hur kan ett batteri kosta 2500 kr, skandal!

om du ska luta hojen i svängarna så köp ett underhållsfritt batteri annars rinner syran ut.kör med deras underhållsfria ackar med flatstift anslutning för de var billigast.hållt 3 säsonger utan underhållsladdning över vintern.syrade batterier med luftslang är verkligen lotteri på biltema med de andra har jag aldrig hört nått om.

Ursäkta mig,,men :confused: Har du aldrig kört en hoj på riktigt????
Finns nåt som heter centripetalkraften!
Men du har kanske problem med flöttörnivån också när du kör?
En hoj som lutar utav helvete på sidostödet, skulle KANSKE få det problem du snackar om, men inte annars.
Frostie.

Är ibland fruktansvärda skillnader i priset på "original-tillbehör" eller motsvarande original.
Kolla t.ex. pris på ett drivpaket eller däck som "original-tillbehör" (altså enligt Micro-fische och med original reservdelsnummer) till valfri japshoj, och säkert andra också, och jämför med drivpaket eller däck som MOTSVARER original.
JÄTTE skillnad, kan jag lova.
Inte alt som är dyrare som "original",,men det mesta.
Frostie

Last edited:
Jag köpte precis ett 2,3Ah batteri från den här killen:
http://shop.durbahn.de/shop/en/products/Batteries_superlight_!/_A123_LiFePower-Durbahn
Jag skall byta ut ett 2,3Ah yousa som har suttit ett par år. Yousa:t har 50CCA och det här nya skall lämna 300!
Yousa:t har räckt för att starta en förgasar 400 (RVF) utan problem.
Med dom priser som man talar om här kan säkert ngt av de större batterierna han säljer vara ett alternativ.
Kay

Kör man omkull ofta så får man det problemet --- att syran rinner ut

Jag tror tyvärr att det är jättestor skillnad i kvalitet
hos nästan alla tillverkare -- min erfarenhet -- mellan batterier

problemet är att man kan få problem med laddningsregulatorn
om batteriet inte tar laddning

Last edited:
Var bara nyfiken. det var ju billigt för att vara ett märkesbatteri.

Dock som jag sa så har jag stött på flera som haft lite tungstartade moppar som haft problem med Biltemas batterier, de har helt enkelt haft problem att leverera tillräckligt med kräm, undersökte ett av dem genom att cycla med min laddare och det tog emot laddning enligt spec, dock hittade jag ingen info om peak power eller max A som vid eventuellt start. Nu vet jag ju inte alls om det gäller i dagsläget eller deras nyaste varianter. Jag själv har kört enbart på Biltema sedan jag fick 2 kassa yuasa men min moppe är förhållandevis lättsnurrad och lättstartad.

Vad spelar det för roll?

Batterier är Low-Tech, så köp ett gel eller agm-batteri på biltema, var happy.
Om det lever 6 år istället för 7 för ett svindyrt märkesbatteri, so what?
(troligtvis lever det lika länge dessutom, allt beroende på hur man vårdar/laddar det)

Helt korrekt, samt att man inte har samma problem med sulfatering på ett gel, eller agm-batteri.
Att folk ens köpte vanliga bly-syrabatterier i denna dag förvånade mig...

Det undrar jag också.

"Ni som klagar på Biltemas batterier", har ni någon som helst egen erfarenhet, eller har ni bara hört från nån som har hört från nån? :va

Jag har Biltema-batterier i alla mina hojar, och det funkar utmärkt! I somras var jag upp till morsan en sväng, och hennes bil var död, batteriet hade tackat för sig och gav ca 5v obelastat :( Så jag skruvade loss mitt batteri från hojen och startade bilen med, gång på gång utan att ladda det emellan. Sen skruvade jag tillbaka det i hojen och åkte hem. :Bugar

Last edited:
VARTA, men jag fick typ trycka i syra behållaren själv sen låta det stå i 10 min sen bara köra, funkade kanon.:tummenupp

Låter ju utmärkt!:tummenupp

Apropå att trycka in syran själv, så fick jag göra det på det senaste batteriet jag köpte på honda center också, så det är inget ovanligt.

Kör så det ryker!
/B)

Köp ditt batteri på Mekonomen, köpte ett till min hoj förra året. Exide hette batteriet har jag för mig, kostade 600kr och dom fixar syran och laddar det åt dig utan extra kostand. funkar hur bra som helst

Om det höll i 8-10 år så fine. Mitt orginal Yausa höll i två säsonger, det satt i hojen som köptes ny. Batteriet omfattas inte av hojens garanti, inte heller lämnar Yausa någon garanti. Så 1700 för ett nytt var inte aktuellt för mig. De billigare är helt enkelt så mycket billigare, och jag har inte sett något mervärde för det dyrare - inte ens posörvärde med ett "märkes-batteri" då det är helt dålt :D

Antingen har de kraftigt försämrat kvallitén eller så har du haft otur och fått ett måndags-ex. eller så har du skött det mindre bra!

Jag brukar under hösten/vintern koppla loss (-) polen och sätta batteriet på laddning (C-TEC) och dessutom var 2-3 vecka koppla in det och starta upp hojen för att varmköra den i 10-15min.

Mvh!
// Niklas

om du ska luta hojen i svängarna så köp ett underhållsfritt batteri annars rinner syran ut.....

Eeehmmmm, kan du utveckla detta lite är du snäll!? Jag är inte RIKTIGT säker på att jag är med på hur du menar!? :va För vi pratar väl om en hoj som lutas när den är uppe i fart, dvs. under körning, eller?

Mvh!
// Niklas

Last edited:
När jag var och köpte min hoj satt det ett biltema batteri på som var slut, lyckades pruta ner priset pga. det. Kom hem och satte batteriet på underhållsladdning i 3 dagar, sedan dess har batteriet fungerat utan problem.

Tror biltema kan ha lite fler "måndagsexemplar" än andra tillverkare men man har garanti på sakerna så är ju inga problem att åka och byta om fallet skulle vara så.

Antingen har de kraftigt försämrat kvallitén eller så har du haft otur och fått ett måndags-ex. eller så har du skött det mindre bra!

Jag brukar under hösten/vintern koppla loss (-) polen och sätta batteriet på laddning (C-TEC) och dessutom var 2-3 vecka koppla in det och starta upp hojen för att varmköra den i 10-15min.

Mvh!
// Niklas
Jag har kört hojen under sommarhalvåret, både korta och långa sträckor, ibland varje dag, ibland en ggr/vecka och även låtit den stå 1-2 veckor orörd också vid något tillfälle. Jag har ställt av den under vintern i ett varmt garage (utan laddare). Skulle tro att det är rätt vanligt brukande av mc och dess batteri.

Så, ja - jag tror säkert att jag fått en måndags-ex men vad spelar det för roll? Ett nytt kostar ändå 1700 kr och jag kan få måndags-ex igen, skyddas inte av några garantier bara för att varumärket kostar.

Billigare batterier ger mig samma funktion och garantier.

Jag har ställt av den under vintern i ett varmt garage (utan laddare). Skulle tro att det är rätt vanligt brukande av mc och dess batteri.

Japp, det tror jag med är vanligt men behåller man kablarna anslutna sker en viss självurladdning vilket alltså kan vara orsaken till förkortad livslängd.

Så, ja - jag tror säkert att jag fått en måndags-ex men vad spelar det för roll?

Spelar bara roll om man vill hålla kostnaderna nere annars är det helt egalt!

Ett nytt kostar ändå 1700 kr och jag kan få måndags-ex igen, skyddas inte av några garantier bara för att varumärket kostar.

Rätt, varumärket ger dig och mig absolut ingenting alls. Samtidigt betalar vi ofta för det! Lite märkligt kan tyckas!?:va

Billigare batterier ger mig samma funktion och garantier.

Vi har olika erfarenhet that´s it! Och framför allt vi värderar olika saker olika mycket, inget fel i det. Så länge du är nöjd är jag också nöjd! :tummenupp

// Niklas

Rätt, varumärket ger dig och mig absolut ingenting alls. Samtidigt betalar vi ofta för det! Lite märkligt kan tyckas!?:va
Javisst. Hondas femåriga garanti på ny hoj med märkes-batteri var inget värt inför säsong nummer tre. Jag är nog prylb-g, men jag köper nog hellre märkesdäck eller märkeshjälm än ett märkesbatteri givet mina erfarenheter. Att Yausa tar bra betalt kan vi vara överens om, vad det var värt i mitt fall var 0 kr.
Min erfarenhet av batterier, bilen inkluderat, är att det är ungefär samma skillnad som att tanka på Jet eller Statoil.
Vi har olika erfarenhet that´s it! Och framför allt vi värderar olika saker olika mycket, inget fel i det. Så länge du är nöjd är jag också nöjd! :tummenupp

// Niklas
Second that :krama

Last edited:
Har ett från RUSTA i bilen, den startar alltid oavsett temp-behöver inte vara dåligt bara för det är billigt, tror jag gav 350kr för det. suttit i bilen 3år utan problem:tummenupp

Har man en tungstartad hoj köper man Yaesy ytx batterier - det är samma som dom svindyra originalen - dom ligger på runt 1000-1500 för normala batterier på 10-18 amp.

Samma med Varta,Exide,Evergreen och andra märkesbatterier (typ original)- Evergreen säljs på batterilagret ganska billigt- bra val för dom flesta - dom ligger ganska nära Yaesy i CCA.

Biltema accarna har taskigt cca men funkar för fyrcylindriga som bara används när det är varmt ute.

Jag har fått högre cca mätvärden från ett Yaesy YTX 4 amps än ett 12 amps biltema - trots att jag tog med multimeter och mätte batteriet innan köp så det inte stått och möglat med låg spänning - lämna tillbaka tre olika två gel, ett smf..

Om man ska tillåta sig att generalisera lite så tror jag att du kan stoppa i precis vilket MC-batteri som helst som bara har mått som stämmer överens.
Billigare batterier (typ biltemas) brukar ha lite lägre startström, framför allt vid lägre temperaturer. Dom är därför kanske inte lika lämpliga vid användning i exempelvis en bil som skall användas även när det är kallt ute. I synnerhet dieselbilar som har högre kompression och därför kräver högre effekt på startmotorn.

Din radfyra ska inte kräva så mycket startström så det borde funka med ett biltemabatteri exempelvis. Under förutsättning att du hittar något som har rätt mått vill säga. Har man en stor twin eller enstånka så kan det hända att man måste ha ett batteri som klarar högre startström och därför är dyrare.

Visst är det skillnad på livslängden beroende på hur batteriet är konstruerat men det är inte några jätteskillnader mellan olika fabrikat om det är samma typ av batteri. Detta under förutsättning att du sköter om batteriet på rätt sätt.
Ett billigare batteri klarar troligen djupurladdning sämre och blir därför lättare förstört om det blir urladdat. Vinterförvarar man hojen i varmgarage så bör man försöka underhållsladda lite eftersom batteriets självurladdning är större vid rumstemperatur än om det är kallare. Å andra sidan så kan ett batteri som blir urladdat frysa om det blir riktigt kallt.

Får batteriet ladda ur och stå med dålig laddning ett tag så kan blyplattorna sulfateras och därigenom förlorar batteriet en del av sin kapacitet och det räcker inte att ladda det (eftersom batteriet inte tar laddning lika bra)

Jag har ett Biltema SMF batteri i min Bandit 1200 och det fungerar helt utan problem.

Instämmer. Fick som sagt 2 Yausa på raken som var kassa... Så man undrar ju om de har så mkt bättre kontroller.

Om det höll i 8-10 år så fine. Mitt orginal Yausa höll i två säsonger, det satt i hojen som köptes ny. Batteriet omfattas inte av hojens garanti, inte heller lämnar Yausa någon garanti. Så 1700 för ett nytt var inte aktuellt för mig. De billigare är helt enkelt så mycket billigare, och jag har inte sett något mervärde för det dyrare - inte ens posörvärde med ett "märkes-batteri" då det är helt dålt :D

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul