Jag måste få ge alla ett supertips

OKQ8 tar 189 kr per liter om man köper Q8 SBK Racing 10W-50 vilket är en riktigt bra olja som mer än väl dugit till Valentino Rossi

Nu köper jag denna oljan till mina cyklar, men vad betalar jag ?


JO................. 69.50 kronor litern !!!!!!!!!!!!!


Beställ denna olja på vilken OKQ8 som helst i 20-litersdunk, brukar ta ett par tre dagar att få hem den, men priset för denna är 1390 kr - Och det bästa av allt ...........Du kan ignorera olje-snacket på forumen, du får en superolja till ett superpris.............Här ska det fan inte behöva kompromissas !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Dom flesta kedjesmörjarna är sprejburkar. Så man håller vänsterhand på kopplingen och släpper den halvvägs i 1:a växeln så motorcykeln börjar "rulla" så sprutar man med högerhanden. Enkelt och ofarligt. Tar alltså 30 sek att smörja kedjan och kanske 2 minuter att rengöra den.

När jag kört långa sträckor i ett svep tycker jag det är skönt att få röra lite på sig och mecka med hojen några minuter på någon bensinmack.

precis som med disk rengör man ofta tar arbetet inte speciellt lång tid :P

Exakt så som jag gör, dom får det att låta som att smörja kedjan med växel i är farligare än att slanga i 200 i Stockholms rusningstrafik :crash
 
@Ankan1: Låter hur logiskt som helst! Kör nog på kvalitetsoljan som du säger! Kommer nog köra rätt lugnt, har en jävla respekt för motorcyklar tillskillnad från bilar :-) ! Vi ses säkert ute någongång. Måste bara säga, fyfaaaan vilken söt avatar du har, riktigt fin e han, både han och hjälmen han har på sig.

Biltemas racing olja är absolut inte dålig, har alltid använt den i princip alltid och många med mig på detta forum. Har aldrig haft problem med vare sig pajad motor eller slirande koppling. Du betalar det extra för märket på dunken i princip
 
@Gixxlito: Hahah fick mig faktiskt o skratta när jag fatta vad du mena
@Stektech: Jag tror faktiskt jag ska köra på den bombsäkra varianten och ha den på en depå och snurra bakhjulet som du sa från början. Känns säkrast för mig iallafall!
@YZFR1: Ska kolla upp det :-) Tack så mycket
@Mjölnaren75: Som sagt så ska jag prova det, kommer säkert gå skitbra :)
 
Håller man bara koll på vätskenivåerna och ser till att byta dem med viss regelbundenhet beroende på ålder och användande lär det inte uppstå några större problem förutsatt att tidigare ägare regelbundet bytt slitdelar. Hojens största fiende är dess ägare. Köper man en begagnad hoj får man räkna med att fixa saker relaterat till hur hojen brukats och sköts. Vore jag trådskaparen skulle jag vis om att hojen nyligen servats köra lite med den och se vad som behövs ses över. Sedan successivt lyfta skicket om man nu vill behålla hojen i fint skick. Sedan bör man nog förvara den i torr miljö när den inte används.

Lycka till med nya hojen!
 
I tillägg till Daniz inlägg ovan:

Jag minns även två SH-medlemmar som kapat fingrar vid kedjesmörjning med motor igång. Det var inga roliga bilder. Ferspeedboy var en av dom.

Jag tror att problemet är när ngn frågar på forumet hur man ska minska mängden kedjekladd som slungas av kedjan och smutsar ned hojen. Ngn noggrann person tipsar då om att ta en trasa i handen och dra av överskottsolja från kedjans utsida direkt efter att man sprayat.

Vad svarställaren inte vet, är att frågeställaren är en kille som trivs allra bäst när han får smörja kedja medans motorn snurrar hjulet, ett beteende han även väljer att praktisera när han nu följer rådet att greppa kedjan med trasa i handen...... Med känt resultat.

När man svarar på säkerhetsrelaterade frågor på SH måste man tänka på att det finns en försvarlig andel medlemmar som förmodligen inte hade 5:a i trä- och metallslöjd.

I inlägg #30 i denna tråd skämtar tex Barrow. Men jag är rätt säker på att många inte fattar det. Av denna intelligentia kan i sin tur ngn tom riskera livet genom att -inför en förstummad cafepublik på Rosen- faktiskt följa rådet innan de ska sätta rekordrepan på Blutten.

Ännu har ingen hojåkare fått Nobelpriset. Det finns orsaker till det...
 
Last edited:
Angående kedjesmörjning med motor igång så gör ju alla som de vill givetvis. Tror säkert att de som råkat illa ut med fingrarna gick in för det, så är man försiktig händer ju givetvis ingenting!?
Man kan ju stå i svarven/pelarborren med utsläppt, långt hår också samt rosta bröd i badkaret... :7peta
 
Som tidigare skrivits, "SMÖRJ ALDRIG KEDJAN MED MOTORN I DRIVLÄGE". Saknar hojen centralstöd så skaffa ett billigt depåstöd och rulla däcket för hand medans du smörjer kedjan.En kedja går att byta, vilket är betydligt värre med ett finger. :fakta
 
Men frågan är om oljebyte alls behöver göras med en så gammal hoj. Den kan inte vara värd många tusenlappar :p det var inte min GPZ500S iallafall :D finns säkert en ekvation för hur mycket pengar man ska lägga på service i relation till värdet på fordonet. Men nu är jag inte matematiker så jag skiter i att räkna ut det. :glömdet
 
Men frågan är om oljebyte alls behöver göras med en så gammal hoj. Den kan inte vara värd många tusenlappar :p det var inte min GPZ500S iallafall :D finns säkert en ekvation för hur mycket pengar man ska lägga på service i relation till värdet på fordonet. Men nu är jag inte matematiker så jag skiter i att räkna ut det. :glömdet

Köpte mitt härke för 19.000 tror jag det var. Den har kostat minst tre gånger det under de åren jag hållt liv i den...:dummer Så, ja du ha rätt:tummenupp

Vet inte riktigt varför jag håller liv i den. Har iofs inte råd med ny, eller har jag det kanske. Men lite kul är det att kunna skruva utan oro och även kunna låta eländet stå utan ångest om man tillfälligt tröttnat lite.
 
Köpte mitt härke för 19.000 tror jag det var. Den har kostat minst tre gånger det under de åren jag hållt liv i den...:dummer Så, ja du ha rätt:tummenupp

Vet inte riktigt varför jag håller liv i den. Har iofs inte råd med ny, eller har jag det kanske. Men lite kul är det att kunna skruva utan oro och även kunna låta eländet stå utan ångest om man tillfälligt tröttnat lite.

pttja, vet inte vad en sån gammal gpz kan vara värd. 10 laxar kanske om den är i fint skick. Så man borde inte bränna tusenlappar på dyr olja i mitt tycke som alla här på SH verkar tycka :död
 
Vore rätt tråkigt om alla gick och funderade över om det är värt att lägga pengar på saker bara för att det inte har något större ekonomiskt värde. Då hade det mesta tillslut hamnat på soptippen eller skroten.

Jörgen kommer som vanligt med några bra synpunkter angående säkerhet.

På tal om kedjesmörjning finns det rätt mycket intressant och kul att läsa om man söker i gamla trådar:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?202996-Man-beh%F6ver-inte-sm%F6rja-kedjan
 
Ännu har ingen hojåkare fått Nobelpriset. Det finns orsaker till det...

Detta må vara förbaskat långt OT men den där kommentaren måste faktiskt bemötas. Fjolårets fysikpristagare är faktiskt motorcyklist! :fakta
Dave is a great athlete who can throw a football 50-plus yards, a solid first baseman, a wonderful skier and an avid bicyclist, both on the road and in mountains,” Monroe said. “He seems to be attracted to anything involving two wheels and speed. He used to race motorcycles and still has a wicked fast bike in the basement that his wife, Sedna, forbids him to use, and I don’t blame her.

Källa: Washington Post
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top