Hur hanterar ni gulflaggssituationer?

Och om du då blir omkörd.... Blir du sur då?

Man får inte köra om och blir du omkörd så reporterar vi funktionärer det till tävlingsledningen och så blir det tidtillägg eller nått. Jag har varit med och flaggat gult och vissa förare satte snabba varv,,,, det är inte trevlig för någon som kanske ligger på banan eller vi funktionörer som ska vara på banan.
Är funktionär på Sviestad,,, och Alexandra som tävlingsledare, henne ska man inte bråka med... :hihi:hihi
 
På Gelleråsen ett år under SO, så dammade 1 kille av rakt in i ambulansen när de stod utanför banan och hjälpte en skadad kille.
Detta efter att ha kört förbi samma ambulans i 2 varv utan att slå av.
Denna kille mekar åt ett vm-team numera:D
 
Denna kille mekar åt ett vm-team numera:D

Det var ytterst nära att han inte hade gjort någonting alls mer efter den smällen.
Jag tror till och med att hans förbund lät honom behålla licensen efter den incidenten.
 
Det var ytterst nära att han inte hade gjort någonting alls mer efter den smällen.
Jag tror till och med att hans förbund lät honom behålla licensen efter den incidenten.

Är det 15 år sen? Eller är det en ny smäll?

Gamla händelsen var inte krasch med ambulansen, det var läkaren som fick sönderrivna byxor :va :D och ingen gulflaggsituation enligt de inblandade.
 
Utan funktionärer som vill jobba så blir det ju inget race för oss heller, så det gäller ju att skapa en bra miljö så att dom tycker det är kul att hjälpa oss när vi har drattat på röven också :)
Det är ju så självklart att det inte ens behöver nämnas. Det jag var ute efter var lite erfarenheter från dem som varit med om olyckor och än så länge verkar det inte vara så många de senaste åren (1?).

Själv har jag bevittnat ett antal allvarliga olyckor eller incidenter som kunde ha slutat illa beroende på dåliga funktionärer och/eller tävlingsledning. Som funktionär/tävlingsledning kanske man ska vara lite mer ödmjuk ibland och inte utmåla alla tävlande som blådårar som skiter i gulflaggen. En stor majoritet har respekt för flaggorna men i stridens hetta gör vi också fel ibland.
 
Själv har jag bevittnat ett antal allvarliga olyckor eller incidenter som kunde ha slutat illa beroende på dåliga funktionärer och/eller tävlingsledning. Som funktionär/tävlingsledning kanske man ska vara lite mer ödmjuk ibland och inte utmåla alla tävlande som blådårar som skiter i gulflaggen. En stor majoritet har respekt för flaggorna men i stridens hetta gör vi också fel ibland.
En ganska tydlig sån var ju olyckan på Anderstorp i våras, när pacecar skickades ut och TRAXA signalerade grönt. Enligt Svemo är det ju inte fastställt om det beror på handhavande eller systemfel. Men ett ganska bra exempel på att vi kan drabbas rätt hårt av brister i organisationen runt om, i det här fallet en kombo av långsam pacecar, grönt ljus och att man inte har gått igenom allt som skulle kunna gå snett och agerat förebyggande. Men som Svemo säger, ingen har uppmärksammat såna här faror/brister, inte vi förare heller.
 
En ganska tydlig sån var ju olyckan på Anderstorp i våras, när pacecar skickades ut och TRAXA signalerade grönt. Enligt Svemo är det ju inte fastställt om det beror på handhavande eller systemfel. Men ett ganska bra exempel på att vi kan drabbas rätt hårt av brister i organisationen runt om, i det här fallet en kombo av långsam pacecar, grönt ljus och att man inte har gått igenom allt som skulle kunna gå snett och agerat förebyggande. Men som Svemo säger, ingen har uppmärksammat såna här faror/brister, inte vi förare heller.

Det var definitivt ett handhavandefel. Det var dock inte det enda som gick fel. Tillräckligt har sagts om den olyckan, vi har dessutom vidtagit åtgärder som ska förhindra att det upprepas.
 
Man får inte köra om och blir du omkörd så reporterar vi funktionärer det till tävlingsledningen och så blir det tidtillägg eller nått. Jag har varit med och flaggat gult och vissa förare satte snabba varv,,,, det är inte trevlig för någon som kanske ligger på banan eller vi funktionörer som ska vara på banan.
Är funktionär på Sviestad,,, och Alexandra som tävlingsledare, henne ska man inte bråka med... :hihi:hihi

Men här menar du I sektionen med gulflagg??? Eller pratar du om den situation som tråden handlar om, hur man hanterar omkörning alldeles innan gulflagg? Den som sker för att man slagit av en aning för att komma in i sektionen på ett något mer säkert sätt...

Vad menar du?
 
På Gelleråsen ett år under SO, så dammade 1 kille av rakt in i ambulansen när de stod utanför banan och hjälpte en skadad kille.
Detta efter att ha kört förbi samma ambulans i 2 varv utan att slå av.

Jag själv har inte varit med om några olyckor....men däremot att TL har fått bryta flera rejs för att funkisarna inte vill gå ut och bärga hojar.

I våler ett år så gick vi inte ner från vallen, då vi fruktade för våra liv(låter som en klyscha men är sant)
TL vägrade bryta loppet så för att försöka göra det lite säkrare för de som rejsade, så fick vi slänga ner halmbalar, på och framför, de 2-3 hojar som låg strax utanför bankanten....

Jag har både tävlat och varit funkis i tillsammans mer än 10 år.
Det tråkiga i detta är attityden bland en del tävlande.
Dessa har attityden:"är det rejs så är det rejs" och "Ingen gulflagg ska sabba min placering"
Tråkigt men sant.

Varje bana är speciell ur funkis-synpunkt.
Gelleråsen är en av de säkraste att stå funkis på, inget snack om saken.
Men funkisarna har gratis mat och boende. Inget risktillägg för att vara där. Det är av fri vilja och av intresse.
Och vi vet alla vad som händer när intresset tar slut :brinnerup

Nu var det ju inte riktigt detta som tråden handlade om .... men detta du tar upp här är också intressant.

Jag tycker att man ska bärga betydligt färre hojar och låta fler ligga kvar! Just för funkisarnas säkerhet! Gör just som du beskriver, släng en skumgummibal framför hojen och spring tillbaka. Klart. Och säkert.

Dessutom är det en annan sak som är intressant. Jag var en av dem som blev straffade för att 7-9 stycken förare satte sitt snabbaste varv under gulflagg. Jag ansåg att det fanns omständigheter som gjorde att det var helt naturligt att det blev så, jag vädjade till förbundet, men fick avslag.
Det intressanta var att de förare som kraschade under gulflagg i sektionen INTE fick någon påföljd!!! De, om några, var ju de som felat! Jag, som stått på hjulen, hade ju i realiteten inte utsatt någon för fara!

Kan det vara lösningen på detta problem? Den som ramlar under gulflagg får ett race avstängning?
 
Nu var det ju inte riktigt detta som tråden handlade om .... men detta du tar upp här är också intressant.

Jag tycker att man ska bärga betydligt färre hojar och låta fler ligga kvar! Just för funkisarnas säkerhet! Gör just som du beskriver, släng en skumgummibal framför hojen och spring tillbaka. Klart. Och säkert.

Dessutom är det en annan sak som är intressant. Jag var en av dem som blev straffade för att 7-9 stycken förare satte sitt snabbaste varv under gulflagg. Jag ansåg att det fanns omständigheter som gjorde att det var helt naturligt att det blev så, jag vädjade till förbundet, men fick avslag.
Det intressanta var att de förare som kraschade under gulflagg i sektionen INTE fick någon påföljd!!! De, om några, var ju de som felat! Jag, som stått på hjulen, hade ju i realiteten inte utsatt någon för fara!

Kan det vara lösningen på detta problem? Den som ramlar under gulflagg får ett race avstängning?


jo men att köra snabbare varv på gulflag än på oljeflagg som hängdes ut efteråt (VEM AV NORRMÄNNEN VAR DET SOM VAR JÄTTE UPPRÖRD?)

ska kolla mylaps:tummenupp
http://www.mylaps.com/results/showrun.jsp?id=949839

där finns resultatet
 
Last edited:
jo men att köra snabbare varv på gulflag än på oljeflagg som hängdes ut efteråt (VEM AV NORRMÄNNEN VAR DET SOM VAR JÄTTE UPPRÖRD?)

ska kolla mylaps:tummenupp
http://www.mylaps.com/results/showrun.jsp?id=949839

där finns resultatet

Det var nog Spjeldnes.

Men...
Är det inte rätt naturligt att köra långsammare på "oljeflagg " än gulflagg? Är det ett fett oljespill i en kurva så kan du sänka farten till hälften och du går ändå omkull?

Dessutom, det som var min point var, att jag och Spjeldnes, Kubberöd och de andra som fick straff, gjorde ett betydligt mindre fel än de två tre förare som gick omkull under gulflagg. För de försatte ju definitivt funkisarna i fara!
 
Det är ju absolut inte lämpligt att gå på bromsduell in i trösen. Dock så är det väll så att så länge omkörningen är avklarad innan gulflaggen så är det ok. Men frågan är ju hur man kan vara 100% säker på att man lyckas vara framför före flaggan?

Om du varvar en avsevärt långsammare förare så är du ju säker på att du är om innan flaggan, men under race med ungefär likvärdigt snabba (långsama i ditt fall mozz :krama) är det ju inte lämpligt.

Ytterligare en tanke som många inte tänker på är att det faktiskt inte är helt otroligt att det är en ny gulflagga i samma sektion på grund av oljespill eller liknande från första vurpan. Så bara för att man vet var hoj förare låg förra gången man passerade betyder ju inte att det ser samma ut denna gång.!!!

Då jag kör för att det är kul försöker jag ta så små risker som möjligt. Exempelvis så tar jag det avsevärt lugnare igenom en gulflagg särskilt genom ex trösen där man inte har full sikt. Är det gulflagg i depåkurvan så kan man ju många gånger se olyckan tidigt, och då avgöra om min ev vurpa är sådan att någon kan skadas, är det inte så kör jag fullt (om det inte ligger någon framför som kör långsammare).


Jag hade haft extremt svårt att visa mig på motorbanan igen om det skulle vara så att jag skadat någon under en gulflagg då jag inte tagit det lungt. Så hellre tappar jag en placering och lämnar in en protest än att utsätter någon för onödig fara. Sedan vet man ju hur det är med adrenalinpumpet och vinnartanken i fullt focus. Kan tänka mig att detta byggs på ordentligt när man slåss om en so/sm status eller pokal!

// Oskar
 
Det var nog Spjeldnes.

Men...
Är det inte rätt naturligt att köra långsammare på "oljeflagg " än gulflagg? Är det ett fett oljespill i en kurva så kan du sänka farten till hälften och du går ändå omkull?

Dessutom, det som var min point var, att jag och Spjeldnes, Kubberöd och de andra som fick straff, gjorde ett betydligt mindre fel än de två tre förare som gick omkull under gulflagg. För de försatte ju definitivt funkisarna i fara!

du har helt rätt....

men (det är skrivet/sagt tidigare den ända flagga en racerförare ser är oljeflagg)

så kanske gul/röd flagga ska ut på posteringen före hojjen/hojjarna i det här fallet 2 plus 2 lr om det var 3 och sen 2 till.
 
Ja det är ok enligt reglementet!

Jo, så är det väl. Är man om innan gulflaggen så är det ok. Enligt regelboken.

Det är ju absolut inte lämpligt att gå på bromsduell in i trösen. Dock så är det väll så att så länge omkörningen är avklarad innan gulflaggen så är det ok. Men frågan är ju hur man kan vara 100% säker på att man lyckas vara framför före flaggan?

Det var väl kanske så att jag trodde fler tänkte så; innan gulflagg ordnar man upp sig i en snygg linje och går i relativ ordning in i och igenom sektionen.

(långsama i ditt fall mozz :krama)

Det stavas "långsamma". Och förresten är jag snabb.
 
Last edited:
Dock så är det väll så att så länge omkörningen är avklarad innan gulflaggen så är det ok.

Jo. Konsekvensen blir ju att detta kan man utnyttja till sin fördel; vi tre tillfällen under söndagens race var det konkurrenter som bromsade sig om mig innan Trösen, men som fick gå djupt i själva kurvan för de fick inte ordning på grejorna i tid, och jag kunde slå tillbaka!
Men om man skulle göra samma manöver under gulflagg så får ju den omkörde inte slå tillbaka, för då är man i sektionen och följdaktligen råder omkörningsförbud.
Så, det är bättre att bromsa om innan, och sedan bromsa på sig i en gulflaggssektion, för då får man behålla sin placering!

Hur definieras "om"? Så fort man sticker ut framför hojen man kör om eller när det går att se mellan bak och framdäck från sidan? :va

Tja, definitionen vid omkörning måste väl vara densamma som vid målgång; en centimeter före är före.
 
Last edited:
du har helt rätt....

men (det är skrivet/sagt tidigare den ända flagga en racerförare ser är oljeflagg)

så kanske gul/röd flagga ska ut på posteringen före hojjen/hojjarna i det här fallet 2 plus 2 lr om det var 3 och sen 2 till.

ja, det är ju en lösning, som funkar ett varv...
när sen dem kommer nästa gång som inte respekterade gulflaggen, , uptäckte att, fan, det var ju inte halt, då blir de väl full speta igen...

det skall ju inte behövas "hota" med röd-gul....

förrsten, mitt minne sviker mig...
men omkörningsförbud gäller väl eg inte på röd-gul
rätta mig om jag har fel.


Någon specifik oljeflagg finns inte ;)

helt rätt..

är det någon som inte förstod att det var den röd-gula det syftades till ?
 
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Back
Top