Helldriver
Ny medlem
OBS, detta är inget flamebait eller moralpaiktråd.
Har aldrig funderat på detta då jag alltid ägt långsamma offroadmaskiner innan.
Funerade dock igår då en BMW for upp jämsides, ville rejsa och drog iväg i 250 km/h och försvann som en prick i horisonten. Jag gjorde inga försök då varken jag eller min maskin skulle kunna ta upp den fighten.
Visst, i min sommarbil har jag nuddat på 300 km/h och då har bl.a. någon gixxer gett upp och släpp av och försvunnit i backspegeln. Men i bilen är det ju inget speciellt, förhållandevis tyst och lungt, man hör t.o.m. stereon, downforcen pressar ju bilen platt mot marken så den går som ett strykjärn.
Nu till min frågan, ni som kört fort på MC hur hanterar ni det rent praktiskt.
-Hur klarar man bullret, vindbruset i hjälmen blir ju extremt t.o.m. med proppar?
-Vindtrycket på hjälmen blir ju också extremt, vrider man på huvet bryter man ju nästan nacken, hur klarar man det?
-Hur klarar man sidvindar, tex från lastbilar eller sidvindkast när man går från skog till öppet fält?
-Hur klarar man en längre stäcka på tex Autobahn och inte bara en kort tjurrusning?
Från en som undrar helt seriöst ... det finns ju många ruggit snabba sporthojjar men hur klarar förarna det?
Har aldrig funderat på detta då jag alltid ägt långsamma offroadmaskiner innan.
Funerade dock igår då en BMW for upp jämsides, ville rejsa och drog iväg i 250 km/h och försvann som en prick i horisonten. Jag gjorde inga försök då varken jag eller min maskin skulle kunna ta upp den fighten.
Visst, i min sommarbil har jag nuddat på 300 km/h och då har bl.a. någon gixxer gett upp och släpp av och försvunnit i backspegeln. Men i bilen är det ju inget speciellt, förhållandevis tyst och lungt, man hör t.o.m. stereon, downforcen pressar ju bilen platt mot marken så den går som ett strykjärn.
Nu till min frågan, ni som kört fort på MC hur hanterar ni det rent praktiskt.
-Hur klarar man bullret, vindbruset i hjälmen blir ju extremt t.o.m. med proppar?
-Vindtrycket på hjälmen blir ju också extremt, vrider man på huvet bryter man ju nästan nacken, hur klarar man det?
-Hur klarar man sidvindar, tex från lastbilar eller sidvindkast när man går från skog till öppet fält?
-Hur klarar man en längre stäcka på tex Autobahn och inte bara en kort tjurrusning?
Från en som undrar helt seriöst ... det finns ju många ruggit snabba sporthojjar men hur klarar förarna det?