Hur i hela H-vete startar man Husan!?

coff3

Tidigare coffe_bergkvist....
Gick med
9 Aug 2007
Ort
Ludvika
Hoj
Honda NSR 125 01 SÅLD Trimmad Husaberg 650 R.I.P... GSXR 600 97 inköpt!
Tjena, husan startar inte hur mycket jag än försöker, har testat 9999 starttips, kickar snabbare än ljuset, testat startgas men ändå startar inte skiten! Vad gör jag för fel?:huvet
 
Prova med att luffta ur den DVS Håll full rulle och kicka 5-6g prova sen igen.
Men om den alltid är så svår kan ventilerna måsta sjusteras,,, husan är känslig på det! Ännu värre fel,,,, rullvipporna är slut:näsblod
 
Prova med att luffta ur den DVS Håll full rulle och kicka 5-6g prova sen igen.
Men om den alltid är så svår kan ventilerna måsta sjusteras,,, husan är känslig på det! Ännu värre fel,,,, rullvipporna är slut:näsblod

Ok, ska testa det, det är möjjligt att ventilerna behövs justeras, men ägaren innan sa att de var justerade för ca 1h sen. Men han kanske justerade dem fel....
 
Någon som har/har haft/vet hur man startar husaberg som kan komma och visa hur man startar eländet? Bor i Ludvika.
 
Kolla ventiler innan du hämtar nån. Har hört att de där ska vara riktigt svårtstartade om ventilerna inte är riktigt ställda, och du vet att den du köpte den av kanske inte talar sanning?:rolleyes:
 
Kolla ventiler innan du hämtar nån. Har hört att de där ska vara riktigt svårtstartade om ventilerna inte är riktigt ställda, och du vet att den du köpte den av kanske inte talar sanning?:rolleyes:

Ska kolla dem. Det konstiga är bara att den startade nästan på en gång när jag köpte den:confused:
 
Ska kolla dem. Det konstiga är bara att den startade nästan på en gång när jag köpte den:confused:

Står den i varmgarage? Har du startat det från kall motor förut? OM tomgången är för högt ställd kan dom bli lite vrång.. Hur mycket väger du:D
 
Står den i varmgarage? Har du startat det från kall motor förut? OM tomgången är för högt ställd kan dom bli lite vrång.. Hur mycket väger du:D

Väger drygt 80kg, den står i varmgarage, har faktiskt alldrig lyckats starta den och ingen annan som jag känner heller
 
Väger drygt 80kg, den står i varmgarage, har faktiskt alldrig lyckats starta den och ingen annan som jag känner heller

hoho, samma när jag köpte min första husa. köparen smällde igång den på första försöket. när jag kom hem kickade jag i 45min innan jag fick igång den. sen när jag hade lärt mig tekniken tog det aldrig mer än 3 försök.
jag kan ju inte säga att du gör fel men det krävs en viss teknik för att starta en husa.

ett fel som jag gjorde i början var att jag inte kickade helt i bott utan släppte för tidigt.
/mvh erik
 
enda gångerna min kunde va tjurig va om den typ tjuvstannade innan den hann bli riktigt varm. Men va den helt kall så körde ja två "torr gasningar" o sällan mer än två kick. Mina tips: kolla gnista (självklart), soppa, ställ ventilerna (skulle dom va rätt inställda så vet du ju iaf hur man gör till nästa gång), skulle ju kunna va dekompen som dummar sig (går den väldigt lätt o kicka?), i så fall så skullle de även kunna va en ventilfjäder som har gått av (rätt vanligt) inga komplicerade eller dyra grejer. Bara börja riva i de:tummenupp Bli inte avskräckt nu! Omfamna istället det faktum att du i din ägo har något av de roligaste man kan framföra på allmän väg
 
Väger drygt 80kg, den står i varmgarage, har faktiskt alldrig lyckats starta den och ingen annan som jag känner heller

OK vikten räcker:D Jag brukar ta bort automatdekompviren som går till kicken,bara att pillra lös på toppen, för att snabbare/lättare hitta tdc= kolv i toppläge,, på så vis är det bara att trycka ner kicken tills det tar tvärstopp,,, och sedan trycka sig förbi toppläget (TA gärna hjälp av manuella dekompen för att ta dig förbi tdc) = kolv just vänt och på väg ner STOPP DÄR .upp med kicken och trampa till utav bara h...v..e. Går den inte då på tre kick, luffta ur prova igen:näsblod
 
hahaha... känner igen mig så otroligt väl. Jag åker och kikar på hojen, den är kall när jag kommer fram men ägaren kickar igång den på 1a eller 2a kicken. Jag kommer hem och står där i nästan en timme och vill nästan bara skicka den till tippen. Numera får man igång den på några kick tom efter 30h utan ventiljustering. Det är bara att gå på att... finns lika många startekniker som Husaägare. Själv kör jag på den stilen att jag drar ut choken och kickar runt riktigt sakta så att den inte tänder ett antal gånger. Sen drar jag bara kicken till TDC och lite till så jag får kolven att vända och stampar så startar den. Nästan garanterat, om inte så gör jag om det bara så går det andra gången.
Det svåra för mig i början med husan var att jag aldrig fattade om den var sur eller om den inte fick någon soppa alls. Den gav antingen INGA tendenser till något alls eller så startade den. Fanns inget mellanting.
Bara ut och öva...

EDIT:
Med tanke på att du kört 2t tidigare. Du kan inte kicka vartsomhällst ifrån. Och inte heller hursomhällst. Du måste kicka hela vägen från toppen till botten och med jämn och fin hastighet. Det behöver inte vara ditt hårdaste, utan bara du kickar jämt och hela vägen.
 
ja gör som Philsson, använder chocken, å kickar när ja har komp! busenkelt, men visst, de tog ett tag å lära sej :tummenupp
 
hoho, samma när jag köpte min första husa. köparen smällde igång den på första försöket. när jag kom hem kickade jag i 45min innan jag fick igång den. sen när jag hade lärt mig tekniken tog det aldrig mer än 3 försök.
jag kan ju inte säga att du gör fel men det krävs en viss teknik för att starta en husa.

ett fel som jag gjorde i början var att jag inte kickade helt i bott utan släppte för tidigt.
/mvh erik

enda gångerna min kunde va tjurig va om den typ tjuvstannade innan den hann bli riktigt varm. Men va den helt kall så körde ja två "torr gasningar" o sällan mer än två kick. Mina tips: kolla gnista (självklart), soppa, ställ ventilerna (skulle dom va rätt inställda så vet du ju iaf hur man gör till nästa gång), skulle ju kunna va dekompen som dummar sig (går den väldigt lätt o kicka?), i så fall så skullle de även kunna va en ventilfjäder som har gått av (rätt vanligt) inga komplicerade eller dyra grejer. Bara börja riva i de:tummenupp Bli inte avskräckt nu! Omfamna istället det faktum att du i din ägo har något av de roligaste man kan framföra på allmän väg

OK vikten räcker:D Jag brukar ta bort automatdekompviren som går till kicken,bara att pillra lös på toppen, för att snabbare/lättare hitta tdc= kolv i toppläge,, på så vis är det bara att trycka ner kicken tills det tar tvärstopp,,, och sedan trycka sig förbi toppläget (TA gärna hjälp av manuella dekompen för att ta dig förbi tdc) = kolv just vänt och på väg ner STOPP DÄR .upp med kicken och trampa till utav bara h...v..e. Går den inte då på tre kick, luffta ur prova igen:näsblod

hahaha... känner igen mig så otroligt väl. Jag åker och kikar på hojen, den är kall när jag kommer fram men ägaren kickar igång den på 1a eller 2a kicken. Jag kommer hem och står där i nästan en timme och vill nästan bara skicka den till tippen. Numera får man igång den på några kick tom efter 30h utan ventiljustering. Det är bara att gå på att... finns lika många startekniker som Husaägare. Själv kör jag på den stilen att jag drar ut choken och kickar runt riktigt sakta så att den inte tänder ett antal gånger. Sen drar jag bara kicken till TDC och lite till så jag får kolven att vända och stampar så startar den. Nästan garanterat, om inte så gör jag om det bara så går det andra gången.
Det svåra för mig i början med husan var att jag aldrig fattade om den var sur eller om den inte fick någon soppa alls. Den gav antingen INGA tendenser till något alls eller så startade den. Fanns inget mellanting.
Bara ut och öva...

EDIT:
Med tanke på att du kört 2t tidigare. Du kan inte kicka vartsomhällst ifrån. Och inte heller hursomhällst. Du måste kicka hela vägen från toppen till botten och med jämn och fin hastighet. Det behöver inte vara ditt hårdaste, utan bara du kickar jämt och hela vägen.

Ska kolla gnistan, har kollat den förut men då var det gnista och jag fick iaf baksmällar ibland, men igår var det helt dött. Ska prova era startsätt och ska kolla/ställa ventilerna nu i helgen har jag tänkt.
 
Starttips Husaberg...

En Husa som stått en stund behöver snabbt lutas/läggas på sidan i en till två sekunder för att förgasaren ska fyllas.
Upp med hojen igen ut med choken, kicka EN, TVÅ gånger (brukar komma en smäll)
In med choken och (pang!) så går den igång oftast på första sparken (om kolven står rätt vill säga...)

Ju längre man står och kickar "åket" destå mer svårstartad brukar den bli!

Good luck!!:tummenupp

/GG
 
Starttips Husaberg...

En Husa som stått en stund behöver snabbt lutas/läggas på sidan i en till två sekunder för att förgasaren ska fyllas.
Upp med hojen igen ut med choken, kicka EN, TVÅ gånger (brukar komma en smäll)
In med choken och (pang!) så går den igång oftast på första sparken (om kolven står rätt vill säga...)

Ju längre man står och kickar "åket" destå mer svårstartad brukar den bli!

Good luck!!:tummenupp

/GG


Ska testa det när jag kommer hem:)
 
Är det inte SEM-system på Husan?

Det kan an pajja och då går den inte .... -kolla gnistan !

Släpa upp hojen för en lång brant backe och rulla i gång den på en hög växel
(alt. bogsera upp den i fart med en bil). Går den inte igång trots att motorn snurrar många varv, så har du problem :huvet
 
Är det inte SEM-system på Husan?

Det kan an pajja och då går den inte .... -kolla gnistan !

Släpa upp hojen för en lång brant backe och rulla i gång den på en hög växel
(alt. bogsera upp den i fart med en bil). Går den inte igång trots att motorn snurrar många varv, så har du problem :huvet

Beror på årsmodell.

Vad har du för årsmodell på bajken coff ?? Jag gissar på 01, 02 eller kanske 03...
 
Starttips Husaberg...

En Husa som stått en stund behöver snabbt lutas/läggas på sidan i en till två sekunder för att förgasaren ska fyllas.
Upp med hojen igen ut med choken, kicka EN, TVÅ gånger (brukar komma en smäll)
In med choken och (pang!) så går den igång oftast på första sparken (om kolven står rätt vill säga...)

Ju längre man står och kickar "åket" destå mer svårstartad brukar den bli!

Good luck!!:tummenupp

/GG

hmm.. låter konstigt.. Stämmer säkert men jag har då aldrig upplevt något somhällst problem med detta. Kanske har jag haft den rena turen varje gång att jag råkat lägga ner hojen när jag tagit ner den från pallen innan start.

Men sant som du säger, ju längre tid det tar för dig att starta hojen desto mer svårstartad blir den. Så är det svårt från början med en husa.... tänk då hur svårstartad den är när man hållt på surat ner den ett tag. Får jag problem med hojen och misstänker att den är sur, så håller jag inne dödaren och ger FULL gas och kickar runt några varv. då brukar jag bli av med skiten, men du kan ju ha täppt igen stiftet, då är det lite värre.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top