Hur har det varit med svåra skador i 250SP genom åren?

Mitt minne säger det samma som Axxexs, inget allvarligt tillbud sedan 2001. Jag tror likt Torkel m fl att det finns ett samband mellan motoreffekt och olyckor. Det är ingen slump att just 250 SP varit förskonat från flera allvarliga tillbud. T ex har den tokiga accelerationen avtagit lagom till att man når knicken på långa bakrakan på Sviestad. Visst accelererar det fortfarande men inte så att det kittlar i magen och skakar i styret.

RR ABBE skrev:
2235831 Vad det gäller skador på SP förare så vill jag minnas lite ansikts skador på en förare på knutstorp 2004........Axxexs

Blå näsa och svullen läpp räknas knappast som en svår skada ;)

Jörgen #31 skrev:
2236596 eller näsan var av och ett avlångt hål i överläppen..

kan inte vatt så allvarligt.... han ville juh köra racet ändå man fick tyvärr inte.... bara käka lite piller och ut o gazza haha :yoparty

Chrille skrev:
2235575 Det har ju varit en del stygga skador i RR och emellanåt så har vi ju här diskuterat en eventuell kubik-begränsning i B-klasserna. Argument FÖR det borde ju vara enkla att hitta i skadestatistiken OM det innebär någon skillnad.

Jag kan inte minnas någon som fördärvat sig på en 250SP men så har det ju aldrig varit min klass. Torkel och ni andra gamla uvar som vet sånt här - Har det varit lika många stygga skador genom åren i 250SP som i rookie-klasserna eller har det varit en säkrare klass??
Klasser man svårligen får highsider i (som 250SP) blir ju av naturliga skäl bra mycket säkrare eftersom den farligaste "singelkraschen" i princip är eliminerad. Krascher när flera är inblandade blir däremot farliga nästan oberoende vad man kör på. Förutom 125R då för de små 70 kg's pjäserna är det ju bara att armbåga bort när de kommer emot en...

Mats Brodin (mr brownstone) highsidade sin SP på gelleråsen förra sommaren och knäckte en fot.
Inte så allvarlig skada kanske men nog går det att skrota rejält med en SP, flaggvakterna nere i trösen såg hojen och han i luften..

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back