Hur hårt ska jag dra stiften!? (Moment tack!)

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag blir tokig, hur hårt ska jag dra stiften i Nm!? :huvet Stiften är NGK CR10EK

Så hårt du kan för hand +90grader förutsatt att det är ett nytt stift med packning. Ingen aning om momentet det kräver, har aldrig använt momentnyckel till stift.

Så hårt du kan för hand +90grader förutsatt att det är ett nytt stift med packning. Ingen aning om momentet det kräver, har aldrig använt momentnyckel till stift.

Det var just det jag ville slippa, alltså dra grader hit och dit... :brinnerup

Det var just det jag ville slippa, alltså dra grader hit och dit... :brinnerup

Du har 2 val.
1. Gå efter mekhandboken, står det 10 nm så dra 10 nm.
2. Dra för hand och sedan 90 grader/ 1/4 varv. Det är inte raketforskning - läcker det så dra lite till.

Inte för att pracka ner på nån, men det måste vara skitjobbigt att inte ha nån känsla när man meckar. De finns ju dom som måste ha moment till varenda skruv. Dock använder jag alltid momentnyckel till topplock o cylindrar.
Imponerande dock att vissa ändå vill/vågar mecka utan att ha det naturligt. :)

Du har 2 val.
1. Gå efter mekhandboken, står det 10 nm så dra 10 nm.
2. Dra för hand och sedan 90 grader/ 1/4 varv. Det är inte raketforskning - läcker det så dra lite till.

Står det, kunde inte hitta det någonstans... Står inte 90 grader på stiftpaketet, det står 180 grader. :huvet

Så alternativet är 10-12 eller 20-25 Nm. Förstår ni att jag undrar nu? :död

Så alternativet är 10-12 eller 20-25 Nm. Förstår ni att jag undrar nu? :död

Dra det moment som det står i mekhandboken. Står det att du ska dra för hand och sedan 90 grader så gör det, står det för hand och sedan 180 grader så gör det. Följ mekhandboken. Om det är grader-grejen som är problemet så är 90 grader 1/4 varv. 180 grader ett halvt varv och 270 grader 3/4 varv. Följ mekhandboken. Framgår det inte där? Följ anvisningarna på stiften.

från NGK:s sida:

Plug thread diameter Tightening torque
18 mm 35 to 40N·m (3.5 to 4.0 kgm)
14 mm 25 to 30N·m (2.5 to 3.0 kgm)
12 mm 15 to 20N·m (1.5 to 2.0 kgm)
10 mm 10 to 12N·m (1.0 to 1.2 kgm)
8 mm 8 to 10N·m (0.8 to 1.0 kgm)

Inte för att pracka ner på nån, men det måste vara skitjobbigt att inte ha nån känsla när man meckar. De finns ju dom som måste ha moment till varenda skruv. Dock använder jag alltid momentnyckel till topplock o cylindrar.
Imponerande dock att vissa ändå vill/vågar mecka utan att ha det naturligt. :)

Vi hade fästelementkurs/kundevent hos en leverantör som skulle visa nyttan med rätt moment. Jag valdes ut som offer och fick dra en skruv blint till 18Nm. Dammade in 17,6Nm på fingertoppskänsla. Fick order att upprepa det och gjorde 17,3.

Jag ogillar läckande tändstift lika mycket som sönderdragna gängor. Alla gängor i motorn drar jag men momentnyckel. Det bara är så, ingen jag tänker tumma på. Rätt ska vara rätt. :)

Men gör så här då...
Skruva dit stiftet för hand tills det inte går längre, fram med momentnyckeln, dra 10-12nm, kolla om det vart 90 eller 180 grader, eller om det inte vart 90 eller 180 grader. Rapportera. Börjar bli jettenyfiken efter allt tjöt. :)

Men gör så här då...
Skruva dit stiftet för hand tills det inte går längre, fram med momentnyckeln, dra 10-12nm, kolla om det vart 90 eller 180 grader, eller om det inte vart 90 eller 180 grader. Rapportera. Börjar bli jettenyfiken efter allt tjöt. :)
12Nm motsvarade mellan 30° och 45° :fakta

Last edited:
Gubblasse la ju upp vad du ska dra med en bit upp, 14mm ska dras med 25-30Nm. Bara göra om, göra rätt Efter du läst innantill. . . . ;)

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph