Hur hårt ska jag dra stiften!? (Moment tack!)

Som farfar hade sagt. "Om en ska dra skiten så drat så du blir wöd i huvet och armbåga går ur le. Du ska du se att skiten sitter wedigt bra"

12Nm motsvarade mellan 30° och 45° :fakta
Det var som fan!:va

Gubblasse la ju upp vad du ska dra med en bit upp, 14mm ska dras med 25-30Nm. Bara göra om, göra rätt Efter du läst innantill. . . . ;)
Nja, C:et i CR10EK står ju för 10mm gängdiameter, alltså 10-12nm.

Thorped, det var alltså så du dragit åt det tidigare (10-12nm) och tyckt att det inte satt åt tillräckligt och läckte?
Nu har vi en deckare här med flera variabler. Stiftet du nu drog med 12nm och 30-45 grader, var det nytt ur förpackningen och aldrig tidigare ditmonterat?

Om inte, så har vi förklaringen:

Samma stift, men ditmonterat för andra gången, når samma moment vid betydligt mindre vridgrad. Tittar du noga på stiftet så ser du en metallring i slutet av gängan som ser tvådelad ut. Detta är packningen som ska hålla tätt utåt. Vid första ditmonteringen är denna packning ännu inte ihoptryckt, och kräver således mer vridgrad (180grader) för att plattas till och nå det specificerade vridmomentet 10-12nm. Vid andra monteringen av samma stift är denna packning redan ihoptryckt och kräver betydligt mindre vridgrad (dina 30-45grader) för att nå vridmomentet 10-12nm.

Bekräfta eller dementera att det var minst andra gången du skruvade dit samma stift.

Last edited:
Som farfar hade sagt. "Om en ska dra skiten så drat så du blir wöd i huvet och armbåga går ur le. Du ska du se att skiten sitter wedigt bra"

Haha. Vi har en Bondjävel på jobbet som är starkare än vad som är nyttigt för omgivningen. När han har dragit nått är det trasigt eller sitter som svetsat. :)

Det var som fan!:va

Nja, C:et i CR10EK står ju för 10mm gängdiameter, alltså 10-12nm.

Thorped, det var alltså så du dragit åt det tidigare (10-12nm) och tyckt att det inte satt åt tillräckligt och läckte?
Nu har vi en deckare här med flera variabler. Stiftet du nu drog med 12nm och 30-45 grader, var det nytt ur förpackningen och aldrig tidigare ditmonterat?

Om inte, så har vi förklaringen:

Samma stift, men ditmonterat för andra gången, når samma moment vid betydligt mindre vridgrad. Tittar du noga på stiftet så ser du en metallring i slutet av gängan som ser tvådelad ut. Detta är packningen som ska hålla tätt utåt. Vid första ditmonteringen är denna packning ännu inte ihoptryckt, och kräver således mer vridgrad (180grader) för att plattas till och nå det specificerade vridmomentet 10-12nm. Vid andra monteringen av samma stift är denna packning redan ihoptryckt och kräver betydligt mindre vridgrad (dina 30-45grader) för att nå vridmomentet 10-12nm.

Bekräfta eller dementera att det var minst andra gången du skruvade dit samma stift.
Stiften va nya men redan åtdragna när jag skruvade loss ena för att skruva dit det igen.

Stiften va nya men redan åtdragna när jag skruvade loss ena för att skruva dit det igen.
Där har vi det.
För att råda bot på dina funderingar:
-Du har nu monterat tillbaka samma stift för minst andra gången och konstaterat att 30-45grader ger 12nm.
-Gå och köp ett nytt stift igen. Vid förstamonteringen skruva dit med fingrarna så hårt du kan, sen dra ytterligare 180grader med momentnyckeln och läs av momentet. (Det bör hamna kring 10-12nm)
-Skruva av samma stift och montera tillbaka det igen. Först fingrar, sen momentnyckel. Vrid tills du uppnår samma moment som vid förstamonteringen och konstatera vridgraden. (Bör denna gång hamna kring 30-45grader).

Utför detta och rapportera.
Blir det som jag skriver så har du isåfall för dig själv ordnat en fullständig omvandlingstabell mellan vridmoment och vridgrad för just dina stift vid såväl förstamonteringen som andramonteringen.

Brukar det inte stå på stiftförpackningen?
View attachment 418147
Bara för att vara übertydlig:
-På iridiumpaketet finns två rutor. Ruta 1 säger skruva dit för hand. Ruta två säger att om stiftet har en konisk topp (saknar klämpackning) vrid ytterligare 1/16 varv med verktyg. Om stiftet har rund topp (har klämpackning) vrid ytterligare 3/4 varv (vid förstamontering).
-På C7HSA förpackningen finns tre rutor. Ruta ett = mät elektrodavståndet (ska finnas specificerat i hojens manual), justera om nödvändigt. Ruta två = skruva dit för hand. Ruta tre = ytterligare 1/16 varv med verktyg om topp är konisk. 1/2 varv vid förstamonteringen om topp är rundad.

Bara för att vara übertydlig:
-På iridiumpaketet finns två rutor. Ruta 1 säger skruva dit för hand. Ruta två säger att om stiftet har en konisk topp (saknar klämpackning) vrid ytterligare 1/16 varv med verktyg. Om stiftet har rund topp (har klämpackning) vrid ytterligare 3/4 varv (vid förstamontering).
-På C7HSA förpackningen finns tre rutor. Ruta ett = mät elektrodavståndet (ska finnas specificerat i hojens manual), justera om nödvändigt. Ruta två = skruva dit för hand. Ruta tre = ytterligare 1/16 varv med verktyg om topp är konisk. 1/2 varv vid förstamonteringen om topp är rundad.
90 grader är väl inte så svårt men tydligen inte alltid rätt beroende på stift. 1/16 varv däremot, hur många har stenkoll på det? 22,5 grader, nää jag föredrar momentnyckeln...

Vadå stenkoll på 22.5 grader. Det är väl inte så att folk här byter tändstift utan laservinkelmätare, eller på tyska, Automatischer Rotationsnivellierlaser. Ja, tiden är fan ur led, eller, rättare sagt, ur vinkel.
Jag skulle själv aldrig komma på tanken att jämföra med tårtbiten de ritat upp i cirkeln på förpackningen.

Jag har två stift som ska monteras i min DR 600-topp. Jag bävar för den dagen jag ska skruva i dom.
Hur hårt, hur varmt, hur dags... :confused:

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...