Hur har ni rensat upp baken på er LC4'a 05-07

Testa så här:
Där ni kopplar in relät sätt en bygel där istället. Nu ska blinkerserna lysa på den sida ni ställer omkopplaren på. Det enda relät gör är att pulsa strömmen upp till omkopplaren, inget mer.
Om ni inte får det att funka genom bygling så sitter det någon annan typ av lösning än vad som sitter på 640 modellen.
 
Använder jag det gamla relät blinkar inte blinkersen, dom lyser.

Men som sagt, kopplar ja in dom vanliga blinkersena så funkar allt.

Hur kollar man polariteten då? Vänder jag poler funkar inte blinkersena alls.

Det är exakt lika för mig. Jag har provat det mesta utom att dra jord separat. Så då vet man vad man har att göra imorgon då.
 
Testa så här:
Där ni kopplar in relät sätt en bygel där istället. Nu ska blinkerserna lysa på den sida ni ställer omkopplaren på. Det enda relät gör är att pulsa strömmen upp till omkopplaren, inget mer.
Om ni inte får det att funka genom bygling så sitter det någon annan typ av lösning än vad som sitter på 640 modellen.

OK, ska prova det imorgon.
 
Jag sökte lite på Teknik & Mekhörnan och hittade detta inlägg skrivet av Kahobe som jag citerar:

"Känner inte skillnade mln DIN och SAE-versionerna men tror att det skiljer just på koppl för indikatorlampan.
På DIN-ver så kommer +12V in till vänster går genom reläet och ut till hö-vä-omkopplaren (nederst) som syns på bilden genom lampor/LED och sen till jord. OK?
Det som ställer till det hela med LED är den lilla indikatorlampan som kopplas mellan hö-vä sida. Den ska ju lysa oberoende av om du blinkar höger eller vänster! Säg att du blinkar höger (omk trycks till höger) då blinkar högerlamporna och indikatorlampan får sin LÅGA ström och jordas via VÄNSTERlamporna!!!
Vä-lamporna lyser inte då ind lampans ström är för låg för att få dem att lysa. Detta är knuten i det hela då LED-blinkare behöver så lite ström för att lysa, så lyser BÅDA sidor!!
Ind lampan (på 1.2W?) lyser fullt med 0.1A, blinklamporna behöver kanske 2A/st!! 20ggr så mycket. Får de bara så lite som 0.1A via indikatorlampan så lyser de helt enkelt inte upp! De funkar enbart som en jordtråd för indikatorlampan.
(Detta går att avhjälpa med 2 st skiljedioder till ind lampan och lite omkoppling).
Jag vet inte exakt skillnaden på DIN resp SAE-reläet men antar att dioderna redan finns i SAE reläet eftersom det är en separat utgång till indikatorlampan på SAE-reläet.
Sen, har du verkligen kopplat rätt? Och inte anslutit blinkarna till indikatorlampsutgången??? Undrar verkligen det. Skenbart så kan utgångarna nämligen ersätta varandra (en liten stund iaf ...) " Slut citat.

Jag gick ut och provade koppla bort indikatorlampan och vips fungerade det som det ska. Så vill man ha kvar indikatorlampan måste man alltså koppla om den.
 


Jag gick ut och provade koppla bort indikatorlampan och vips fungerade det som det ska. Så vill man ha kvar indikatorlampan måste man alltså koppla om den.

Bra att det funkar nu, jag har ju faktiskt ett helt annat elsystem på min 640 och ett annat instrument. Jag behövde inte koppla bort lampan. Men 625/660 elsystemet är ju lite mindre, så dom har väl ändrat lite.
 
Snyggt! Kunde inte gjort det bättre själv.. :tummenupp

Men det är ingen fara med blinkerserna, jag hade ett tag avgaserna skjutna rakt på orginalblinkerserna och det blev aldrig så varmt att dom tog skada.

Känner att jag måste skriva ut en varning, jag besiktigade min hoj i våras för första ggn. Och på vägen till besiktningen tappar jag ena blinkersen, den satt för nära utblåset och måste ha smält av... Lyckligtvis var dom sjyssta och släppte igenom mig. Men endå, det blir riktigt varmt...

Avgashastigheten i mitt enda avgasrör är ju snabbare än ni med två pipor, borde inte bli lika varmt för er mao. Men ett varningens ord bara... :)

Personligen tycker jag nog att gammelhojen är smäckrare och snyggare bak, även om det snyggaste som finns på en motardröv är ett enda fett seatpipe... :)


edit: var precis nere och försökte fota min båge, men helt svart och solsken som i öknen så inget ville bli bra typ. Men shit va ful röv det är på gammel 660in också... Äckligt stor ju... Och så går det inte ens att köra med skjuts. Fan jävla designflaw. Och så ser man ramrören också vilket är så sjukt osexigt. Fan också, jävla trådjävel. Tänkte inte så mycket på röven innan.... :( :(
 
Last edited:
Känner att jag måste skriva ut en varning, jag besiktigade min hoj i våras för första ggn. Och på vägen till besiktningen tappar jag ena blinkersen, den satt för nära utblåset och måste ha smält av... Lyckligtvis var dom sjyssta och släppte igenom mig. Men endå, det blir riktigt varmt...

Avgashastigheten i mitt enda avgasrör är ju snabbare än ni med två pipor, borde inte bli lika varmt för er mao. Men ett varningens ord bara... :)

Personligen tycker jag nog att gammelhojen är smäckrare och snyggare bak, även om det snyggaste som finns på en motardröv är ett enda fett seatpipe... :)


edit: var precis nere och försökte fota min båge, men helt svart och solsken som i öknen så inget ville bli bra typ. Men shit va ful röv det är på gammel 660in också... Äckligt stor ju... Och så går det inte ens att köra med skjuts. Fan jävla designflaw. Och så ser man ramrören också vilket är så sjukt osexigt. Fan också, jävla trådjävel. Tänkte inte så mycket på röven innan.... :( :(

edit2: okey då.. ställde lite nivåer och skit i photoshop, så nu får ni se iallafall... Blinkers har jag bara framåt, det är väl bara dit dom behövs ändå?


img0531uz2.gif
 
Last edited:
Känner att jag måste skriva ut en varning, jag besiktigade min hoj i våras för första ggn. Och på vägen till besiktningen tappar jag ena blinkersen, den satt för nära utblåset och måste ha smält av... Lyckligtvis var dom sjyssta och släppte igenom mig. Men endå, det blir riktigt varmt...

Avgashastigheten i mitt enda avgasrör är ju snabbare än ni med två pipor, borde inte bli lika varmt för er mao. Men ett varningens ord bara... :)

Jag körde 25 mil igår i 26 graders värme och det blev aldrig så varmt att de skulle kunna smälta. Även om jag kört ganska hårt kan jag lägga handen på höljet direkt efter att jag stannat utan att det bränns. Utblåset blir lite varmare men inte tokhett, så det är nog lugnt.
 
Jag sökte lite på Teknik & Mekhörnan och hittade detta inlägg skrivet av Kahobe som jag citerar:

"Känner inte skillnade mln DIN och SAE-versionerna men tror att det skiljer just på koppl för indikatorlampan.
På DIN-ver så kommer +12V in till vänster går genom reläet och ut till hö-vä-omkopplaren (nederst) som syns på bilden genom lampor/LED och sen till jord. OK?
Det som ställer till det hela med LED är den lilla indikatorlampan som kopplas mellan hö-vä sida. Den ska ju lysa oberoende av om du blinkar höger eller vänster! Säg att du blinkar höger (omk trycks till höger) då blinkar högerlamporna och indikatorlampan får sin LÅGA ström och jordas via VÄNSTERlamporna!!!
Vä-lamporna lyser inte då ind lampans ström är för låg för att få dem att lysa. Detta är knuten i det hela då LED-blinkare behöver så lite ström för att lysa, så lyser BÅDA sidor!!
Ind lampan (på 1.2W?) lyser fullt med 0.1A, blinklamporna behöver kanske 2A/st!! 20ggr så mycket. Får de bara så lite som 0.1A via indikatorlampan så lyser de helt enkelt inte upp! De funkar enbart som en jordtråd för indikatorlampan.
(Detta går att avhjälpa med 2 st skiljedioder till ind lampan och lite omkoppling).
Jag vet inte exakt skillnaden på DIN resp SAE-reläet men antar att dioderna redan finns i SAE reläet eftersom det är en separat utgång till indikatorlampan på SAE-reläet.
Sen, har du verkligen kopplat rätt? Och inte anslutit blinkarna till indikatorlampsutgången??? Undrar verkligen det. Skenbart så kan utgångarna nämligen ersätta varandra (en liten stund iaf ...) " Slut citat.

Jag gick ut och provade koppla bort indikatorlampan och vips fungerade det som det ska. Så vill man ha kvar indikatorlampan måste man alltså koppla om den.

Detta funkade givetvis för mej med :yoparty Så tack, hade aldrig löset det själv.
Dock så tappade man blinkersglaset efter 5 mil, nooow.
 
Jag körde 25 mil igår i 26 graders värme och det blev aldrig så varmt att de skulle kunna smälta. Även om jag kört ganska hårt kan jag lägga handen på höljet direkt efter att jag stannat utan att det bränns. Utblåset blir lite varmare men inte tokhett, så det är nog lugnt.

Jo, mitt problem var nog mest att avgaserna åkte rakt mot plasten... Trodde dom åkte bakåt, men nej, dom åkte rakt upp i samma vinkel som hela ljuddämparen... :)
 
Jahapp, då var man äntligen klar med operation rövrens då :)
Efter ett antal timmar och svordomar känner jag mig nu ganska nöjd med resultatet.
Det jag har gjort till att börja med var att modifiera ljuddämparna enligt Kurben´s lilla guide. Dock tog jag bort 65mm för att blinkersarna skulle få plats där jag ville. Jävligt gött ljud blev det förresten.

Jag har kapat plasten i kant med där bakramen slutar och tillverkat ett eget slutstycke i 2mm alumiumplåt.

Samtliga lampor och blinkers är E-godkända och monteringen är helt enligt reglementet. Det enda som fattas är en reflex under nummerplåten, men det är lätt fixat till besiktningen.

Det enda jag oroar mig för egentligen är om blinkersarna tål värmestrålningen från ljuddämparna. De sitter ganska nära och jag har ingen koll på hur hett det blir.

För övrigt har jag öppnat luftburken lite till och slängt i ett DNA-sportluftfilter.
På fredag blir det bänkning :)

Riktigt stiligt:tummenupp
Jag har själv precis monterat ett likadant baklyse, men får det inte att funka som det ska:mad: :gnissla
Ena stunden så funkar det perfekt men om jag sedan stänger av hojen och sätter på den så är det knas igen:confused:
Så har du något råd, hur har du gjort? blir tokig för det är ju bara tre kablar från det nya lyset, men ändå får jag inte till det:huvet
 
Lite spännande med vänstersvängar utan blinkers bak....

Kan säga att det är grymt äckligt, körde med moppen en gång och då hade den vänstra blinkersen slutat fungera. så jag kommer fram till en sväng och ska svänga vänster precis innan jag svänger hör jag bakom mig hur ett gäng på 10 custom/HD (eller vad dem nu kallas) jag börjar min sväng tidigt för att vissa att jag tänker svänga men en av dem uppfatta detta inte så han körde om på vänstra sidan och han var 10 cm från att köra in i mig.
 
Ställer fråga igen i hopp om hjälp.
Fick lyset att funka en gång igår kväll, men efter att jag stängt av hojen och satt på den igen,så lös det som om jag bromsade hela tiden.
Har nu tagit bort + ,är då svart och lyser om jag bromsar,(som det ska vara) men så fort jag kopplar på + igen så lyser det som om jag skulle bromsa:huvet.
Tror att jag nu har testat alla kobinationer som fins:tungan
Så ni som vet vad har jag gjort för fel? Fins väll inga säkringar på en 660?
Och det ska väll inte behövas något motstånd eller?
är en 660 -06 och lyset är ett sådant som Bear in da wood har, från bikeshop.

Ni får gärna ideot förklara mig:) men jag får fan inte till det

kan till lägga att det funkar som vanligt om jag sätter ditt orginal baklyset. har nu testat med två olika diod baklysen men samma visa:gnissla
 
Last edited:
Riktigt stiligt:tummenupp
Jag har själv precis monterat ett likadant baklyse, men får det inte att funka som det ska:mad: :gnissla
Ena stunden så funkar det perfekt men om jag sedan stänger av hojen och sätter på den så är det knas igen:confused:
Så har du något råd, hur har du gjort? blir tokig för det är ju bara tre kablar från det nya lyset, men ändå får jag inte till det:huvet

Låter väldigt skumt. Om det fungerar med orginallyset så borde det ju även fungera med det andra lyset från Bikeshop. Det kan ju vara fabrikationsfel på det. Jag har inte haft några problem annat än att en diod lyser lite svagare än de andra, men inte mycket.
Annars fungerar bakljus och bromsljus som det ska.
 
Fick en förfrågan om det inte krävdes skyltbelysning för att gå igenom besiktningen. Svar ja och jag har även monterat en sån. Eftersom det inte syns så bra på de andra bilderna lägger jag till 2st så slipper fler undra. Men den är väl dold, trots det lyser den upp riktigt bra. Den är E-godkänd som övriga lysen bör tilläggas.

en liten fråga bara.
vart har du köpt den skylt belysningen?

/Stefan
 
en liten fråga bara.
vart har du köpt den skylt belysningen?

/Stefan

Jag köpte det som de andra lysena på bikeshop.se som annonserar här på sporthoj i vänstra kolumnen.
Gå in på sidan och klicka på belysning och klicka sedan på bakljus så är det belysningen längst upp till vänster på den sidan. Så mycket mindre nummerskyltsbelysning som är godkänd är nog svårt att hitta. Mycket litet och lätt att installera.
http://www.bikeshop.se/bilder/mellan/10033872.jpg

Det är av märket Shin-Yo och säljs även på touringbutiken.
 
en liten fråga bara.
vart har du köpt den skylt belysningen?

/Stefan

Jag köpte det som de andra lysena på bikeshop.se som annonserar här på sporthoj i vänstra kolumnen.
Gå in på sidan och klicka på belysning och klicka sedan på bakljus så är det belysningen längst upp till vänster på den sidan. Så mycket mindre nummerskyltsbelysning som är godkänd är nog svårt att hitta. Mycket litet och lätt att installera.
http://www.bikeshop.se/bilder/mellan/10033872.jpg

Det är av märket Shin-Yo och säljs även på touringbutiken.
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top