Hur i h*lvete ska jag få bort den här??

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Nu är det problem vettu!
Ska få bort en impeller som sitter skruvad på en axel, men det sitter som satan!! Har försökt med tryckluftsdriven mutterdragare av modell stor samt hävstång på ca 1.5m men skitn VILL inte lossna! Har även värmt den med gasbrännare så att den glödde utan resultat.
Ska jag försöka kapa bort impellern?

Se bild: http://www.potatoesmc.com/forum/attachment.php?postid=72233

Kolsyre-is brukar funka finfint... Men se upp, det blir ju minus 72 grader typ!

Å ja, precis som ovan.. Var säker på vilket håll den är gängad! :tummenupp

Sådana Jetski impellrar har jag lossat en hel hög av, brukar inte vara svår att lossa. Du har till och med en impeller och axel i rostfritt, så här finns det ingen korrosion eller annan skit.

Sätter en peng på att ni drar åt fel håll.

Blockera axel (antingen med specialverktyg eller via axeln) och skruva av via ”muttern” på impellern. Ordentligt med fett när du skruvar i hop prylarna.

Impellern och pumpen ser OK ut, varför skall du ta isär prylarna :confused:

Last edited:
Tack för alla svar! Och ja, axeln är "felgängad" och det vet jag :) Anledningen till att jag håller på och byter är att impellern inte ser ut som på bilden längre..."någon" råkade köra in sten i den...*host*
Så den har dragit åt sig som fan! :död

Nisse Järnet skrev:
Tack för alla svar! Och ja, axeln är "felgängad" och det vet jag :) Anledningen till att jag håller på och byter är att impellern inte ser ut som på bilden längre..."någon" råkade köra in sten i den...*host*
Så den har dragit åt sig som fan! :död

OK, en sten i maskineriet ställer till det ordentligt :gnissla
Problemet är att man kommer inte åt med en vinkelslip inne i pumpen och gängorna sitter en bit in på impellern. Går att fixa med ett sågblad avsett för metall/rostfritt. Kapa försiktigt så att du inte skadar axeln. Såga inte ner i gängorna utan bänd i sär sista biten så att spänningen runt axeln släpper. Troligtvis så får du byta eller rikta den rostfria hylsan (hylsan/plåten kan sitta som f*n) som sitter i pumphuset, men det märker du när den nya impellern skall monteras.

Var försiktig med värmen så att inte packboxen till pumphuslagret skadas. Kontrollera även motorfästet och leden mellan motorn och axeln till impellern (kan finnas obalans på grund av tvärniten som stenen orsakade).

Fint väder på G, så snabba på :banana

SirCastic skrev:
OK, en sten i maskineriet ställer till det ordentligt :gnissla
Problemet är att man kommer inte åt med en vinkelslip inne i pumpen och gängorna sitter en bit in på impellern. Går att fixa med ett sågblad avsett för metall/rostfritt. Kapa försiktigt så att du inte skadar axeln. Såga inte ner i gängorna utan bänd i sär sista biten så att spänningen runt axeln släpper. Troligtvis så får du byta eller rikta den rostfria hylsan (hylsan/plåten kan sitta som f*n) som sitter i pumphuset, men det märker du när den nya impellern skall monteras.

Var försiktig med värmen så att inte packboxen till pumphuslagret skadas. Kontrollera även motorfästet och leden mellan motorn och axeln till impellern (kan finnas obalans på grund av tvärniten som stenen orsakade).

Fint väder på G, så snabba på :banana
Tack för ett bra svar! :) Testade kapa lite nyss, går ju inte snabbt om man säger så! :brinnerup Borde hitta nåt annat än en vanlig vinkelslip.
Den första lilla drivaxeln gick av, så jag bytte den + kopplingen eftersom den gammla kopplingen inte gick att få loss utan att paja den. Motorfästena verkar ha klarat sig som tur är!

om båda är av rostfritt marerial så GÅR DET INTE ATT LOSSA det är bara att ta vinkelslipen

SirCastic skrev:
:va Hjälp mig att förstå vad du menar...

om båda sakerna är av rostfrittstål och har "skurit" så kan du skita kalsonerna röda innan du får av den och det är ett mirakel om du luckas få av den utan att vrida av axeln...

rostfritt mot rostfritt skär mycket lätt dvs fastnar i varandra

SirCastic skrev:
:va Hjälp mig att förstå vad du menar...

Han menar nog att om det har nypit ihop,så sitter det som f_n.....blir så med rosfritt....det skär ihop.
Typ om det har kommit skit i gängorna eller nått.....och då lär man bruka våld :D

Edit: Hmm va lite sen ser jag.

AleX skrev:
om båda sakerna är av rostfrittstål och har "skurit" så kan du skita kalsonerna röda innan du får av den och det är ett mirakel om du luckas få av den utan att vrida av axeln...

rostfritt mot rostfritt skär mycket lätt dvs fastnar i varandra

OK, nu förstår jag ( jag = :kocko ) hur du menar :tummenupp
Under normala omständigheter så finns det i stort sett ingen belastning på gängorna, men med ca 70 hk (bedömning utifrån pumpen på bilden) och en låsning av impellern så kan säkert, som du säger, vara tal om "skurna" gängor.

Vi får väl i och för sig förmoda/hoppas att det hela hände vid start eller stopp så att alla kusarna inte var på bettet :gnissla

Se så, Nisse Järnet, såga nu isär skiten och montera den nya impellern :tungan Någon bild på impellerliket vore på sin plats....

Last edited:
Hehe, här är händelseförloppet: kom in mot en strand och tänkte göra en snygg sladd men missbedömde avståndet och djupet så när jag sladdat runt 180 grader och skulle därifrån var det full gas som gällde "woooooooaaaaaaaiiiiiiiii-rassel-RASSEL-PANG!!" Sen vart det tyst....:brinnerupp DOH! Mao höll jag stumt när den slog fast :död

Kolla på motorbilden nedan och gissa hur många hästar som ville att impellern skulle snurra :gnissla
Startade föresten motorn idag efter renoveringen :) :yoparty

Slänger med några fler bilder också.

701.jpg

701impeller.jpg

701motor2.jpg

701cylinder.jpg

Bifogat

• Bild 071.jpg
    Bild 071.jpg
    82.1 KB · Visningar: 89
Ja just det, har börjat kapa lite smått. Men grannen vart grinig (klockan var 18:30 då.....) så jag fortsätter kapa i morgon ist!

Ja jäklar, fullt ös på den läckerbiten till motor och sedan tvärstopp, inte underligt att den impellern sitter som berget. Vilken underbar motor, allt godis + lite till och välskött dessutom :kär Hoppas nu att gängorna på axeln klarar sig.

Gnällig granne, men man kan väl misstänka att det förekommit en del provkörning av motorer, så kanske det finns fog :hihi

Du får ta ångloket (vid en jämförelse med den andra maskinen) som ligger bredvid så länge. Härligt med ett rykande tvåtaktsutblås rakt i nyllet :yoparty

Hoppas att det löser sig smidigt.

Jo, jag tippade på 70hk och det var kanske inte såååå fel om nu allt varit original men här är det inte mycket som är standard. Har du någon ungefärlig effektsiffra på skönheten?

SirCastic skrev:
Ja jäklar, fullt ös på den läckerbiten till motor och sedan tvärstopp, inte underligt att den impellern sitter som berget. Vilken underbar motor, allt godis + lite till och välskött dessutom :kär Hoppas nu att gängorna på axeln klarar sig.

Gnällig granne, men man kan väl misstänka att det förekommit en del provkörning av motorer, så kanske det finns fog :hihi

Du får ta ångloket (vid en jämförelse med den andra maskinen) som ligger bredvid så länge. Härligt med ett rykande tvåtaktsutblås rakt i nyllet :yoparty

Hoppas att det löser sig smidigt.

Jo, jag tippade på 70hk och det var kanske inte såååå fel om nu allt varit original men här är det inte mycket som är standard. Har du någon ungefärlig effektsiffra på skönheten?

Jo jag gillar den motorn stenhårt! :) Får se hur gängorna ser ut *håller tummarna*

Haha jo det är klart :p Men ändå, 18:30 liksom....ok om det hade varit kl22...men men! Skulle ändå inte hunnit klart idag så det gör inget.

Ångloket är sålt :) hehe

Har faktikst ingen aning om effekten egentligen. Men det är ju en 650 från början = 55hk tror jag, men nu har den fått 701 cylindrar, balanserad vev, lättat svänghjul, dubbla Mikuni, Boysen reeds, omsvetsat insug, högkompstopp, kompl. avgassystem (låter som SATAN! Vackert dock:)) bytt tändning, smidda kolvar och vatteninsprutning i pipan. Vevhuset är portat, men jag vet inte om cylindrarna är det. Kan det vara 100hk kanske? Vad tror du? :)

He he inte för o vara så.. men du har ingen erfarenhet av rostfritt va??

tar du en bult och en mutter båda i rostfritt och låter dem vara helt rena dvs ingen smörjning mellan.
Så behöver du knappt handkraft för att få den att skära..
De e SKIT LÄTT...

Tror du inte mig så ska jag visa dig..:-)

SirCastic skrev:
OK, nu förstår jag ( jag = :kocko ) hur du menar :tummenupp
Under normala omständigheter så finns det i stort sett ingen belastning på gängorna, men med ca 70 hk (bedömning utifrån pumpen på bilden) och en låsning av impellern så kan säkert, som du säger, vara tal om "skurna" gängor.

Vi får väl i och för sig förmoda/hoppas att det hela hände vid start eller stopp så att alla kusarna inte var på bettet :gnissla

Se så, Nisse Järnet, såga nu isär skiten och montera den nya impellern :tungan Någon bild på impellerliket vore på sin plats....

Sådär ja! Då har man slipat i typ 4 timmar :brinnerup Men nu är den ihopsatt!
Kanske måste köpa ny axel ändå iof, råkade slipa lite i den :tungan Men men, tror att den håller! Verkar hålla som fan dom där axlarna!

Ingen som vill köpa en någat beggad impeller då? :D Billigt!
701impeller2.jpg

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...