Hur hårt ska oljefiltret dras?

Hur hårt ska oljefiltret dras?


  • Antal röstningar
    0
Angående 2varvs-metoden.

Gängan på Sukka-filtret har en stigning som i varje fall närmar sig millimetern om inte jag är helt dum i huvudet efter en lång vinter. Sitt med ert nya fina filter i handen och filosofera över det rimliga i att dra ihop den lilla oringen nästan 2mm! Jag kan inte tro på det. Helt omöjligt! I kant hjälp it!
 
Står det inget moment ang Suzukis oljefilter? På min Yamaha tror jag man skulle dra med 15-20 Nm(inga problem med handkraft) och två varv efter kontakt låter som om man får ta i med den stora momentnyckeln eller en sån här fälgnyckel med teleskophävarm för att öht lyckas. Låter för sjukt för att vara sant......
 
Tittar man i Haynes manual så står det nåt i stil med att "orginal verkstadshandbok rekomenderar två varv men det tycker vi inte är realistiskt - använd ditt eget omdöme", fast formulerat på utrikiska.
 
K-Micke skrev:
Har du ett icke original Suzuki filter?

.....

Jupp , men jag har använt säkert 8-10 filter på 600'an från olika leverantörer.

Chris, jag ska erkänna att jag aldrig kollat up det själv för jag säger som gubbarna....

Här har jag bytat oljefilteri över tio år på europeiska bilar, amerikanska bilar hojar och till och med båtar från -60, -70, -80, -90 och nu till och med från 2000-talet. Så vad fan ska jag läsa instruktionsböcker för? :fakta
 
Suzukis 2 varv är en märklig rekommendation då filterhuset går i gods efter 1¾ varv!
Yamaha specar 17Nm vilket är en lagom handkraft.
 
kul det där sista ur boken....

NOTE: Properly tighten the oil filter,use the specialtool.NEVER TIGHTEN THE OILFILTER BY HAND

verktyg e inte fel...
 
Själv har jag aldrig använt verktyg och har heller aldrig haft problem med läckande olja (från oljefiltret alltså ;) )

Glömmer man att smörja o-ringen innan åtdragning däremot riskerar man nog läcka vare sig man använder handkraft eller verktyg.

//H
 
har bytt oljefilter flertalet gånger i sommar på min gsxr -92 och den läcker inget med hjälp av handkraft. Tydligen så "suger" oljefiltret sig fast. Vet dock att det även står 2 varv i min manual.

Olje filtret är väl inget avancerat dock? om det inte läcker så funkar de väl?

Mvh. Hannes
 
o ajuste, nästan alla oljefilter har redan tätningsringen inkletat i olja!
 
Ni som drar åt filtret bara för hand, upplever ni att det "rallar lös"/inte sitter lika hårt efter att man har varit ute ett tag och motorn blivit varm? Så har jag upplevt det som. Ska testa att dra åt det med momentnyckeln till våren och se hur det känns.
(Mitt första filterbyte på min första sporthoj, så har ingen erfarenhet)
 
Ni som drar åt filtret bara för hand, upplever ni att det "rallar lös"/inte sitter lika hårt efter att man har varit ute ett tag och motorn blivit varm? Så har jag upplevt det som. Ska testa att dra åt det med momentnyckeln till våren och se hur det känns.
(Mitt första filterbyte på min första sporthoj, så har ingen erfarenhet)

Jag tycker momentnyckel funkar bra. Kör det typ jämt.
Och innan någon anklagar dig för nekropostning så ska du ha kudos för att du förlänger en tråd istället för att skapa en ny.
 
Smörj gummiringarna med frisk motorolja. Dra för hand så fast du orkar. Klart.


Buy quality, cry once
 
Eftersom man alltid låser filtret så duger det nog med handkraftmetoden. Jag har då aldrig dragit med verktyg.

Vad betyder det att låsa filtret ? Jag skruvar av det gamla och skruvar på det nya med smord packning. Drar med handkraft om det finns utrymme, annars med verktyg lite lagom hårt. Låsa filtret ??
 
Vad betyder det att låsa filtret ? Jag skruvar av det gamla och skruvar på det nya med smord packning. Drar med handkraft om det finns utrymme, annars med verktyg lite lagom hårt. Låsa filtret ??

Slangklämma & najtråd?
Så kör jag iaf
 
Ni som drar åt filtret bara för hand, upplever ni att det "rallar lös"/inte sitter lika hårt efter att man har varit ute ett tag och motorn blivit varm? Så har jag upplevt det som. Ska testa att dra åt det med momentnyckeln till våren och se hur det känns.
(Mitt första filterbyte på min första sporthoj, så har ingen erfarenhet)

Köper du Oljefilter från Addemoto (Hiflo filter) så står det på oljefiltret hur hårt det ska dras. För HiFlo HF138 som passar till Suzuki 8 - 12 Nm.

Jag drar med 12Nm och det håller tätt.
(I tveksamma fall välj alltid det lägre momentet som jag ser det.)
För är det högre momentet för högt är dyrt bara förnamnet.....när gängor förstörts)
Och säkrar oljefiltret med en rostfri slanglämma runt oljefiltret och rostfri ståltråd genom slangklämman till närbeläget bra "ståltrådsfäste".

20191111
I Suzukis verkstadshandbok till GSX1300R -08 står det 20 Nm. På Suzukis originalfilter står det 2019 fortfarande med TIGHTEN 2 TURNS AFTER CONTACTING GASKET, helt fel.
 

Bifogat

  • HiFlo-12Nm-HF138-Suzuki.jpg
    HiFlo-12Nm-HF138-Suzuki.jpg
    101.2 KB · Visningar: 15
Last edited:
Vad betyder det att låsa filtret ? Jag skruvar av det gamla och skruvar på det nya med smord packning. Drar med handkraft om det finns utrymme, annars med verktyg lite lagom hårt. Låsa filtret ??

Slangklämma och najtråd såvida det inte går att få slangklämman att ta i lämpligt utstick, ja.
 
Att oljefiltret på just Suzuki gsxr behöver dras två varv kan bl,a bero på att de verkar ha ganska fin gängstigning i förhållande till de jag sett (Yamaha)...
Sen kan det även bero på hur mycket gummitätningen kan tryckas sammam (förspännas).

Gsxr 1000
20191108_234828.jpg

Yamaha R1
20191108_234525.jpg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top