Hur kan jag underhålla min hoj själv och vad bör göras?

@Kazagger & stecktech: Haha okej, då får man väl köra på en sån. Fin avatar bild du har Kazagger :)
 
Fan inget fel på biltemas olja! :dummer:dummer

Min GPZ500s hade centralstöd.
Så jag satte bara upp den och smörjade när den gick på tomgång.
Rengöring samma sak fast du har den avstängd och rullar bara lite på bakhjulet då och då och rengör en bit i taget. :P

Kör för i h_vete inte hojen på depåstöd/centralstöd med växel i och ha fingrar eller annat nära kedjan. Då ber du om det. Snurra bakhjulet för hand.
Eller ja, du gör ju som du vill...
 
@Hoztic: Nja men nu var det förstahandsinfo från nära vänner, ingenting kom från reklam :P. Fast detta är biltemas olja för bilar, inte motorcyklar, vet inte om det spelar någon roll. Enligt dom så känner de att motorn har gått trögt och att bilen blev väldigt varm av någon konstig anledning, och så snabbt de bytade olja så gick det bättre. Har även hört att biltema oljan har varit väldigt "vattenaktig" tillskillnad från den här tjocka oljan som dom andra har. Men som sagt, jag går efter vad folk har för erfarenheter, säger tusen människor att biltemas olja är skit så måste det vara något fel på det, hade tusen människor sagt att Castrol oljan är skit så hade jag inte köpt det, så gör jag iaf :)

Äsch. Människor antar att bara för det är billigt är det skit. Vilket verkligen inte behöver vara sant. Biltema är ett stort bolag och snålar på paketering och design för att håla priset nere. Det gör inte kvalitén på produkten sämre.

Annars får du gärna skicka en namnlista med 1000 av dina vänner som nu haft problem med biltemas olja :(
 
@Lotek: Haha nä jag kör nog de säkra före det osäkra, speciellt när jag har 0 kunskap :D men tack för varningen!.
@Stecktech: Meh, jag kan prova biltemas olja, får väl testa själv och se hur det är :)
 
Ett tips är att rengöra däcken med diesel eller någon tunnare olja innan körning.
Detta för att få bort gammalt vägdamm som kan göra det lite halt annars.

Edit: Självklart på skämt. Vissa har svårt att förstå när det inte är gödslat med smileys som hjälper till med tolkningarna.
 
Last edited:
Ett tips är att rengöra däcken med diesel eller någon tunnare olja innan körning.
Detta för att få bort gammalt vägdamm som kan göra det lite halt annars.

E du riktig eller? Vägdamm hade jag borstat bort med handen, en borste på sin höjd, skulle aldrig falla mig in att hälla olja eller diesel på däcken! :dummer
 
Last edited:
Kör du på vilken mc olja som helst och testa dig fram. Hojen har säkert fått all möjlig "smet" i sig under sin levnad. Bortsett från bra eller dålig olja så är det faktiskt så att vissa oljor funkar mer eller mindre bra just i "din" hoj.

Märks rätt snabbt på hur tex kopplingen beter sig. Har kört min mycket på biltema racing eller vad den nu heter. Har funkat bra. köper sedan en tid OKQ8 SBK? Som jag får billigt. Funkar också bra.

Äldre hojar brukar ju behöva underhållas på lite av varje så att betala skjortan för att ha "märkesoljan" känns lite överkurs för mig ivf. Bättre då att lägga pengarna på bromsbelägg, skivor och däck etc. Men min hoj rymmer iofs 4,5L så det summerar snabbt ihop till lite pengar om jag byter ofta.

Edit: Med vilken mc olja som helst menar jag fabrikatet och att det skall vara rätt olja för din koppling. Gissar att du har har kopplingen i oljebad.
 
Last edited:
@dominator91: De där lät riktigt bra, men jag tror att de flesta sakerna redan är bytta/uppdaterade med tanke på att jag har köpt hojen från MC-huset. De sa att de redan hade servat den! Men jag ska ta med mig det här till framtiden. Tack så mycket :)
 
Antingen krångla så eller skaffa en Scottoiler, helt underbart. Kedjan alltid välsmord sålänge man kollar till behållaren innan eller efter varje körning. Dessutom håller kedjan sig riktigt ren och fin.

http://www.scottoiler.com/uk/vsystem/vsystem.html

Sen är det väl istort sett bara puts, olja, filter, tändstift åsså mera puts.

Ett överkurstips - Filtermag.
Visst det kanske inte behövs igentligen men det renar oljan från de riktigt små partiklarna oljefiltret inte klarar.
 
Last edited:
@Treard: Jag fattar inte riktigt vad scottoilern gör? Oljar den in kedjan efter varje körning eller :S?
 
@Treard: Jag fattar inte riktigt vad scottoilern gör? Oljar den in kedjan efter varje körning eller :S?

Det är en grunka för kontinuerlig kedjesmörjning. Den droppar hela tiden när du kör och håller kedjan smord och ren.
Många gillar det, andra tycker det är omständigt att ställa in rätt "flöde" så inte hela baken blir nedstänkt.

Edit: Pucktvåa...

För övrigt så smörj aldrig kedjan med motor på tomgång eller annat uppenbart efterblivet. Man har och får bara en uppsättning fingrar per liv så jag tycker det är en särdeles URKASS idé att klippa av de man har mellan kedja och drev.
 
@Treard: De kommer nog ta lite tid o lära sig o plantera den där, men vad kostar en sån då?
@DesmoHellman: Håller med helt och hållet, jag vill ha mina fingrar.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top