Hur hanteras en trilskande handlare ?

Badman

Snigelspår och vita knogar...
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
XJ 900 F -92
Jag betällde för en tid sedan en stator+regulator till en Honda Nighthawk av en handlare här i landet. Sent om sider dök det upp ett paket att lösa ut mot postförskott. I paketet låg mycket riktigt en stator och en regulator, men inte till en Nighthawk. För att lösa det hela tog jag kontakt med handlaren ifråga och förklarade hur det låg till. Det blev ett mycket intressant telefonsamtal där jag fick ta del av argument som..."Jo, jo, jo - den ska passa", "Har du hittat billigare nån annan stans, eller vad är det frågan om ?", "Du har ingen returrätt på eldelar", "jag förstår inte vart du vill komma med det här" och "det där får du ta med min leverantör i så fall". Gubbafan hojtade och gick på och avslutade vårt samtal med att lägga luren i örat på mig. Att jag har rätt att häva köpet om felleveransen inte kan fixas till är det inget snack om. Att det är återförsäljarens sak att svara inför kunden är klart som vatten, men den fan är ju fullständigt omöjlig.

Hur hanterar man då någon sånt här ? Firman ligger 30 mil härifrån så det blir en bit åka om jag vill trycka upp grejjorna i häcken på gubben. Jag har funderat på att helt enkelt skicka tillbaka alltihop och driva det hela som en fordran på hans firma. Kan det fungera tro ?

Tacksam för tips, råd och synpunkter.

Om du beställt en vara som är felaktig så har du självfallet returrätt. Vad han har för deal med sin leverantör är ju inte ditt problem. Det är ju Konsumentköplagen som gäller, allt annat är bara skitsnack. Påpeka det för handlaren på ett trevligt men glasklart sätt. Trilskas han är det ARN som gäller i första hand, i annat fall skulle jag ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden.

Ring ooh prata med din konsumentvägledare i komunen, sen ringer du handlaren igen och berättat vad konsumentv. sa, då blir nog handlaren väldigt medgörlig.

Jag ska ta ett snack med konsumentvägledaren här i kommunen. Hon har semester, men lär vara tillbaka på måndag. Hur funkar det med att som privatperson ta hjälp av kronofogden ? Jag förmodar att det inte är gratis.

jag handlar bara i nödfall i sverige

cmsnl.com

har inte alla cyklar men funkar kanon för min gsxr 1000 k5 och mina 2st honda dax -76

där kan man själv kolla på ficherna så det blir rätt.

Nej jag har inget att göra med den sajten. bara ett tips.

/n

Ingen returrätt? Men du har väl ändå öppet köp, det har man alltid. Om emballaget är öppnat blir det däremot knepigare. Då måste du påvisa att du beställt rätt men fått levererat fel, samtidigt som att du var tvungen att öppna emballaget för att upptäcka felleveransen.

Har för mig att det är så ungefär så iaf.

jag handlar bara i nödfall i sverige

cmsnl.com

har inte alla cyklar men funkar kanon för min gsxr 1000 k5 och mina 2st honda dax -76

där kan man själv kolla på ficherna så det blir rätt.

Nej jag har inget att göra med den sajten. bara ett tips.

/n

Det där var en bra site med ett fin-fint sortiment. Dyrare än Bikebandit.com dock. Bilden på cmsnl.com visar tydligt hur statorn på en Nighthawk ser ut, den trasiga som ligger här brevid är precis likadan. Skiten jag fick i paketet är, sånär som på sin runda form, helt annorlunda.

Jag ska ta ett snack med konsumentvägledaren här i kommunen. Hon har semester, men lär vara tillbaka på måndag. Hur funkar det med att som privatperson ta hjälp av kronofogden ? Jag förmodar att det inte är gratis.

det kostar 1000:- att bara öppna ärendet mot handlarn, inte säkert att du får ut dina stålar ändå.

de är dock gratis om det finns en dom/skadestånd.

Spela in alla samtal på mobilen, de flesta mobiler har den funktionen. Spara alla papper och notera tidpunkt för alla samtal. För noggranna anteckningar.

Detta hjälper dig senare om/när det kommer till ARN/tingsrätt.

Det är bara att skicka tillbaka paketet med grejerna, angiv att det är fel delar. Att det inte är dom delar du har beställt.

Har för mig att det kostar bara 300 att lämna in ett ärende till kronofogden, men dom har ett minimibelopp på skuld. Du måste först ge handlaren en rimlig möjlighet att hinna betala skulden.

Ingen returrätt? Men du har väl ändå öppet köp, det har man alltid.
Nej, öppet köp i traditionell mening har man faktiskt som default aldrig - om det inte avtalats uttryckligen.

Däremot ger Distans- och hemförsäljningslagen litet kompletterande rättigheter för köparen, jämfört med enbart Konsumentköplagen. Distans- och hemförsäljningslagen ger en generell ångerrätt inom 14 dagar, utan snack, även om det skulle ha varit rätt del som levererats. (I det fallet får man dock pröjsa returfrakten själv.)

Har man inte fått vad man beställt, oavsett om man handlat på distans eller i butik, har handlaren först och främst rätt att försöka åtgärda problemet. Leverera en ny pryl som är hel/rätt. I annat fall, om problemet är stort (som det är om varan man fått inte passar ens hoj...) får kunden häva köpet. Reklamera bör man helst göra inom två månader, men längre tid kan också funka.

Badman, om jag var du skulle jag först och främst skriftligen reklamera varan med motiveringen att den inte är vad du beställt. I reklamationen skulle jag hänvisa till konsumentköplagen och/eller distans- och hemförsäljningslagen. Egentligen är det kanske inte så viktigt att häva köpet, viktigare är väl att faktiskt få rätt del?

Tack för alla svar och synpunkter. Det verkar som om ni är överens med mig om att handlaren skall se till att ordna upp det här. Dessvärre verkar han lika medgörligt som en trotsig femåring. Jag ska ta kontakt med honom igen nästa vecka, det kan ju vara så att han helt enkelt hade en dålig dag i torsdags. Jag ska försöka att hålla tråden uppdaterad.

Även om man har rätt i sak så kan en strategi vara att ändå hålla en väldigt vänlig och ödmjuk ton. Handlar bara om att mötas på ett personligt plan. Att börja med att prata och ARN/tingsrätt och vad som är rätt eller fel kan låsa situationen mer än del löser.

Givetvis fattar väl handlaren innerst inne att han har fel, men han vill inte tappa ansiktet?

Föreslå en lösning, samtidigt som du bara noterar allt noga. Inspelning av samtalet tycker jag kan vara en bra sak för framtiden.

Även om man har rätt i sak så kan en strategi vara att ändå hålla en väldigt vänlig och ödmjuk ton. Handlar bara om att mötas på ett personligt plan. Att börja med att prata och ARN/tingsrätt och vad som är rätt eller fel kan låsa situationen mer än del löser.

Givetvis fattar väl handlaren innerst inne att han har fel, men han vill inte tappa ansiktet?

Föreslå en lösning, samtidigt som du bara noterar allt noga. Inspelning av samtalet tycker jag kan vara en bra sak för framtiden.

Helt rätt ! Jag har såhär långt varit både artig och försynt i mina kontakter med snubben ifråga och detta tänker jag fortsätta med ett litet tag till. Det mest radikala jag har föreslagit är att om vi inte kan lösa den här saken på annat sätt så får köpet hävas. Men, min korrekta och trevliga ton faller lite på hälleberget när min motpart hojtar, insinuerar och slänger på luren.
Inspelning blir det nog. Med lite tur kanske det till och med blir ett kul samtal och då kan det ju vara läge på att lägga upp en ljudfil någonstans :)

Om det är en Honda-Återförsäljare så ring till Honda Sverige 030051300 eller 030051305.

H:tummenuppade för en tid sedan problem med Karles-MC i Norrköping, då ringde jag och vips så gick allt mycket lättare.

2 veckors ångerrätt är det väl som gäller. (från att du fått varan) Behöver inte ange anledning, bara skicka tillbaka, få pengar tillbaka och se glad ut :)

Det där var en bra site med ett fin-fint sortiment. Dyrare än Bikebandit.com dock. Bilden på cmsnl.com visar tydligt hur statorn på en Nighthawk ser ut, den trasiga som ligger här brevid är precis likadan. Skiten jag fick i paketet är, sånär som på sin runda form, helt annorlunda.

OT men bra att veta:

Kan utfärda en liten varning för csmnl då dem ofta inte har delar i lager och ibland kan det ta hiskeliga tider innan dem får hem dem.
Fraktkostnaden är också ganska hög samt att alla priser är angivna UTAN den 20% moms dem adderar.

Ungefär 70% av det jag har handlat skulle varit billigare att köpa här.
Deras stora fördel är sortimentet och micofishe även på gamla hojar.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back