Hur hantera risksituationer på vägen?

• Thread starter Thread starter ft
  • Start date Start date
TomK
Dina incidenter; hände de när du hade din galanta reflexväst på?

TomK skrev:
Hmmm, intressant... Jag skulle tolka det som "ur vägen!! jag behöver komma fram och det fortare än förrgår!!" :tungan Helljusblinkning användes i alla fall förr som varning innan man körde om och används fortfarande av polisen t.ex.

I vissa länder är det påbud att man ska blinka för att säga åt den trafikant man blinkar åt att "kör före du, jag väntar". Detta gäller speciellt i korsningar, så en "liten" heljusblink kan tyvärr få en väntande bilist (speciellt om det är en turist -Dooh) att ge sig ut i din körbana.

Vid omkörning är det en annan sak, då blir de mer "flytta på dig för f-n här kommer jag" - speciellt om man missar att blinka och bara slår på helljuset :tungan

Ett alternativ som jag ibland använt vid osäkra situationer, förutom att anpassa hastigheten och bromsberedskapen, är en "stor" helljusblinkning. Dvs, man går från helt avslaget ljus till helljus, fram och tillbaka flera gånger. En lite helljusblink från halvlju kan av misstag tolkas som att halvljuset "hoppat upp" pga ett gupp i vägen... Men att går från avslaget ljus direkt till helljus ett antal gånger har mer effekten av att "se upp för i h*lv*te, här kommer jag".

/T

.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti