Hur har ni rensat upp baken på er LC4'a 05-07

Kurben vart är dom moddade dämparna?? kör du inte med dom på?? är bilderna tagna innan du gjort modden? Det SKA LÅTA !!

Jag har orginalen på för jag var på bankörning för ett tag sedan, ingen ide att ens åka på sådana om man inte har orginal längre.
Sen så är det en annan fördel med orginal, man drar inte till sig lika mycket uppmärksamhet när man huligan kör!

Kusligt huslig. Tycker fortfarande att det e mer manligt med stora,feta motsånd än något så fjolligt som ett "lastoberoende relä".

Ja men det är ju för att du inte visste vad ett lastoberoende relä var eller ens fanns innan jag berättade det för dig!
Var du förresten på MÖR idag? Jag var där och provkörde 690´n vilken besvikelse! iofs inga vibrationer men den var ju inte lika "motardig" längre mer som en landsvägs hoj, typ XT660 eller liknande. Men bra bett i bromsarna!
 
Last edited:



Ja men det är ju för att du inte visste vad ett lastoberoende relä var eller ens fanns innan jag berättade det för dig!
Var du förresten på MÖR idag? Jag var där och provkörde 690´n vilken besvikelse! iofs inga vibrationer men den var ju inte lika "motardig" längre mer som en landsvägs hoj, typ XT660 eller liknande. Men bra bett i bromsarna!

Nej,jag va inte på MÖR. Gillar inte att med MÖR att göra.
 
Jahapp, då var man äntligen klar med operation rövrens då :)
Efter ett antal timmar och svordomar känner jag mig nu ganska nöjd med resultatet.
Det jag har gjort till att börja med var att modifiera ljuddämparna enligt Kurben´s lilla guide. Dock tog jag bort 65mm för att blinkersarna skulle få plats där jag ville. Jävligt gött ljud blev det förresten.

Jag har kapat plasten i kant med där bakramen slutar och tillverkat ett eget slutstycke i 2mm alumiumplåt.

Samtliga lampor och blinkers är E-godkända och monteringen är helt enligt reglementet. Det enda som fattas är en reflex under nummerplåten, men det är lätt fixat till besiktningen.

Det enda jag oroar mig för egentligen är om blinkersarna tål värmestrålningen från ljuddämparna. De sitter ganska nära och jag har ingen koll på hur hett det blir.

För övrigt har jag öppnat luftburken lite till och slängt i ett DNA-sportluftfilter.
På fredag blir det bänkning :)
 

Bifogat

  • Bakdel#9.JPG
    Bakdel#9.JPG
    57.2 KB · Visningar: 105
  • Bakdel#11.JPG
    Bakdel#11.JPG
    63.7 KB · Visningar: 129
  • Bakdel#10.JPG
    Bakdel#10.JPG
    57.4 KB · Visningar: 98
  • bakdel före.JPG
    bakdel före.JPG
    63.4 KB · Visningar: 91
  • Bakdel#1.JPG
    Bakdel#1.JPG
    73.7 KB · Visningar: 95
  • Bakdel#2.JPG
    Bakdel#2.JPG
    67.1 KB · Visningar: 104
Last edited:
Jahapp, då var man äntligen klar med operation rövrens då :)
Efter ett antal timmar och svordomar känner jag mig nu ganska nöjd med resultatet.
Det jag har gjort till att börja med var att modifiera ljuddämparna enligt Kurben´s lilla guide. Dock tog jag bort 65mm för att blinkersarna skulle få plats där jag ville. Jävligt gött ljud blev det förresten.

Samtliga lampor och blinkers är E-godkända och monteringen är helt enligt reglementet. Det enda som fattas är en reflex under nummerplåten, men det är lätt fixat till besiktningen.

Det enda jag oroar mig för egentligen är om blinkersarna tål värmestrålningen från ljuddämparna. De sitter ganska nära och jag har ingen koll på hur hett det blir.

För övrigt har jag öppnat luftburken lite till och slängt i ett DNA-sportluftfilter.
På fredag blir det bänkning :)


Nja med mina Wings tidigare så var det inga problem vare sig utan buttplugg 50mm eller med 32mm buttplugg med mina blinkers!
 

Bifogat

  • ktm sida.jpg
    ktm sida.jpg
    113 KB · Visningar: 81
Last edited:
Nja med mina Wings tidigare så var det inga problem vare sig utan buttplugg 50mm eller med 32mm buttplugg med mina blinkers!

OK, men dina Wingsdämpare hade väl en kolfiberkåpa. Orginal är ju en ganska tjock plåt som borde bli mycket varmare.
Sen strålar ju som bekant värme mest uppåt. Dina blinkersar ser ju ut att sitta lite bakom nästan.
 
OK, men dina Wingsdämpare hade väl en kolfiberkåpa. Orginal är ju en ganska tjock plåt som borde bli mycket varmare.
Sen strålar ju som bekant värme mest uppåt. Dina blinkersar ser ju ut att sitta lite bakom nästan.

Snyggt! Kunde inte gjort det bättre själv.. :tummenupp

Men det är ingen fara med blinkerserna, jag hade ett tag avgaserna skjutna rakt på orginalblinkerserna och det blev aldrig så varmt att dom tog skada.
 
Snyggt! Kunde inte gjort det bättre själv.. :tummenupp

Men det är ingen fara med blinkerserna, jag hade ett tag avgaserna skjutna rakt på orginalblinkerserna och det blev aldrig så varmt att dom tog skada.

Tack, det känns betryggande. Dyra blinkersar var det ;)
 
OK, men dina Wingsdämpare hade väl en kolfiberkåpa. Orginal är ju en ganska tjock plåt som borde bli mycket varmare.
Sen strålar ju som bekant värme mest uppåt. Dina blinkersar ser ju ut att sitta lite bakom nästan.

Visst var det carbonkåpa men tar man bort dem så är det en vanligt utblås som en del Wings utan kåpa ser ut! Japp de satt stort sett bakom, hade tänkt att ändra men ville se hur det fungerade!
 
Fick en förfrågan om det inte krävdes skyltbelysning för att gå igenom besiktningen. Svar ja och jag har även monterat en sån. Eftersom det inte syns så bra på de andra bilderna lägger jag till 2st så slipper fler undra. Men den är väl dold, trots det lyser den upp riktigt bra. Den är E-godkänd som övriga lysen bör tilläggas.
 

Bifogat

  • Bakdel#12.JPG
    Bakdel#12.JPG
    60.4 KB · Visningar: 119
  • Bakdel#13.JPG
    Bakdel#13.JPG
    67.1 KB · Visningar: 156
Last edited:
gjorde såhär jag. plattjärn där jag fäste diodlyset samt två vinkeljärn som jag i fäste blinkers i, hela konstruktionen sitter med ett par distanser rakt på orginalfästet för lyktan. cleant tycker jag och bra att behålla orginalet under så blir det inte så mkt meck att återställa om man nu får för sig att göra det...
 

Bifogat

  • bakdel1.jpg
    bakdel1.jpg
    131.5 KB · Visningar: 117
Här följer en liten instruktion på hur man byter ut blinkrelät till ett lastoberoende relä som inte påverkas av dioder eller avsaknad av lampor.
..

Jag har gjort som du med ett Biltema-relä, men jag vet f¤n inte vad som är fel. Alla 4 blinkers blinkar samtidigt!!?
Orginal-relä och koppling ser exakt ut som på din 640.

Jag trodde först att jag råkat koppla blinkersarna till fel sida bak och att de därför skulle blinka samtidigt. Men nej, inte det heller. Allt ser helt rättkopplat ut och jag fattar F¤N inte vad felet är.

Vet du svaret mån tro, eller finns det någon annan som varit med om liknande?
Jag blir tokig snart. Jag hatar verkligen elsystem :(
 
Jag har gjort som du med ett Biltema-relä, men jag vet f¤n inte vad som är fel. Alla 4 blinkers blinkar samtidigt!!?
Orginal-relä och koppling ser exakt ut som på din 640.

Jag trodde först att jag råkat koppla blinkersarna till fel sida bak och att de därför skulle blinka samtidigt. Men nej, inte det heller. Allt ser helt rättkopplat ut och jag fattar F¤N inte vad felet är.

Vet du svaret mån tro, eller finns det någon annan som varit med om liknande?
Jag blir tokig snart. Jag hatar verkligen elsystem :(

Jag har exakt samma fel, jag har 4 led blinkers med biltema relät. Kopplar man in de vanliga blinkersena funkar det fint.. Kör man bara led blinkersena fram och orginal bak, då funkar det också men med 4 led samtidigt så skiter det sig. Alla blinkar samtidigt.

Vad kan vara felet? För lite motstånd i i led blinkrarna?
 
Jag har gjort som du med ett Biltema-relä, men jag vet f¤n inte vad som är fel. Alla 4 blinkers blinkar samtidigt!!?
Orginal-relä och koppling ser exakt ut som på din 640.

Jag trodde först att jag råkat koppla blinkersarna till fel sida bak och att de därför skulle blinka samtidigt. Men nej, inte det heller. Allt ser helt rättkopplat ut och jag fattar F¤N inte vad felet är.

Vet du svaret mån tro, eller finns det någon annan som varit med om liknande?
Jag blir tokig snart. Jag hatar verkligen elsystem :(

He he, ja antagligen har du kopplat det bakvänt, alltså strömmen som ska pulsas ska skickas upp till blink reglaget. Prova att vänd på reläet.
 
Jag har exakt samma fel, jag har 4 led blinkers med biltema relät. Kopplar man in de vanliga blinkersena funkar det fint.. Kör man bara led blinkersena fram och orginal bak, då funkar det också men med 4 led samtidigt så skiter det sig. Alla blinkar samtidigt.

Vad kan vara felet? För lite motstånd i i led blinkrarna?

Verkar ju väldigt skumt, särskilt när det är ett s k lastoberoende relä.
 
He he, ja antagligen har du kopplat det bakvänt, alltså strömmen som ska pulsas ska skickas upp till blink reglaget. Prova att vänd på reläet.

Är det inte då konstigt att om man nu koppar in 2 orginal där bak, att det funkar som det ska?

Verkar ju väldigt skumt, särskilt när det är ett s k lastoberoende relä.

Kopplar jag in dom vanliga (org) där bak och lägger dom bredvid mina led som också är inkopplade . Då funkar det också. blir galen.
 
Last edited:
Kontrollera att alla blinkers använder samma jord, det kan finnas en "flytande jord" som jag aldrig upptäckte iomed att jag bytte ut alla blinkers innan jag bytte relä. Kontrollera även polariteten på era diodblinkers för det är dom känsliga för.
 
He he, ja antagligen har du kopplat det bakvänt, alltså strömmen som ska pulsas ska skickas upp till blink reglaget. Prova att vänd på reläet.

Jag trodde som sagt att jag kopplat det bakvänt, men jag har då kopplat rätt.
Provade att byta plats med stiften på reläet men då var det bara helt dött.

Kontrollera att alla blinkers använder samma jord, det kan finnas en "flytande jord" som jag aldrig upptäckte iomed att jag bytte ut alla blinkers innan jag bytte relä. Kontrollera även polariteten på era diodblinkers för det är dom känsliga för.

Flytande jord, förklara gärna. Är oduglig på eltekninska termer. Jag använde en s k strömtjuv att koppla in reläet på en annan jordkabel. men det verkar inte göra ngn skillnad.
Men polerna är då rättkopplade på blinkisarna iaf.
 
Last edited:
Att förklara flytande jord orkar jag inte nu men för att relät ska fungera måste jorden på alla blinkers ska vara gemensam, alltså via ramen. Testa att jorda dom direkt istället för via kabelstammen och se om det gör någon skillnad.
 
Last edited:
Att förklara flytande jord orkar jag inte nu men jorden på alla blinkers ska vara gemensam, alltså via ramen. Testa att jorda dom direkt istället för via kabelstammen och se om det gör någon skillnad.

Men jag har ju använt samma jordkablar som orginalblinkersarna var kopplade till.
Men jag får väl prova att koppla en separat jord då, så får vi se.

Reläet ger ju pulser som det ska och är det inte själva strömställaren som bestämmer vilken sida det ska blinka på?
 
Använder jag det gamla relät blinkar inte blinkersen, dom lyser.

Men som sagt, kopplar ja in dom vanliga blinkersena så funkar allt.

Hur kollar man polariteten då? Vänder jag poler funkar inte blinkersena alls.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top