Hur hårt ska oljefiltret dras?

Hur hårt ska oljefiltret dras?


  • Antal röstningar
    0

Gustav

Hojlös
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Svart R1
Duger handkraft eller bör man använda verktyg?

Då jag gissar att åsikterna går isär så lägger vi upp en Poll.
 
Jag har aldrig dragit filter med annat än händerna och aldrig haft problem med vare sig jänkare, vanliga bilar eller hojar. Men vi hade den här diskussionen för något år sen och någon tog fram siffrorna på rekommenderat moment och det var HÅRT har jag för mig.
 
:confused: Det här står ju i verkstadsmanualen.

Suzuki:
1) Olja in gummipackningen
2) Skruva på till kontakt
3) Dra två varv.

Klarar du det med handkraft? Bra, annars med verktyg.

/Uffe
 
På R1:an ska filtret dras med 20 Nm tror jag och det bör man väl klara med handkraft.

Jag drar mitt med handkraft och lite lite till med hjälp av avdragaren.
 
Har inte på nåt annat fordon än helikopter dragit åt oljefilter med verktyg, och skälet till att man använder verktyg på helikoptern är för att det av förklarliga skäl är lite kinkigt med att det ska vara korrekt moment.
Annars är det bara att dra lite färsk olja på gummipackningen och sen dra åt det med handkraft.
 
I instruktionsboken till min CBR600 står det att man ska dra åt oljefiltret med specialnyckel, åtdragningsmoment 10Nm.
10Nm klarar man ju med handkraft.

/Eagle
 
På gixxern så står det att man ska dra åt 2 varv, efter kontakt alltså, och det går inte med handkraft. När jag tog till avdragaren så fick jag ta i med den också. Detta verkar konstigt....men det va lika på 750:in....
 
Mer än handkraft är helt onödigt oavsett vad boken säger. Som sagt, 10-20 nm drar man lätt med näven.
 
i räjsing sammanhang så är det handkraft gäller, drar man för hårt kan oringen brista med följder som ni nog kan tänka er (olja på bakdäcket och skrotad hoj)
och olja in oringen innan montering.
 
Söderlund skrev:
På gixxern så står det att man ska dra åt 2 varv, efter kontakt alltså, och det går inte med handkraft. När jag tog till avdragaren så fick jag ta i med den också. Detta verkar konstigt....men det va lika på 750:in....

Verkar livsfarligt.....kör med handkraft!
 
ja två varv låter helt fel,,,
 
Två varv kanske låter fel för alla er som tycker att det duger gott med handkraft men faktum är att det står till och med på suzuki originalfilter att man ska dra den två varv efter kontakt.

Min hoj läckte från oljefiltret efter att vi spände det med "vanlig handkraft" så hädanefter följer jag instruktionerna och efter tre oljebyten enligt suzukis instruktioner så har den inte läckt ännu och ingen kass packning heller.

konstigt att folk är jättenogranna när det gäller bultar och att det ska dras med moment osv.. men när det gäller oljefilter kvittar det tydligen, för att det har gått bra med handkraft innan...

Bästa rekommendationen man kan ge på en sådanhär fråga är givetvis kolla i manualen till din hoj, det står garanterat där.

/KetogaN
 
Att det står två varv både i manualen och på orginalfiltret bör väl betyda något? Eller har man bara dragit till med något när man rekomenderade de?
 
KetogaN skrev:
Två varv kanske låter fel för alla er som tycker att det duger gott med handkraft men faktum är att det står till och med på suzuki originalfilter att man ska dra den två varv efter kontakt.

Min hoj läckte från oljefiltret efter att vi spände det med "vanlig handkraft" så hädanefter följer jag instruktionerna och efter tre oljebyten enligt suzukis instruktioner så har den inte läckt ännu och ingen kass packning heller.

konstigt att folk är jättenogranna när det gäller bultar och att det ska dras med moment osv.. men när det gäller oljefilter kvittar det tydligen, för att det har gått bra med handkraft innan...

Bästa rekommendationen man kan ge på en sådanhär fråga är givetvis kolla i manualen till din hoj, det står garanterat där.

/KetogaN

Då borde de ju rimligen gå med suzukis orginal-filter men eftersom att man normalt aldrig drar åt ett oljefilter med verktyg så är det ju inte säkert att pirat-filter håller för det...
Kollade lite i manualerna till zx7r och zx9r och där skilljer det mellan 10nm och nästan 30nm... men eftersom att det bara är en "skruv" så är det ju svårt att dra det ojämnt så precis rätt moment är ju inte dödviktigt...
Tror inte att det moment dras så där värst mycket om man lämnar motorcyklen till MCvekstad... mer än där man "måste"
 
Jag drar då suzukins bara för hand i alla fall. Det räcker

Fundering, -hur vet du exakt när du har kontakt? Å sen ska dra de två varven till... Suzukin har annars ganska tät gäng så det kan nog gå att dra två varv.

/lastu
 
Jag har nog inte dragit hela två varv.. men dock mycket mer än handkraft.

/KetogaN
 
På min Gixxer600 skulle jag aldrig någonsin använda 2varv-metoden! Det får finnas gränser! När jag monterar filtret med handkraft så dras det "stål mot stål" innan ett varv är draget. Att hänga på en nyckel och dra ännu mer är otänkbart.

Det finns ingen gänga som skrämmer mig mer när det gäller gängpaj och allt jag hört om 750'n innebär att jag gör samma sak där när jag nu bytar olja på den...

Jag har alltid fått använda verktyg för att få loss filtren men det är en annan femma.
 
Chrille skrev:
På min Gixxer600 skulle jag aldrig någonsin använda 2varv-metoden! Det får finnas gränser! När jag monterar filtret med handkraft så dras det "stål mot stål" innan ett varv är draget. Att hänga på en nyckel och dra ännu mer är otänkbart.

Det finns ingen gänga som skrämmer mig mer när det gäller gängpaj och allt jag hört om 750'n innebär att jag gör samma sak där när jag nu bytar olja på den...

Jag har alltid fått använda verktyg för att få loss filtren men det är en annan femma.

Oj, vi drog nog litet över ett varv (inte stål mot stål dock).
 
Eftersom man alltid låser filtret så duger det nog med handkraftmetoden. Jag har då aldrig dragit med verktyg.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top