Hur i h-vete får man bort ventilerna??????

Kawasaki/Nils

Gammal nybörjare
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Kawasaki Z 650 SR -81
Ja ha nu står man här med lilla toppen i näven.... nu merar jag toppen på Kawan inget annat.... Nybörjare som jag är hade jag inte väntat mig att det skulle se ut så här.... en massa grejer som jag infantalt trodde skulle sitta lösa och jätte lätta att putsa och göra fina.... Hur i fridens dar får man bort dom små "stoppers"????? Jag provade glatt med en tving av större modell och vips hade en hoppat ur .... men den andra vill tydligen inte....
Kan ni som vettiga och inte börjar med att plocka ner en motor utan erfarenhet hjälpa mig.
Om du undrar varför jag har den "lille en" i handen och bär mig åt som en idiot kan du läsa mitt tidigare inlägg. Se "Fastrostat tändstift"
P.S. Den "burk" som inte ville lossna trots att jag säkert hällt i en halv liter Coca Cola .... inte samtidigt.... vill fortfarande inte .... men snart ska jag....

Kawasaki/Nils skrev:
P.S. Den "burk" som inte ville lossna trots att jag säkert hällt i en halv liter Coca Cola .... inte samtidigt.... vill fortfarande inte .... men snart ska jag....

Man borrar...

EDIT: Läste popnit inte ventil... sorry...
Man trycker ner retainern och tar ut knastrena med en ventilbåge.
Eller en förlängare och hylsa i nödfall. Pressa ett par gånger så brukar de trilla ur. Magnetpenna är ett bra verktyg. För att få ihop så MÅSTE du ha en ventilbåge!

/fredde

Ja du det är nog bättre om du lämnar de till någon som vet hus man går tillväga och när den ändå e där så är det lika bra och porta toppen så händer det lite när du vrider på rullen. :tummenupp

freddexwing skrev:
Man borrar...

EDIT: Läste popnit inte ventil... sorry...
Man trycker ner retainern och tar ut knastrena med en ventilbåge.
Eller en förlängare och hylsa i nödfall. Pressa ett par gånger så brukar de trilla ur. Magnetpenna är ett bra verktyg. För att få ihop så MÅSTE du ha en ventilbåge!

/fredde

Hur ser en sådan ut????

På en puffra som gått långt sen sist så sitter ofta ventilfjäderbricka och knaster fast som satan. Jag brukar då lägga toppen så att ventiltallrikarna ligger mot en träkloss och sen knackar jag med en hylsa på ventilfjäderbrickan. Då släpper bricka och knaster. Därefter är det dags att ta fram ventilfjädertången.

De som är där på bilden brukar fungera hyggligt men jag tröttnade på att dom oftast är lite veka om man har ventilfjädrar som vet vad dom vill så jag gjorde en ny av en tving och en fast nyckel (nånstans runt 19 mm eller så). Värmde och böjde 90gr direkt innan ringen samt ytterligare en 90 gr halvvägs till andra änden. Kapade bort den öppna änden och hårdlödde fast på tvingen. Har numer en ventilfjädertång som inte backar ens för ruskiga ventilfjädrar.

Sätter tvingens runda platta mot ventiltallriken och ringnyckelns ring mot ventilfjäderbrickan, skruvar några varv och sen är det klart. :tummenupp

Robban_C skrev:
På en puffra som gått långt sen sist så sitter ofta ventilfjäderbricka och knaster fast som satan. Jag brukar då lägga toppen så att ventiltallrikarna ligger mot en träkloss och sen knackar jag med en hylsa på ventilfjäderbrickan. Då släpper bricka och knaster. Därefter är det dags att ta fram ventilfjädertången.

De som är där på bilden brukar fungera hyggligt men jag tröttnade på att dom oftast är lite veka om man har ventilfjädrar som vet vad dom vill så jag gjorde en ny av en tving och en fast nyckel (nånstans runt 19 mm eller så). Värmde och böjde 90gr direkt innan ringen samt ytterligare en 90 gr halvvägs till andra änden. Kapade bort den öppna änden och hårdlödde fast på tvingen. Har numer en ventilfjädertång som inte backar ens för ruskiga ventilfjädrar.

Sätter tvingens runda platta mot ventiltallriken och ringnyckelns ring mot ventilfjäderbrickan, skruvar några varv och sen är det klart. :tummenupp

Det är nästan så jag gjorde men problemet var att få ut "knastren" för att inte tala om att få tillbaka dom. Kan du ta en bild på uppfinningen?

Kanske foto i helgen.
Tryckluft är bra men det kan ibland resultera i att man får leta knaster ända till grannen :D. Själv brukar jag använda en ritsspets.

Att få tillbaks knastren:
Lite fett i knasterspåren brukar hjälpa. Sen droppar man ner dom ett i taget och petar lite på dom. Så fort dom är på rätt ställe så lossar man ventilkfjädertången. Klart.

Vad är 650 SR för skapelse?

Robban_C skrev:
Kanske foto i helgen.
Tryckluft är bra men det kan ibland resultera i att man får leta knaster ända till grannen :D. Själv brukar jag använda en ritsspets.

Att få tillbaks knastren:
Lite fett i knasterspåren brukar hjälpa. Sen droppar man ner dom ett i taget och petar lite på dom. Så fort dom är på rätt ställe så lossar man ventilkfjädertången. Klart.

Vad är 650 SR för skapelse?
En underbar skapelse som ska bli som ny (??????????)

Ventilfjäderbåge är ett måste - om man inte är van. Slå aldrig på fjädertryckarna med en hylsa om du har något som ligger mot ventiltallrikarna - ventilerna böjer/kröker sig på tre röda nanosekunder. Trust me.

Jag använder själv alltid en hylsa på ventilfjädertryckarna (med toppen i sånt läge att ventiltallrikarna inte kan slå i någonting) på gixxrar och att demontera 16 fjädrar tar högst 2 minuter. På en Motard med långa knaster måste jag dock använda ventilbåge, helt omöjligt annars, tar 4 minuter för 4 st.

andersbrink skrev:
Ventilfjäderbåge är ett måste - om man inte är van. Slå aldrig på fjädertryckarna med en hylsa om du har något som ligger mot ventiltallrikarna - ventilerna böjer/kröker sig på tre röda nanosekunder. Trust me. ...
Va? Jag har aldrig krökt en ventil på det sättet.
Hur menar du att man ska få loss ventilfjäderbrickorna när dom sitter så hårt att en vanlig ventilfjäderbåge kroknar?
Iofs är det inte så hårda ventilfjädrar på hojarna men i alla fall. Om knaster och ventilfjäderbrickor sitter så hårt i "gamla minnen" att bågen kroknar så finns det inte så mycket mer att göra liksom.

Robban_C skrev:
Va? Jag har aldrig krökt en ventil på det sättet.
Hur menar du att man ska få loss ventilfjäderbrickorna när dom sitter så hårt att en vanlig ventilfjäderbåge kroknar?

En GSX med 5.5 mm skaft är lite mindre känslig och tvåventilade med armeringsjärn som ventilskaft är ju ännu mindre känsliga. 5 mm eller vekare, speciellt med midja, kröks bara du tittar på dem! :gnissla

andersbrink skrev:
En GSX med 5.5 mm skaft är lite mindre känslig och tvåventilade med armeringsjärn som ventilskaft är ju ännu mindre känsliga. 5 mm eller vekare, speciellt med midja, kröks bara du tittar på dem! :gnissla

Tror anders menar så att inte ventilentallriken tar i något.
Om ventil, knaster och retainer sitter fast och man trycker så rör sig ju ventilen och slår den i botten tex på arbetsblänken är det lätt att kröka den.
Ett par träklossar under motorn och saken är biff! :D

/fredde

EDIT:
För att få fast knastrena, lägg lite lite fett på änden på ventilen.
För att få bort dem använd en magnetpenna.
Efter montering av knaster brukar jag trycka ner ventilen ett par gånger och checka att inga knaster lossnar (med koppen på ventilen) asså inte direkt på retainern.

Last edited:
freddexwing skrev:
... Ett par träklossar under motorn och saken är biff! :D
....
Ja, det måste man ha. Eller i alla fall under toppen (dvs i förbränningsutrymmena). Och så ska man givetvis inte ta fram stora släggan. En liten penhammare räcker gott och väl.

Bild på ventilfjädertång för knarrar sket sig eftersom den ventilfjädertången är utlånad. Men första bilden föreställer i alla fall en tång för sidventilare. Vem trodde att sånt skulle dyka upp här på SH? :hihi
Andra bilden visar en ringnyckel: Bocka 90 gr vid A och B, samt hårdlöd vid C (ist f min sidventilsmoj) så är tången klar sen.

Bifogat

• PICT1031.JPG
    PICT1031.JPG
    115.6 KB · Visningar: 527
  • PICT1032.JPG
    PICT1032.JPG
    113.5 KB · Visningar: 541
Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...