Hur hanterar ni gulflaggssituationer?

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hur gör ni alldeles innan en sektion där de flaggar gulflagg? Slår ni av lite grann och går in i sektionen något långsammare? Eller håller ni stumt och rejsar till 100 % tills ni passerat gulflaggen?

Ta trösen på Åsen som exempel. Eller ejes. Här står posteringen ca 20 meter innan kurvan vilket medför att man ligger på broms när man passerar posteringen. Så, är det ok att bromsa sig förbi någon 10 meter innan posteringen när det flaggas gult?
 
Slar av duktigt och reser mig upp for att visa forare/funktionarer att jag slagit av.
Jag kor for att det ar roligt och vill minimera riskerna att stalla till med nagot.

/Par
 
Det e ju inte så att alla gulflagg e lika. Vissa då det ligger folk å hojar illa till så slår jag av så inget ska gå snett.

På sån gulflagg som bara är där för sakens skull slår av 0.1% (dvs mest mentalt) sen ser jag hur det går på resten av varvet å får jag ett för bra varv drar jag av lite så jag inte får bästa varv på gulflagg.
 
Det e ju inte så att alla gulflagg e lika. Vissa då det ligger folk å hojar illa till så slår jag av så inget ska gå snett.

På sån gulflagg som bara är där för sakens skull slår av 0.1% (dvs mest mentalt) sen ser jag hur det går på resten av varvet å får jag ett för bra varv drar jag av lite så jag inte får bästa varv på gulflagg.

Jo.... men hur vet du det? Att det är en "sån gulflagg som bara är där för sakens skull"?

Slar av duktigt och reser mig upp for att visa forare/funktionarer att jag slagit av.
Jag kor for att det ar roligt och vill minimera riskerna att stalla till med nagot.

/Par

Och så blir du omkörd....:gnissla
 
Last edited:
Det e ju inte så att alla gulflagg e lika.

Jo....enligt regelboken är alla gulflagg lika.

Vissa då det ligger folk å hojar illa till så slår jag av så inget ska gå snett.

Snett för vem? dig? den som ligger där? Funkisarna?

På sån gulflagg som bara är där för sakens skull slår av 0.1% (dvs mest mentalt) sen ser jag hur det går på resten av varvet å får jag ett för bra varv drar jag av lite så jag inte får bästa varv på gulflagg.

Du menar alltså att om det går för bra på varvet, trots gulflagg, så slår du av på farten någon annanstans för att inte riskera att blir diskad???
Hur resonerar du egentligen???
 
Jag inbillar mig, och försöker, att göra som Sleven, dvs slå av tydligt och även med kroppsspråket markera för omgivningen att jag gör det.
 
Jo....enligt regelboken är alla gulflagg lika.



Snett för vem? dig? den som ligger där? Funkisarna?



Du menar alltså att om det går för bra på varvet, trots gulflagg, så slår du av på farten någon annanstans för att inte riskera att blir diskad???
Hur resonerar du egentligen???

Var jag otydlig?
Om det behövs slår jag av. annars inte.
 
Gulflagga ska ut när det händer nått på eller vid banan som inte e' normalt. Dvs att den skall varna på ökad uppmärksamhet till föraren.:7peta Vid gulflagg snabbt kolla vad som hänt ligger det nån på banan eller liknande slår jag givetvis av, men är det nån som styrt ut/av lättar jag nog bara lite på rullen. Blir jag omkörd då..."-Dåh jäv....skvallrar jag till TL!" :)
 
Och om du då blir omkörd.... Blir du sur då?
Tror inte det men vet inte. Jag räknar kanske med att mina medtävlare är så sportsliga att de släpper tillbaka mig i ett sådant fall.

Iofs släppte jag förbi Anders Larsson vid en varvning på SM:et på Sviestad men då blev jag mest sur på mig själv. :mad:
 
Tror inte det men vet inte. Jag räknar kanske med att mina medtävlare är så sportsliga att de släpper tillbaka mig i ett sådant fall.

Iofs släppte jag förbi Anders Larsson vid en varvning på SM:et på Sviestad men då blev jag mest sur på mig själv. :mad:

Jag blir... förvånad. Jag trodde att det fanns någon sorts tanke om att man inte utnyttjar en gulflagg för att förbättra sin position. Men jag har nog fel, man blir ju bara utesluten om man kör om i en gullaggssektion, inte före.
Så, om man VET att alla gullflaggningar är långa, dvs att posteringen innan olyckan också flaggar, då är det ju inga problem att rejsa ända in I gulflagssektionen.
 
När jag tävlade så slog jag av strax innan gulflaggen, jag anser att säkerheten är viktigast av allt, kanske därför som jag slutade tävla till sist...
 
Kände kanske att detta inlägget inte hörde hit riktigt! men synd att ta bort det:)

Egentligen borde det kanske visas gulflagg hela banan och samtliga är tvingade att dra ner på tempot om man tänker lite längre....
Vet själv att det är väldigt svårt att ta det piano när man ser att man tappar på framförvarande person, tar man det lugnt kan man ju lätt tappa 2 sek!

Och jag förstår funktionärerna som tycker det är läskigt, jag känner och troligen dom flesta med mig, att man har superkoll vid gulflaggssituation!
Men för att dom inte ska känna sig livrädda borde det finnas någon regel!

Dock så är det på vissa ställen väldigt svårt att se gulflaggen i tid, hm ja inte lättlöst!

Flaggvakten kanske inte borde stå kvar på sin post utan gå ut mot banan med flaggan istället?

Back to topic! Ja det är ok enligt reglementet!



Jag blir... förvånad. Jag trodde att det fanns någon sorts tanke om att man inte utnyttjar en gulflagg för att förbättra sin position. Men jag har nog fel, man blir ju bara utesluten om man kör om i en gullaggssektion, inte före.
Så, om man VET att alla gullflaggningar är långa, dvs att posteringen innan olyckan också flaggar, då är det ju inga problem att rejsa ända in I gulflagssektionen.
 
Last edited:
Flaggvakten kanske inte borde stå kvar på sin post utan gå ut mot banan med flaggan istället?

och riskera att bli torpedad för att 2 st skall race:a precis fram till där han står, nej tack...

och vilken linje skall man gå på då var gulflaggen börjar gälla i ett sådant läge?
där funkisen står vid bankanten?
eller där posteringen är ?

det är tyvärr allmänt känt att hoj-åkare är väldigt dåliga på att slå av vid gul-flagg.
Som ganska erfaren funkis så vet jag inte hur många gånger jag har hört frasen "det enda som får dem att sakta ner e oljeflaggen" från TL på funktionärsmötet på morgonen.... :död
 
det är tyvärr allmänt känt att hoj-åkare är väldigt dåliga på att slå av vid gul-flagg. Som ganska erfaren funkis så vet jag inte hur många gånger jag har hört frasen "det enda som får dem att sakta ner e oljeflaggen" från TL på funktionärsmötet på morgonen.... :död
Hur många olyckor har du varit med om som har berott på att "hojåkare" inte slagit av tillräckligt på farten vid en gulflagg?

Någon annan som varit med om någon olycka där tex en funktionär skadats under gulflagg?
 
Hur många olyckor har du varit med om som har berott på att "hojåkare" inte slagit av tillräckligt på farten vid en gulflagg?

Någon annan som varit med om någon olycka där tex en funktionär skadats under gulflagg?
Fast, att det inte blir fler olyckor kanske beror på att funktionärerna flyttar på sig eftersom förarna inte gör det, så att säga? Och det kan ju vara en onödigt farlig/obehaglig situation även om det inte slutar i krascher vid varje gulflaggning.

Utan funktionärer som vill jobba så blir det ju inget race för oss heller, så det gäller ju att skapa en bra miljö så att dom tycker det är kul att hjälpa oss när vi har drattat på röven också :)
 
Ja nu menar jag ju inte för att utsätta sig själva för fara, lite klumpigt skrivet kanske! På vissa ställen som jag tänkte på....
Om alla sätter på en pitlimiter som går igång automatiskt 50 meter innan flaggvakten när gulflagg går ut, åh jag är så smart :D
och riskera att bli torpedad för att 2 st skall race:a precis fram till där han står, nej tack...

och vilken linje skall man gå på då var gulflaggen börjar gälla i ett sådant läge?
där funkisen står vid bankanten?
eller där posteringen är ?

det är tyvärr allmänt känt att hoj-åkare är väldigt dåliga på att slå av vid gul-flagg.
Som ganska erfaren funkis så vet jag inte hur många gånger jag har hört frasen "det enda som får dem att sakta ner e oljeflaggen" från TL på funktionärsmötet på morgonen.... :död

Ja man kan verkligen förstå funkisarna om folk kör 150+ :brinnerup
Fast, att det inte blir fler olyckor kanske beror på att funktionärerna flyttar på sig eftersom förarna inte gör det, så att säga? Och det kan ju vara en onödigt farlig/obehaglig situation även om det inte slutar i krascher vid varje gulflaggning.

Utan funktionärer som vill jobba så blir det ju inget race för oss heller, så det gäller ju att skapa en bra miljö så att dom tycker det är kul att hjälpa oss när vi har drattat på röven också :)
 
Last edited:
Fast, att det inte blir fler olyckor kanske beror på att funktionärerna flyttar på sig eftersom förarna inte gör det, så att säga? Och det kan ju vara en onödigt farlig/obehaglig situation även om det inte slutar i krascher vid varje gulflaggning.

Utan funktionärer som vill jobba så blir det ju inget race för oss heller, så det gäller ju att skapa en bra miljö så att dom tycker det är kul att hjälpa oss när vi har drattat på röven också :)

Du är klok som en bok!!!
 
Hur många olyckor har du varit med om som har berott på att "hojåkare" inte slagit av tillräckligt på farten vid en gulflagg?

Någon annan som varit med om någon olycka där tex en funktionär skadats under gulflagg?

På Gelleråsen ett år under SO, så dammade 1 kille av rakt in i ambulansen när de stod utanför banan och hjälpte en skadad kille.
Detta efter att ha kört förbi samma ambulans i 2 varv utan att slå av.

Jag själv har inte varit med om några olyckor....men däremot att TL har fått bryta flera rejs för att funkisarna inte vill gå ut och bärga hojar.

I våler ett år så gick vi inte ner från vallen, då vi fruktade för våra liv(låter som en klyscha men är sant)
TL vägrade bryta loppet så för att försöka göra det lite säkrare för de som rejsade, så fick vi slänga ner halmbalar, på och framför, de 2-3 hojar som låg strax utanför bankanten....

Jag har både tävlat och varit funkis i tillsammans mer än 10 år.
Det tråkiga i detta är attityden bland en del tävlande.
Dessa har attityden:"är det rejs så är det rejs" och "Ingen gulflagg ska sabba min placering"
Tråkigt men sant.

Varje bana är speciell ur funkis-synpunkt.
Gelleråsen är en av de säkraste att stå funkis på, inget snack om saken.
Men funkisarna har gratis mat och boende. Inget risktillägg för att vara där. Det är av fri vilja och av intresse.
Och vi vet alla vad som händer när intresset tar slut :brinnerup
 
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Back
Top