Hur kan jag underhålla min hoj själv och vad bör göras?

@Avarage: Fan va nice! Jag ska prova med hypoidoljan! Vart får man tag på de? Macken eller biltema? "Kedjan ska aldrig vara torr" noted.


Jag brukar köpa en liter på macken. Den brukar räcka mellan 2-4 år beroende på hur mycket jag kör.

Mvh!
// Niklas
 
@Avarage: Ok, låter bra :) Lite off-topic men jag har skapat ett garage men hur skapar jag ett fordon? Hittar inte det någonstans!
 
@Kazagger: Det har jag inte tänkt på, jag ska fråga MC-handlaren om det finns kvitto på att den är nyservad.

Det kanske är en mer befogad fråga än du tror.

Jag köpte en crosshoj för många år sedan som enligt handlaren skulle vara genomgången. Men det först jag gjorde när jag kom hem var ändå att plocka lös cylinder och kolla läget. Det visade sig att avgasporten saknade delar samt var allmänt sliten så jag kontaktade min handlare igen. Och dom fixade nya delar till mig.

Hojen var inte alls genomgången, möjligen tvättad och uppsnyggad. Och min handlare hade köpt in den från en annan handlare och den var ju denna som påstod sig ha gått igenom hojen och därmed fick stå med hundhuvudet.
 
...Hypoidolja...

Den har ju alla egenskaper man önskar hos en kedjeolja utom den viktigaste, klister så att den sitter kvar på kedjan. Jag kör med sågkedjeolja som i sin tur är all möjlig slaskolja dom får över på raffinaderiet som sedan tillsats med klister.

Använder den även som luftfilterolja som i sin tur är ännu sämre skitolja med tillsats av klister och färg för att man ska se att den kommit överallt
 
Den har ju alla egenskaper man önskar hos en kedjeolja utom den viktigaste, klister så att den sitter kvar på kedjan. Jag kör med sågkedjeolja som i sin tur är all möjlig slaskolja dom får över på raffinaderiet som sedan tillsats med klister.

Använder den även som luftfilterolja som i sin tur är ännu sämre skitolja med tillsats av klister och färg för att man ska se att den kommit överallt

Två minst sagt viktiga egenskaper för att en kedja skall få lång livslängd är:

1.) Alltid fuktig (med smörjmedel)
2.) Ren (smutsig kedja slits fortare)

Så hypoidoljan möter dessa två krav ganska väl. Men det innebär, precis som du skriver, att man får acceptera lite skit på bakfälgen. Men eftersom hypoidoljan släpper förhållandevis lätt från kedjan släpper den lika lätt från fälgen. Enklaste form av avfettningsmedel, det kanske till och med går med bilschampo/YES, och 1-2 drag med borste/svamp så är fälgen helt ren igen.

Mvh!
// Niklas
 
Två minst sagt viktiga egenskaper för att en kedja skall få lång livslängd är:

1.) Alltid fuktig (med smörjmedel)
2.) Ren (smutsig kedja slits fortare)

Så hypoidoljan möter dessa två krav ganska väl. Men det innebär, precis som du skriver, att man får acceptera lite skit på bakfälgen.

Nej, jag skrev aldrig att du får mer skit på fälgen utan klister. Fåfänga och glänsande rena hojar är inte riktigt min grej.

Det jag menade men inte skrev ut är att du måste smörja kedjan oftare om du inte använder olja med klister. Men visst, delvis hamnar ju den oljan på fälgen och att din fälg blir smutsigare bevisar ju bara att olja utan klister inte sitter kvar så bra på kedjan.

Damm fastnar på oljan vare sig man har klister eller ej så man är inte hjälpt av att vara utan klister.
 
Damm fastnar på oljan vare sig man har klister eller ej så man är inte hjälpt av att vara utan klister.

Är inte riktigt säker på hur du menar men klister som får oljan att sitta kvar på kedjan får ju också damm, sandkorn, små gruskorn, asfaltspartiklar mm. mm. att fastna på kedjan.

Än så länge har jag aldrig sett en kedja med klisterolja och som är körd en bit (säg 10-30 mil) ha någon annan färg än svart eller nästan svart. Medan kedjan som är smörjd med hypoidolja är kliniskt ren (i jämförelse med klisteroljekedjan).

Att man måste smörja kedjan oftare om man använder olja som saknar klister tror jag de flesta förstår. Men en konsekvens av det blir ju längre livslängd (vilket var ämnet jag skrev om).

Var och en blir ju salig på sitt och om du har erfarenhet av en annan lösning som ger lika bra elle rlängre livslängd så är ju det bara bra. Du får hemskt gärna dela med dig av den erfarenheten i så fall så vi andra också kan öka livslängden på våra drivpaket!:tummenupp

Mvh!
// Niklas
 
Spelar det någon roll om det kommer lite kedjeolja/vax på fälgen? För att undvika att stänka ner fälgen och däcksidan brukar jag ta en liten kartongbit som jag sätter innanför kedjan mot fälgen och sedan snurrar jag hjulet förhand på depåstödet med växeln i friläge. Eventuella stänk tvättar man lätt bort om man tar bort det i tid.
 
Är inte riktigt säker på hur du menar men klister som får oljan att sitta kvar på kedjan får ju också damm, sandkorn, små gruskorn, asfaltspartiklar mm. mm. att fastna på kedjan.

Jag menar att de partiklar som fastnar på kedjan är så små partiklar att dom fastnar på oljan vare sig du har klister eller ej i oljan. De partiklarna fastnar bara för att ytan är fuktig.

Men dammet följer ju även med när oljan släpper från kedjan och kastas ut på fälgen eller gatan och om du även smörjer oftare så kommer ju din kedja faktiskt ha mindre ha mindre damm än min kedja.
 
Jag köpte min för 14900:-. Det handlar inte om att hojen var billig, utan mer om att man ska ta hand om sakerna man har och uppskatta dom :-)

Helt rätt.Så länge det handlar om vanligt underhåll så ska man vara rädd om hojen oavsett vad den kostat i inköp.Hojen du köpt har jag själv sett på Mc Huset och den är säkert värd varenda krona som instegs mc.Snart är det vår, kör så det ryker ... :crash
 
Jag menar att de partiklar som fastnar på kedjan är så små partiklar att dom fastnar på oljan vare sig du har klister eller ej i oljan. De partiklarna fastnar bara för att ytan är fuktig.

Men dammet följer ju även med när oljan släpper från kedjan och kastas ut på fälgen eller gatan och om du även smörjer oftare så kommer ju din kedja faktiskt ha mindre ha mindre damm än min kedja.

Och vad jag menade var att om du har en olja som klistras fast och där´med INTE släpper kommer dammet (som du väljer att kalla det men det är mycket mer än bara damm) att sitta kvar medan på en kedja som ex. smörjs med hypoidolja följer det med oljan FRÅN kedjan. Var det hamnar sedan är ju av mindre betydelse kan jag tycka. Och det är just detta som är större delen av hemligheten bakom lång livslängd...ren kedja längre/oftare.
 
Och vad jag menade var att om du har en olja som klistras fast och där´med INTE släpper kommer dammet (som du väljer att kalla det men det är mycket mer än bara damm) att sitta kvar medan på en kedja som ex. smörjs med hypoidolja följer det med oljan FRÅN kedjan. Var det hamnar sedan är ju av mindre betydelse kan jag tycka. Och det är just detta som är större delen av hemligheten bakom lång livslängd...ren kedja längre/oftare.

Jag tror vi är ganska överens.

Partiklar är väl en mer korrekt benämning men damm på vägar är ju i det här fallet oftast sandpartiklar och därmed det som skadar kedjan mest. Lite frömjöl och annat är ju mindre skadligt. Även metallpartiklar är mjukare och mindre skadliga än sandpartiklarna.
 
Jag tror vi är ganska överens.

Partiklar är väl en mer korrekt benämning men damm på vägar är ju i det här fallet oftast sandpartiklar och därmed det som skadar kedjan mest. Lite frömjöl och annat är ju mindre skadligt. Även metallpartiklar är mjukare och mindre skadliga än sandpartiklarna.

Bra, då är vi inte bara överens :tummenupp utan vi talar också samma språk! :D
 
Fälgen och även dess färg tål ju oljan. Så nej, det spelar ingen roll. Så länge du inte börjar få olja på däcket som dels inte tål oljan lika bra men framför allt riskerar att bli halkigt.

Det var det jag ville få fram med min fråga. Sedan är det ju upp till var och en hur pedantisk man är. Men det brukar straffa sig att vara överdrivet pedantisk. Då är det nog bäst om man förvarar motorcykeln i en glasmonter i garaget. Med lite småknep slipper man få hela fälgen och däcksidan full med olja eller vax vad man nu föredrar att använda. En annan sak som kan vara vettigt att göra efter behov är att rengöra kedja och drev ibland genom att skruva av kedjeskydd och dylikt så att man kommer åt ordentligt. Själv brukar jag försöka fixa det på hösten så att det bara är att sätta i batteriet och vrida om nyckeln och kontrollera lufttrycket efter en snabb översyn att inga läckor uppstått under vinterförvaringen.

Desto mer man gör precis efter säsongens slut desto mindre slipper man göra när det är dags att plocka fram hojen framåt vårkanten. Visserligen har man hela vintern på sig, men risken är att det blir att man skjuter fram tidpunkten där allt ska fixas in i det sista för att annat kommer emellan.
 
Tja, vet inte om det var mig du åsyftade med ordet pedantisk!?
Allt handlar ju om vilka referenser man har.
Men om det är pedantiskt att tvätta hojen 3-4 gånger på 2500mil. Byta olja o filter mellan 1100-1500 mil när serviceintervallet är 1200mil. Att göra motorservice en gång/år dvs var 2500:e mil. Och att använda hojen dagligen mellan april - mitten oktober oavsett väderlek. Och kör på vägen som är framför mig oavsett asfalt eller grus.

Tja, då kanske jag kan kallas pedant! ;-)
 
Du kan spela ukulele för den, samtidigt som du dansar flamenco i rosa tyllkjol. Eller så kan du dra lite standupkomik. Sedan ska du hälla lite bubbelvin i tanken varje fredag :D
 
Last edited:
Tja, vet inte om det var mig du åsyftade med ordet pedantisk!?
Allt handlar ju om vilka referenser man har.
Men om det är pedantiskt att tvätta hojen 3-4 gånger på 2500mil. Byta olja o filter mellan 1100-1500 mil när serviceintervallet är 1200mil. Att göra motorservice en gång/år dvs var 2500:e mil. Och att använda hojen dagligen mellan april - mitten oktober oavsett väderlek. Och kör på vägen som är framför mig oavsett asfalt eller grus.

Tja, då kanske jag kan kallas pedant! ;-)

Mitt inlägg var inte riktat till någon särskild.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top