hur kan ett batteri kosta 2500 kr, skandal!

Jag köpte mitt VARTA batteri till min Triumph Daytona t595 för ca 360kr på Autoparts i höstas, då fyllde dom på syra och skrotade mitt gamla batteri! :tummenupp

Nu har jag även skaffat mig en C-Tek XP3600 som blivet bästa kompis med batteriet! :krama
 
Har nyligen själv beställt andra prylar till en Honda och priserna där var också högre än vad jag förväntade mig. Tyvärr verkar detta mest ha att göra med den minst sagt svaga svenska valutan.

Sedan vad gäller batterier har ju dagens helslutande batterier en otrolig livslängd, bara man sköter dem. Och ofta kan det skilja rätt mycket i startströmmen som olika batterier/batterityper kan klara av att leverera och då ofta till fördel för de aningen dyrare batterierna då.

Om de dyrare batterierna är värda prisskillnaden är ju upp till var och en att avgöra. Personligen värdesätter jag högt tillförlitlighet och måste jag betala 1500kr för ett originalbatteri som fungerar i 8-10 år och i 10000 - 12000 mil så betalar jag hellre lite mer.

Behåller man nu inte en hoj så länge utan säljer av den efter en eller två säsonger ja då hamnar det ju i ett annat läge!

Just my 5 cent´s!
// Niklas
 
Ralle82: Det sitter från fabriken ett Yuasa batteri i din hoj. Har väl provat en del batterier under åren och livslängden är varierat, Känns som att Yuasa är Yuasa...och dom håller hur länge som helst om man inte tömmer den eller på något annat sätt misshandlar den(skippar att ladda etc)

Vete tusan vad som hänt med batteripriserna hos tillbehörshandlarna, verkar som dom chockhöjt allt. Märkligt nog är i dom flesta fall(annars är det ju alltid tvärtom) billigast att köpa en "orginal"

Det pris du fått verkar vara Duells pris. Allright tar ca 1800. Billigast är nog Honda "orginal"....strax under 1600:-
 
Väldigt kul att flera köper Gelbatterier till sina hojja :D

Gelbatterier används normalt i batteridrivna rullstolar och andra saker som behöver en relativt låg effekt under en lång tid typ några timmar konstant körning.

Medans en Mc ska ha ett batteri som ger hög effekt under ett par sekunder eller så.

Men det kanske är så att ni köpt underhållsfria batterier och tror att det heter gelbatterier därför att många felaktigt kallar dom för det.
 
Som svar på grundfrågan hur ett batteri kan vara så dyrt idag. Jo bl.a. tack vare trädkramarna Miljöparitet så kan politikerna införa en massa olika punktskatter för att fylla på den redan blödande kassakistan. Å skylla på att dom måste ta ut miljöavgifter för en de ena å en det andra.
Eller kort sagt, det är pålagt en miljöavgift på batterier. Och så finns det säkert sidoimport som skiter i att betala dessa avgifter.

Så först så jobbar vi å det går x-kr till skatt innan vi får ut stålarna i fickan. sedan går vi till affären å betalar dels moms på varan, dessutom punktskatter beroende på vilken typ av vara det är.
Så fungerar det i den lila enklaven "norra europas albanien" som i nuläget styrs av ayatålla-Reifeldt.
 
  • Gilla
Reaktioner: MaG
Som svar på grundfrågan hur ett batteri kan vara så dyrt idag. Jo bl.a. tack vare trädkramarna Miljöparitet så kan politikerna införa en massa olika punktskatter för att fylla på den redan blödande kassakistan. Å skylla på att dom måste ta ut miljöavgifter för en de ena å en det andra.
Eller kort sagt, det är pålagt en miljöavgift på batterier. Och så finns det säkert sidoimport som skiter i att betala dessa avgifter.

Så först så jobbar vi å det går x-kr till skatt innan vi får ut stålarna i fickan. sedan går vi till affären å betalar dels moms på varan, dessutom punktskatter beroende på vilken typ av vara det är.
Så fungerar det i den lila enklaven "norra europas albanien" som i nuläget styrs av ayatålla-Reifeldt.

Tänker du göra en politisk debatt av tråden eller? :D

// Niklas
 
Tänker du göra en politisk debatt av tråden eller? :D
// Niklas
Tyvärr.. så fort du betalar något med pengar så ligger det en hel del politik bakom som bestämmer hur mycket du ska betala.
Jag är så gammal att jag minns den "tillfälliga" omsättningsskatten som infördes 1960 av finanminster (fd trädgårdmästare) Gunnar Sträng. Den var på fruktansvärda 2.35%.
Den som idag är 25%..

Mer OnT jag använder ett Biltemabatteri 18Ah på Vingen, inga problem med startmotorn..
 
Om de dyrare batterierna är värda prisskillnaden är ju upp till var och en att avgöra. Personligen värdesätter jag högt tillförlitlighet och måste jag betala 1500kr för ett originalbatteri som fungerar i 8-10 år och i 10000 - 12000 mil så betalar jag hellre lite mer.

Behåller man nu inte en hoj så länge utan säljer av den efter en eller två säsonger ja då hamnar det ju i ett annat läge!

Just my 5 cent´s!
// Niklas
Om det höll i 8-10 år så fine. Mitt orginal Yausa höll i två säsonger, det satt i hojen som köptes ny. Batteriet omfattas inte av hojens garanti, inte heller lämnar Yausa någon garanti. Så 1700 för ett nytt var inte aktuellt för mig. De billigare är helt enkelt så mycket billigare, och jag har inte sett något mervärde för det dyrare - inte ens posörvärde med ett "märkes-batteri" då det är helt dålt :D
 
Själv kör man KTM 950 SM och till den finns det inga biltema batterier så man får snällt punga ut med kostnaden för ett Yuasa-batteri......:gnissla
Om ingen hittat nåt special nånstans???
 
Jag blir lika förvånad varje gång någon köper originaltillbehör när eftermarknads tillbehör är så mkt billigare!

Även om biltema eller någon annan har ett batteri som håller lite sämre så kommer man forftfarande billigare undan om man köper två....

Priset för ett originalsystem till cbr1000rr-08 hos handlare får du 1 1/2 racesystem från akrapovic för...
 
Köp Gel Batteri

Är ingen batteriexpert men vad jag läst så laddar Gel batteri inte ur sig lika fort som "vanliga batterier".

Satt ett Yuasa i min gsxr 1000 01 det gav upp förra året och jag tror inte det var bytt så Yuasa höll 7-8 år på den här hojen (jag har inte laddat det under någon vinter).

Köpte ett nytt vanligt batteri från batterilagret som man fyller på med syra. Det laddar ur sig mycket fort. Måste ladda det en gång i månaden nu.


Läxa jag lärt mig köp gelbatteri det håller bättre och laddar ur sig sakta villket är bra om man är som jag lite lat.Ställer undan hojen i 5 månader och inte laddar batteriet.
 
Last edited:
Jag köpte ett biltema gel till min mille, det fungerade inge vidare. Först och främst, även när det var nytt och helt nyladdat hade det problem att att ge kräm nog för att starta problemfritt. Dessutom blev det förstört av att stå 2-3mån utan underhållsladdning (även efter full laddning orkade det inte dra igång motorn).

Tog då fram ett gammalt "märkes batteri" som stått nästan ett år utan underhållsladdning, laddade upp detta och slängde i. Fungerade mycket bättre, mycket bättre än biltemas när det var nytt.

Så min åsikt är, biltema batteri fungerar kanske till lite mindre krävande motorer, men räkna inte med nån vidare livstid och se till att underhållsladda varenda minut du inte kör.

Millen är en av de svårare motorer att dra runt så till den så krävs det ett rikitigt batteri(stora kolvar ganska hög komp) , men till en start motor som en 600cc så funkar biltema bra :)
 
Jag skulle köpa batteri till R1an i fjol och på Beviks kostade ett yuasa batteri ungefär 2500:- tror jag om jag kommer ihåg rätt.
Däremote ett yamaha original kostade ca 900:- och det visade sig vara ett yuasa-batteri med yamaha-etikett på.
Yuasa har nog nåt fel i sina prislistor tror jag.
 
bra pris. vad vare för märke på batteriet då?

Vad spelar det för roll?

Batterier är Low-Tech, så köp ett gel eller agm-batteri på biltema, var happy.
Om det lever 6 år istället för 7 för ett svindyrt märkesbatteri, so what?
(troligtvis lever det lika länge dessutom, allt beroende på hur man vårdar/laddar det)

Är ingen batteriexpert men vad jag läst så laddar Gel batteri inte ur sig lika fort som "vanliga batterier".

Satt ett Yuasa i min gsxr 1000 01 det gav upp förra året och jag tror inte det var bytt så Yuasa höll 7-8 år på den här hojen (jag har inte laddat det under någon vinter).

Köpte ett nytt vanligt batteri från batterilagret som man fyller på med syra. Det laddar ur sig mycket fort. Måste ladda det en gång i månaden nu.


Läxa jag lärt mig köp gelbatteri det håller bättre och laddar ur sig sakta villket är bra om man är som jag lite lat.Ställer undan hojen i 5 månader och inte laddar batteriet.


Helt korrekt, samt att man inte har samma problem med sulfatering på ett gel, eller agm-batteri.
Att folk ens köpte vanliga bly-syrabatterier i denna dag förvånade mig...
 
Last edited:
om du ska luta hojen i svängarna så köp ett underhållsfritt batteri annars rinner syran ut.kör med deras underhållsfria ackar med flatstift anslutning för de var billigast.hållt 3 säsonger utan underhållsladdning över vintern.syrade batterier med luftslang är verkligen lotteri på biltema med de andra har jag aldrig hört nått om.
 
Kör med en biltema batteri på gsxr1000 motor, har haft den i 2 år utan underhållsladdning och den fungerar perfekt, även efter vinter uppehåll!!!
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top