Hur kör man riktigt riktigt fort med MC ???

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
OBS, detta är inget flamebait eller moralpaiktråd.

Har aldrig funderat på detta då jag alltid ägt långsamma offroadmaskiner innan.

Funerade dock igår då en BMW for upp jämsides, ville rejsa och drog iväg i 250 km/h och försvann som en prick i horisonten. Jag gjorde inga försök då varken jag eller min maskin skulle kunna ta upp den fighten.

Visst, i min sommarbil har jag nuddat på 300 km/h och då har bl.a. någon gixxer gett upp och släpp av och försvunnit i backspegeln. Men i bilen är det ju inget speciellt, förhållandevis tyst och lungt, man hör t.o.m. stereon, downforcen pressar ju bilen platt mot marken så den går som ett strykjärn.

Nu till min frågan, ni som kört fort på MC hur hanterar ni det rent praktiskt.

-Hur klarar man bullret, vindbruset i hjälmen blir ju extremt t.o.m. med proppar?
-Vindtrycket på hjälmen blir ju också extremt, vrider man på huvet bryter man ju nästan nacken, hur klarar man det?
-Hur klarar man sidvindar, tex från lastbilar eller sidvindkast när man går från skog till öppet fält?
-Hur klarar man en längre stäcka på tex Autobahn och inte bara en kort tjurrusning?

Från en som undrar helt seriöst ... det finns ju många ruggit snabba sporthojjar men hur klarar förarna det?
 
hum risk för moralgnäll....

Men man vänjer sig. Kryssade ca 100mil på autoban i kring 200+ knyck och visst är det segt i nacken och man blir lite stel. Men resten är lungt.
 
Tycker trycket på hjälmen är värst ifall man inte kommer helt ner bakom kåpglaset. Annars är att köra riktigt fort relativt lugnt.
Tycker snarare tvärt om..att det är i en bil som 300km/h känns jävligt fort då det vibrerar o spårar satan. Med 4 däck i varje hörn studsar det o har sig medans en hoj kör spikrakt utan trubbel.
 
Testa! :tummenupp

Näe, jag är ingen specialist på ämnet... ett par mils "snabbtouring" har man ju dock samlat på sig. Bara att försöka krypa ihop bakom kåpglaset så gott det går och ha blicken långt fram. Typ.

:hojraket
 
alltid öronproppar, annars blir man lomhörd.

Man vrider inte på huvet? =D (över 200 har man ju ändå väldigt tunnelseende)
Jag klarar inte mer än 250, då säger min nackmuskler upp, men man kan ju alltid lägga hakan på tanken så man får skydd av kåpglaset

ju högre hastighet du har ju stabilare blir hojen, bla av gyrokrafterna från hjulen, men ja, det kan vara lite obehagligt. (speciellt för en noob som mig)

Inget svar på den sista, har aldrig prövat

edit: tycker det går från touring till styrketräningspass nånstans vid 210-220. =) (friktionen från luften ökar ju med kvadraten på hastigheten, så det blir ju jobbigare med kvadraten på hastigheten att hålla emot också)
 
Last edited:
Tycker trycket på hjälmen är värst ifall man inte kommer helt ner bakom kåpglaset. Annars är att köra riktigt fort relativt lugnt.
Tycker snarare tvärt om..att det är i en bil som 300km/h känns jävligt fort då det vibrerar o spårar satan. Med 4 däck i varje hörn studsar det o har sig medans en hoj kör spikrakt utan trubbel.


Vad fan kör du för bil med 4 däck i varje hörn?!:D
 
Klarar du inte vindbruset trots öronproppar så är det för att du hamnar fel i förhållande till turbulens och annat från kåpor på hojen eller dylikt.
Vrider på huvudet gör man inte.
Sidvindar får man vara beredd på att parera.

Visst kan det trycka till lite i sidled när man går ut från ett skogsparti til ett öppet fält i höga farter men det får man parera.
Nu har ju jag inte varit uppe mycket över 200 då hojen inte grejar mer än så.

Med original kåpglas på TDM:en så hade jag våldsamt mycket turbulens så att det både bullrade olidligt och dessutom skakade hela hjälmen så man knappt såg vägen.
Bytte till ett Variotouring och då går det utan problem att ligga på ganska ordentligt. Men jag brukar sällan dra på så mycket. Det är ändå så tråkigt att ligga på dom vägarna där det faktist är möjligt att hålla dom farterna. Jag försöker alltid hålla mig på vägar där det blir spännande om man går mycket över 100 om jag kan. det är där bågen verkligen kommer till sin rätt.
 
Det underlättar betydligt tycker jag med en lätt touch på styret. Nästan så att man låter det ha sin egen väg när det går fort (sitt på röven / fotpinnarna och häng inte i styret).

Läbbigt som fasiken i början men sedan kom känslan för väg / hoj /styrtryck.
 
Hur man kör fort?

Håll dig låg och vrid på. Ganska odramatiskt på en modern sporthoj.
 
Det blir ju skumpigare med en bil i höga farter. 200km/h på en hoj känns som typ 120 i en bil. Över 250 blir det lite jobbigt med vinden tycker jag. Tråkigt att köra så fort ändå, finns inte mycket till glädje i det förutom snabb transport A till B. Trots det är man där och nosar varenda gång man kör. Det är ju bara att vrida till lite så är man där. :)

Nån får gärna förklara fysiken bakom varför det blir mindre stötigt med en hoj över ett gupp i snabb fart en med en bil. Kortare hjulbas och mindre vikt är det ju men sen tar min vetenskapliga förklaring slut ;)
 
Last edited:
är nog långt från någon expert... men tycker det är bara som andra säger, hålla sig låg, komma under kåpglaset så man slipper mesta av vinden, vrid på och titta långt långt fram... & tänk, planera så långt i förväg man kan, ser man att det blir ex öppet fällt snart var beredd att parrera :)

Rakt på är nemas problemas...

Motard har jag åkt ca 180-200 då är det fan jobbigt kramphålla i styret typ för att sitta kvar... Sporthojen är hur lung som helst... låter lite över 200 (vindbrus) men behöver inte hålla sig i styret för å vara kvar på hojen...
 
Testade 286 gps fart mer gick inte.... ojämn väg det var inget vidare.

En bra hjälm är A och O med bra aerodynamik annars blir det tungt för huvudet.
 
Först lite sånt så nacken orkar:

Head_Harness_Neck_muscles_exercise_111.jpg








Om det ändå känns lite jobbigt så testa detta:

2491789907_65b12e0096_o.jpg



:D :D :D :D :D
 
Hmm... "downforcen pressar bilen neråt"
har hört att många "vanliga" bilar med hög toppfart blir faktiskt lättare i hög hastighet. Hade downforcen ökat med hastigheten hela vägen så hade de inte klarat så höga hastigheter, de byggs alltså med ökande downforce upp till en viss hastighet, varpå den sen avtar för att kunna ge hög topphastighet. sen hur det funkar rent fysiskt fattar jag inte.

detta är iofs bara nått jag hört, men jag har bottnat mätaren på min T4 och det var allt annat än strykjärn. å andra sidan, en bil som touchar 300 på mätaren kanske inte är helt "vanlig" heller, så där kanske sitter 4 vingar i varje hörn oxå :P

köra fort på hoj e som alla säger, kryp ihop, håll i och vrid på gasrullen så brukar det lösa sig. jag kör en street triple med flyscreen (inte rutan alltså) och den går att smiska upp i 250, men då börjar det svartna för ögonen eftersom hakremmen till hjälmen stryper blodtillförseln till huvet :S
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top