Hur hårt ska man dra åt muttern i styrkronan, Suzuki GSX 8S?

FearCat

När du är olycklig skickar gud dig en hoj.
Gick med
2 May 2016
Ort
stockholm
Hoj
2023 Suzuki GSX 8S
Tjena,
Tog loss kronan till hojen tidigare för att räta till den men kom på att jag inte har någon aning om hur hårt man bör dra åt den.
Den satt riktigt hårt innan så jag drog åt allt jag kunde 😅. Hittar ingenting om det på nätet, kanske någon här som har en aning?
Det gäller en gsx 8s.
 
Tog mig friheten att flytta tråden och justera rubriken.
Är det m8 insex eller?
Jag kan gissa på 25 - 30 Nm, har du momentskaft?
 
Ja så heter det ju! 😂. Min momentnyckel går upp till 30 Nm... 🫠🥲
 
Vad gör det ifall man drar den lite för löst/hårt? 🤔
För löst är inte bra, för hårt är nog svårare men tar du i allt vad du pallar så blir muttricken kanske krasslig.
Ta reda på rätt moment och utöka med ett nytt momentskaft.

(eller dra två gånger som vi på verkstan brukar säga)
 
För löst är inte bra, för hårt är nog svårare men tar du i allt vad du pallar så blir muttricken kanske krasslig.
Ta reda på rätt moment och utöka med ett nytt momentskaft.

(eller dra två gånger som vi på verkstan brukar säga)
Jag söker på nätet men hittar tyvärr ingen info om det. Men det blir o införskaffa en till momentnyckel imorgon.
 
Alltså allt väsentligt sitter ju fast med ytterligare en mutter under övre styrkrona, stora muttern på övre styrkrona är ju nästan bara dekor, fattar inte om alla skojar eller inte men det är ju bara att dra fast den lagom utan att noja eller köpa momentnycklar som man inte behöver. Jag lovar att man kan lossa den helt och köra utan att känna någon som helst skillnad på väg till jobbet.
 
Nja nog märks det om du kör utan mutter till styrkrona, den håller i regel styrlagret på plats så det inte rallar upp.

BMW, Yamaha, Kawasaki etc. verkar enas mellan 80-100nm på momentnyckeln så den ska då sitta rätt åtragen
 
Dra åt muttern bara, lägg en liten droppe blå gänglåsning, den där håller ju bara ner styrkronan på axeln. Styrlagret är åtdraget med hakmuttrarna under styrkronan.
 
Och dra "klämskruvarna" vid gaffelbenen sist så riskerar du inte att förpänna kronan.
Behöver jag lossa klämmskruvarna också? Allting på rätad och åtdraget nu. Jag tänkte bara lossa upp muttern och dra på loctite o dra år igen.
 
Behöver jag lossa klämmskruvarna också? Allting på rätad och åtdraget nu. Jag tänkte bara lossa upp muttern och dra på loctite o dra år igen.
Allvarligt, om du nu dragit den "allt vad du orkar" så skulle jag låta den vara nu, släpp det där och lär dig slanga istället :krama
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top