Hur hantera risksituationer på vägen?

• Thread starter Thread starter ft
  • Start date Start date

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Som rätt grön på två hjul har jag konstaterat att det finns några vanliga situationer i trafiken som är rätt ruggiga när man kommer på MC.

1) Den enligt min mening i särklass värsta är när man kommer på landsväg och det står en bil och väntar från höger.

2) Mötande bilar på landsväg som blinkar vänster eller kan tänkas svänga vänster kommer på en andraplats.

3) Bilar som står och väntar från vänster på landsväg.

Hur hanterar du dessa situationer?

Vad jag kommit fram till för att minska risken:

Sänka farten något. Dock ett tveeggat svärd. Det är inte helt sällsynt med puckon som blir otåliga på fyra sekunders väntetid och kör när den sista sekunden av väntetiden är kvar – d v s mitt framför en.

Ligga till vänster så man inte blir tagen för en moped i vägrenen.

På med helljuset.

Kör en bil ändå ut från sidan, bromsa och/eller väja runt. Kommer de från vänster kan man alltid styra ut på vägrenen och hoppas de lämnar nog plats där. Om inte är de flesta vägrenar mjukare än en baklucka. Kommer de däremot från höger eller korsar vägen så hittar jag inte riktigt några säkra flyktvägar. Kör man bakom kan man ge sig fan på att de ser en i sista stund och pallnitar. Försöker man hinna förbi framför drar de säkert på.

Vad gäller mötande vänstersvängare så har jag inte heller där listat ut vilka flyktvägar som är säkrast... eller i alla fall minst osäkra.

Fler förslag och synpunkter?

Mvh,
/Fredrik

On-topic: Iställer för att bara flänga på helljuset så blinka som faän ist med helljuset.

Sakta ner och gör dig beredd på undanmanöver. När du kommer nära nog så faza som fan så att han inte "hinner" köra ut framför dig. Desutom hör han ljudet och slår relfexmässigt av på gasen.

Last edited by a moderator:
Gurra Snurrig har iofs en poäng... Man kan (om man anstränger sig) köra med tillräckligt mycket fantasi och framförhållning så att man för det mesta har koll på övriga trafikanter, väglaget och sin egen kapacitet... Men de där j-la djuren är ju fullkomligt opålitliga. På 20 säsonger så har mina vurpor antingen berott på egen klantighet (singelolycka) eller närkontakt med djur.

Sedan har det varit ett otal tillfällen (har tappat räkningen för länge sedan) där man klarat livhanken med blotta förskräckelsen - och i princip samtliga dessa tillfällen är det medtrafikanter som klantat sig, typ som de beskrivningar som finns i det inledande inlägget i denna tråd.

Riktiga idiotolyckor är ju svåra att gardera sig mot, typ puckon som kör ut framför en när man har 5-10 meter kvar. Det enda man kan göra för att försöka minimera resultatet av en sådan olycka är att försöka förutsäga idiotens agerande... Typ sakta in så fort det dyker upp bilar som kan hamna i din färdriktning, och leta efter utvägar/alternativ.

Efter ett tag så har man arbetat upp en paranoia som med lite arbete kan tränas till att bli en intiutiv reflex. (...Motsvarande betingade reflex går förövrigt även att jobba upp på trafikpoliser :rolleyes: . Senast idag på lunchen imponerade jag på mina arbetskollegor när jag kunde plocka ut 2 civila polisbilar "from a distance" i trafiken (verifierade resultatet med ett par SMS till Vägverket)... Jag vet inte om den senare betingade reflexen är något att vara stolt över :tungan...) Men den reflexmässiga paranoian har räddat livet på mig vid ett flertal tillfällen.

Jag kan inte ge något vettigt svar på de inledande frågorna i denna tråd, annat än att ju saktare du kör när du krockar med någon desto större chans har du att överleva. Det enda konkreta råd jag kan ge till dig Fredrik är att du ska fortsätta tänka på det sätt du gör nu - Leta faror och fundera på hur du ska undvika dem! Efter några säsonger så gör det det av bara farten, och kommer därför ha en större chans att få överleva många säsonger än de hojåkare som väljer att "tänka bort" (om de nu tänker) säkerhetsmarginalerna.

Observera, säker motorcykelkörning behöver inte vara tråkig :tummenupp Man får bara välja tillfällen och platser där man kan ha extra kul :hihi , medans man får köra lite säkrare när så behövs :) .

/T

.

Jo, det där är nog bland de farligaste momenten. Jag kör alltid med helljus påslaget dagtid, för att synas bättre (samt reflexväst). Ett automatiskt blinkande hel/halvljus vore dock bättre (går väl att fixa med lite elektronik :) ). Jag försöker att ha en bil precis framför som syns bättre och kan ta en smäll - hellre det än att köra om strax innan korsningen och själv vara den som ligger först. Men man måste se till att lägga sig så man syns själv och så tätt bakom framförvarande bil att ingen hinner köra ut mellan hojen och bilen före. Är man ensam - kör fort fram mot korsningen/utfarten (för att de ska se att det går undan), sakta in precis innan så de verkligen hinner med att se dig (men inte så tydlig inbromsning att de tror att du tänker svänga) och när man är så nära att man kan se åt vilket håll föraren tittar eller om bilen är på väg att röra sig - då krämar man på igen för att passera riskområdet så snabbt som möjligt. Eller nåt...

Men säker blir man aldrig. Trafiken är fylld av folk som lämnat hjärna och ögon hemma.

Är man förberedd och nästan förutsätter att andra gör fel, så blir man mindre ofta överraskad, än annars.

TomK skrev:
Är man förberedd och nästan förutsätter att andra gör fel, så blir man mindre ofta överraskad, än annars.

Väl talat! Tror nyckeln är precis det. Står det t. ex en bil o väntar att få köra ut från höger så utgå från att han också kommer göra det i precis fel tidpunkt. Dvs sänk farten och var beredd. Dessutom har jag i denna situation nästan reflexmässigt börjat kolla trafik bakom, mötande trafik, osv. För att OM han kör ut så har jag redan undanmanövern planerad och vet att det är rent(ingen trafik) dit jag tänker slänga hojjen.

En annan farlig situation är en enkel omkörning på landsväg. Efter några halvfarliga situationer så har jag nu helt slutat att köra om ifall det finns en avtavgsväg till vänster. Man vet aldrig, idioten kan slänga sig in på den vägen och där ligger du på omkörning. Så jag kollar att det inte finns nån väg till vänster som den bil jag ska köra om kan tänkas köra in på=alltid på säkra sidan.

Last edited:
Tackar för vettigt input, keep'em coming!

Reflexväst har jag faktiskt försökt köpa en, inte sexigt men fan så bra. Skall leta vidare under min långexkursion. Helst om min nästa hjälm och ställ inte blir röda. Ser fram mot en hoj med ljustuta också. :)

Det verkar som om jag är inne på ett vettigt spår i alla fall, det är just paranojan som får mig att fråga. Jag undrar alltid vad för dumt de bilar jag ser kan tänkas hitta på. Jag gör som Yadis säger, letar utvägar ur varje situation och försöker se till att alltid ha en öppen oavsett vad andra gör.

Det jag vill bli bättre på är att se vilka vägar ur situationen som är bra, dåliga, möjliga och omöjliga. Är det bättre att chansa på att de inte pallnitar och försöka smita bakom med diket som sista-alternativ, skall man sikta på att smita framför eftersom de inte lär svänga ut åt vänster om det kommer mötande trafik... och så vidare. Vad fungerar och vad fungerar inte?

De av er som hamnat i det läget, vad har ni gjort? Låt oss som förhoppningsvis aldrig behöver hamna där snylta på era erfarenheter! :tummenupp

En sak jag själv har märkt är väldigt bra är att titta på föraren, inte bilen. Ser man inte ett ansikte så gäller det fanimig att se upp! Jag har också hunnit notera att det är ruskigt många som tycker det är en skitbra idé att sitta och snacka i telefon, det är en hög andel som sitter med luren tryckt mot örat. Också läge att ta det väldigt varsamt.

Idag körde en gubbe ut mitt framför framhjulet på mig, visserligen i stadstrafik. Ingen fara för jag hade nästan väntat mig det. Äldre gubbe, dyr Volvo, rullar sakta fram mot stopplikten... varningstecknen var där. Tutserenad blev det, men jag var inte ens förvånad.

Jag avundas inte dem som saknar eller har nytaget B-kort och skall försöka köra hoj med liten trafikvana!

Mvh,
/Fredrik

Bra tråd och det mesta är nog sagt. Jag är så skitis att jag nästan stannar i korsningarna. (helljuset är såklart på) Tycker det funkar rätt bra om man hela tiden tänker vad kan bilen/bilarna rimligen göra. T ex är det minsta lilla korsande stig som han/hon kan svänga in på? Har den tillräckligt låg fart för att kunna göra en U-sväng? etc. Sedan kör man efter att de kommer göra dessa manövrar. Men man måste verkligen tro att det kommer ske - annars funkar det inte och blir någon halvfejk. Sker det då, blir det likförbannat en snuskig överaskning med allt vad det innebär.

Grönljuskörningar körs exakt som en lämna-företräde-korsning :tummenupp

Allt ovan är bra förslag men den största olycksrisken saknas, vi själva. Enligt Vägverkets OLA (det finns massor av trådar om den) är hälften av alla dödsolyckor med MC singelolyckor och i ca 80% av alla mötes- och omkörningsolyckor är det MC-föraren som är vållande.

Kör inte fortare än du behärskar och glöm inte hjärnan hemma när du tar på dig hjälmen.

KjellF

Jag försöker betrakta varenda bil som en älg som kan hoppa ut varsomhelst och hursomhelts, tänk "per default" att föraren INTE ser dig.

Jag saktar in tillräkligt så jag kan hinna stanna, eller så håller jag ut en del så jag eventuellt kan köra bredvid bilen om den kör ut (beror ju på vilket håll den tänker köra ut åt).

Med åren så lär man sig hur det kan gå, oftast genom att man får nita för liknade situationer.
Tyvärr räcker det inte alltid att man ser ansiktet på föraren, jag har varit med om att de till synes tittar åt mitt håll men sen ändå kör ut framför mig, de har inte noterat mig helt enkelt, och då är det ju bra om jag inte ligger i 180 blås för då lär väl de flesta inte se mig.

En annan jobbig grej som man tyvärr inte kan förbereda sig på är ju när de kör om fast de möter dig, de struntar i dig eller ser dig inte så de kör om ändå.

Sen har vi det med att köra om, bilar kan få för sig att svänga ut för omkörning mitt framför dig fast du är på väg att köra om dem, det kan man väl till viss del motverka om mna har lite koll på de som verkar nervösa och ska om de andra, men ibland så blir man överraskad.

Men som sagt oftast är det nog vårt fel, genom att vi kör så fort, folk fattar inte att något kan komma i 200 blås, de noterar inte sånna saker alls, de tittar liksom inte efter hojar på väg i den farten.

Jag har märkt att eftersom jag kör hoj själv så har jag rätt ok koll på hojar även när jag kör bil, så jag antar att andra helt enkelt sorterar bort oss i huvet ganska lätt.

Last edited:
1) Tutar. pracerar mig till vänster.
2) Placerar mig till höger

3) Placerar mig till höger.

Bromsberedskap och helljus på i alla dessa situationer.

Edit:
4) Ger fan i att köra om ifall bilen kör långsamt.
Kom på en sak till; Tutan är aldeles för sällan använd i detta avlånga konflikträdda land.

Edit2: Det finns en reklamfilm från VV i england som är klockren!
Finns länk till den i någon tråd som heter Mc-ola någonting (tråden med all statestik från bla VV). Lyckas inte hitta tråden, men filmen e grym!

Last edited:
Sedan finns det andra överraskningar som folk kan bjussa på. De som ska svänga höger ut på en mindre väg, men ligger långt till vänster (man tror att de då ska svänga vänster). Saknas då blinkers eller ännu värre - de har slagit på blinkers åt fel håll - kan det bli riktigt lurigt.

Kör man om många bilar på rad, så kan man ge sig tusan på att någon mitt i slänger sig ut för omkörning utan att kolla att det är klart bakåt. Omkörningar bör därför bara ske stötvis med några få bilar åt gången, i inte alltför hög fart och med god marginal mot de omkörda.

Gasglada bilister som vill haka på en snabb hoj är inte heller så kul - det är mer än en gång som jag fått dra på lite extra för att skaka av mig närgångna ynglingar som ligger någon meter bakom och ska leka "följa john". Skulle man själv behöva avbryta en omkörning eller göra undanmanöver, vill man inte ha dessa tokar upp i baken.

Cirkulantionsplatser (rondell mao) får man akta sig för också - man kör ju gärna lite snabbare med en hoj genom en sådan och många bilister kastar sig in i trafiken oförmögna att uppfatta snabbheten hos motorcykeln. Där får man själv "köra åt" bilisterna och gå ner i hastighet och vara förberedd på inbromsning eller sidoförflyttning.

Vid två tillfällen har jag drabbats av korsningsolyckor. En bil som kör ut från vänster vid stopp-plikt och senare en mötande bil som ska svänga vänster över mitt körfält. I det första fallet missbedömde jag bilen som en typisk "krypkörare" (ni vet de där som sakta glider ut och ska in precis efter i en lucka) som jag trodde skulle åt samma håll som mig - ack så fel jag hade och insåg det för sent! Drämde in i sidan på bilen i ungefär 30km/h (hade kört 50) och bröt ett lårben med påföljande mjukdelskomplikationer. Andra gången såg jag snabbt vad som var på väg att hända, men det var fullt med bilar på alla sidor och en undanmanöver hade inte funkat. Bromsade så hårt det gick och hoppade upp från hojen i krockögonblicket (vis av tidigare erfarenhet). Klarade mig själv och hojen i det närmaste oskadd - men bilen såg inte fin ut. Slutsats: ibland går det inte att undvika kollision, då ska man dock vara beredd att ta smällen på bästa sätt. Att hoppa av rakt upp för att flyga över bilen/motorhuven/m.m. är oftast det bästa - man kommer då bort från hojen och knäcker inte benen eller handlederna mot styret.

Zee skrev:
On-topic: Iställer för att bara flänga på helljuset så blinka som faän ist med helljuset.

Sakta ner och gör dig beredd på undanmanöver. När du kommer nära nog så faza som fan så att han inte "hinner" köra ut framför dig. Desutom hör han ljudet och slår relfexmässigt av på gasen.

Risk för missuppfattning om man blinkar tror jag, det kan lika gärna betyda att det är ok att han kör ut före... så skulle jag kunna tolka det i allafall.

bikerwoman skrev:
Risk för missuppfattning om man blinkar tror jag, det kan lika gärna betyda att det är ok att han kör ut före... så skulle jag kunna tolka det i allafall.

Hmmm, intressant... Jag skulle tolka det som "ur vägen!! jag behöver komma fram och det fortare än förrgår!!" :tungan Helljusblinkning användes i alla fall förr som varning innan man körde om och används fortfarande av polisen t.ex.

Escaperoutes är går inte att generalisera, beror på typ av korsning, trafik etc.
Ögonkontakt (om möjligt), och kika på bilens hjul, då ser man enklare om de börjar röra på sig.
Bromsberedskap, möjliga undanmanövrar planerad, och att i värsta fall vara beredd att hoppa upp återstår...

Höll i söndags på att torska två gånger, en gång bil som körde ut bakom hus från höger, den andra gången en mini rondell där bil kom in i rondellen utan att ö.h.t. bromsa, trots att jag låg precis bakom en annan bil, han missade bilen med 10 meter, och höll på att ta mig.

Fick mig en liten mental knäck, tror inte jag kunnat undvika smäll på något sätt, om jag hade haft annan timing... Bromsberedskapen var där, men inget av de andra tyvärr.

Inte ett klockrent svar på din fråga men kolla in Full Kontroll på SMC hemsidan. Det är en bok i pdf format. Syftet med boken är säkrare körning dvs att kunna hantera hojen i paniksituationer, overrida instinkten. Mycket bra läsning med fin fina tips som man kan träna på.

Skickar med en länk
http://www.motorcyklisterna.org

Edit: Den är gratis :)

Jag håller tutan intryckt hela tiden samtidigt som jag skriker.

själv kör jag med motot lita inte på någon i trafiken
är det någon som kommer från höger tex så litar jag inte på att han/hon stannar eller likn har råkat ut för en del saker i trafiken. dock med bilen tack o lov (ta i trä).

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti