Hur kan jag underhålla min hoj själv och vad bör göras?

Danijal

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2013
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki EX 500S GP-Z
Hallå! Jag köpte min första hoj igår och har redan börjat tänka på hur och vad jag ska göra för att kunna underhålla den. Det är en Kawasaki 500S GP-Z -93 som har kört 6000 mil. Hojen är redan servad hos MC-huset och jag har fått ett års garanti på den.

1.Det jag undrar är om det finns någonting för motorcyklar som bör bytas ut efter ett X antal mil, som t,ex bilarnas kamrem som bör bytas efter 10,000 mil och vad brukar det kosta?

2.Hur ofta bör jag serva hojen?

3.Vad kan jag göra själv för att hålla den i toppskick?

4.Vad bör jag undvika med hojen om jag vill kunna ha den i bra skick länge?

Förstår att det kan vara rätt så dumma frågor men jag har 0 kunskap angående MC tillskillnad från bil!

Tack på förhand!
 
Det du mest kommer ägna dig åt är att se till att kedjan är smörjd, ren och rätt spänd. Dumt att slarva med detta. Sedan är det att byta olja och filter, busenkelt.
 
@Diezel: Tack som fan! Nice Manual :D
@Probotector: Okej, låter enkelt :-) Tack så mycket
 
NÄHMEN VILKEN FIN HOJ :D min första var GPZ500S från 88.

Kedja smörjer du lite då och då ungefär var 50:e mil. Jag brukar köpa fotogen på Biltema som jag tillsammans med en tandborste använder för att rengöra kedjan. Finns även en sån sprej du kan använda.

Olja / Filter köper du också på biltema och är busenkelt.

Stift kan du byta själv.
Luftfilter är enkelt att rengöra.

Byta bromsvätska/Smörja vajrar kan du också göra :)
Sen när det är dags att byta däck skruvar du av hjulen och lämnar in dem tillsammans med däcken så blir kostnaden inte mer än ett par hundralappar. :banana
 
@stektech: haha tack så mycket! När du smörjer kedjan, det är väl bara och skruva bort kåpan som skyddar kedjan och sen börja borsta? Och vart är oljefiltret på Mc:en? Och hur bytar man stift? lätt och göra de som nybörjare eller? Jag ska nog klara av de me lite hjäl pav youtube tutorials :D ! Som tur sitter det redan splitternya däck både fram och bak! Tack så jättemycket för infon man
 
Kör på t ex Motul olja eller Castrol mfl men absolut inte på Biltema mc olja om du vill ha en bra motor alltför länge.Provade denna på Sevenfiftyn och det blev ganska snabbt problem med slirande lameller, varmgång och slabbig olja rent för tidigt.Gick tillbaka till Motul och problemet försvann omgående.Det finns en anledning till Biltemas billiga oljepriser och det är inte för att de köper in stora partier utan för att den är sämre än övriga.

Normala förbättringar som byte av motorolja, oljefilter, luftfilter, tändstift, bromsklossar, drev och kedja lär du dig med tiden.

Och grattis till din nya Hoj och kör med huvudet så vi slipper läsa om dig i tidningen.Jag ska mossa på dig om vi möts.Står Ankan1 på hjälmen. :crash
 
Last edited:
Kör på t ex Motul olja eller Castrol mfl men absolut inte på Biltema mc olja om du vill ha en bra motor alltför länge.Provade denna på Sevenfiftyn och det blev ganska snabbt problem med slirande lameller, varmgång och slabbig olja rent för tidigt.Gick tillbaka till Motul och problemet försvann omgående.Det finns en anledning till Biltemas billiga oljepriser och det är inte för att de köper in stora partier utan för att den är sämre än övriga.

Alla har vi olika erfarenheter. Jag körde min gamla Fazer 600 ett par tusen mil på feltemaolja utan några som helst problem. Nuvarande gråkråka går också på biltemaolja, dock helsyntet för bil eftersom Guzzi har såväl torrkoppling som separat smörjning av växellådan.

Och grattis till din nya Hoj och kör med huvudet så vi slipper läsa om dig i tidningen.Jag ska mossa på dig om vi möts.Står Ankan1 på hjälmen. :crash

Instämmer. Mig känner man igen på hojen, finns inte många grå V11 ute i trafiken :yoparty
 
Nu börjar starten på en 100 sidors tråd om Biltemaoljan igen :)
 
Last edited:
@Ankan1: Låter hur logiskt som helst! Kör nog på kvalitetsoljan som du säger! Kommer nog köra rätt lugnt, har en jävla respekt för motorcyklar tillskillnad från bilar :-) ! Vi ses säkert ute någongång. Måste bara säga, fyfaaaan vilken söt avatar du har, riktigt fin e han, både han och hjälmen han har på sig.
 
@Ankan1: Låter hur logiskt som helst! Kör nog på kvalitetsoljan som du säger! Kommer nog köra rätt lugnt, har en jävla respekt för motorcyklar tillskillnad från bilar :-) ! Vi ses säkert ute någongång. Måste bara säga, fyfaaaan vilken söt avatar du har, riktigt fin e han, både han och hjälmen han har på sig.
Och hur definierar du kvalitetsolja? Högt literpris? Isf kan jag köpa Biltemas olja och sälja vidare den till dig för 200kr/l, då gör vi båda en bra affär, du får stans bästa olja och jag tjänar en bra slant :tummenupp
 
@Hoztic: Njaeh, jag kör mer på rykte och reklam. Man har haft vänner som har använt biltemas olja som sedan har skadat mer än vad det har gjort nytta, och varje forum man är inne på snackas det alltid skit om vissa biltema varor som t,ex oljan, måste finnas en anledning till det. Jag har varken sett eller hört någon som har använt t,ex Castrols olja och sedan sagt att motorn har förstörts eller att det var en skitolja, visst måste det har hänt någon men just biltemas olja har inte så jättebra rykte. Deras spolarvätska däremot ska vara glans :D
 
@Hoztic: Njaeh, jag kör mer på rykte och reklam. Man har haft vänner som har använt biltemas olja som sedan har skadat mer än vad det har gjort nytta, och varje forum man är inne på snackas det alltid skit om vissa biltema varor som t,ex oljan, måste finnas en anledning till det. Jag har varken sett eller hört någon som har använt t,ex Castrols olja och sedan sagt att motorn har förstörts eller att det var en skitolja, visst måste det har hänt någon men just biltemas olja har inte så jättebra rykte. Deras spolarvätska däremot ska vara glans :D
Nja spolarvätskan fräter på rutorna .Har jag hört
 
@Hoztic: Njaeh, jag kör mer på rykte och reklam. Man har haft vänner som har använt biltemas olja som sedan har skadat mer än vad det har gjort nytta, och varje forum man är inne på snackas det alltid skit om vissa biltema varor som t,ex oljan, måste finnas en anledning till det. Jag har varken sett eller hört någon som har använt t,ex Castrols olja och sedan sagt att motorn har förstörts eller att det var en skitolja, visst måste det har hänt någon men just biltemas olja har inte så jättebra rykte. Deras spolarvätska däremot ska vara glans :D
Ja, reklam är ju en i högsta grad sanningsenlig och oberoende informationskanal :rolleyes:

Det finns gott om folk som har kört tusentals mil med gathojar, många säsonger med racehojar och många rundor på strippen med turbohojar med Biltemas olja, utan problem. Själv har jag upplevt betydligt mycket mer problem med Castrols olja i mina hojar, kopplingen tålde inte den oljan, och problemen försvann med Biltemas olja.

På vilket sätt har Biltemas olja skadat dina polares motorer? Vad var det för hojar?
 
@Hoztic: Nja men nu var det förstahandsinfo från nära vänner, ingenting kom från reklam :P. Fast detta är biltemas olja för bilar, inte motorcyklar, vet inte om det spelar någon roll. Enligt dom så känner de att motorn har gått trögt och att bilen blev väldigt varm av någon konstig anledning, och så snabbt de bytade olja så gick det bättre. Har även hört att biltema oljan har varit väldigt "vattenaktig" tillskillnad från den här tjocka oljan som dom andra har. Men som sagt, jag går efter vad folk har för erfarenheter, säger tusen människor att biltemas olja är skit så måste det vara något fel på det, hade tusen människor sagt att Castrol oljan är skit så hade jag inte köpt det, så gör jag iaf :)
 
Vill man ha märkesolja billigt kan man köpa 20 l OKQ8 SBK på Swedol så blir det runt 75 kr/l. Hjälpte några kompisar med oljebyten så den dunken gick åt på ett år.

För att återgå till vad tråden handlar om: Kolla även bromsvätskan så att det ser ren och ljusgul ut. Den ska bytas varannat år och det kanske inte är gjort på en äldre hoj eller på servicen. Äver kylarvätskan bör kollas/bytas varannat år för att bibehålla rostskyddet. Kolla på serviceprotokollet vad som är gjort, så du inte gör dubbelt bara :tummenupp

Bra däck och bromsar är det viktigaste av allt på en hoj. Inga torrsprickor i däcken? Tillverkningsår? (fyra siffror i en oval på däckssidan som anger veckonummer och år)
 
Last edited:
Fan inget fel på biltemas olja! :dummer:dummer

Min GPZ500s hade centralstöd.
Så jag satte bara upp den och smörjade när den gick på tomgång.
Rengöring samma sak fast du har den avstängd och rullar bara lite på bakhjulet då och då och rengör en bit i taget. :P
 
@K-Man: Ok bra tips! Tack så mycket!
@Stektech: Jag har inget centralstöd, får väl köpa ett kanske :P ! Tack så mycket
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top