Hur hårt ska jag dra stiften!? (Moment tack!)

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag blir tokig, hur hårt ska jag dra stiften i Nm!? :huvet Stiften är NGK CR10EK
 
Så hårt du kan för hand +90grader förutsatt att det är ett nytt stift med packning. Ingen aning om momentet det kräver, har aldrig använt momentnyckel till stift.
 
Så hårt du kan för hand +90grader förutsatt att det är ett nytt stift med packning. Ingen aning om momentet det kräver, har aldrig använt momentnyckel till stift.

Det var just det jag ville slippa, alltså dra grader hit och dit... :brinnerup
 
Det var just det jag ville slippa, alltså dra grader hit och dit... :brinnerup

Du har 2 val.
1. Gå efter mekhandboken, står det 10 nm så dra 10 nm.
2. Dra för hand och sedan 90 grader/ 1/4 varv. Det är inte raketforskning - läcker det så dra lite till.
 
Inte för att pracka ner på nån, men det måste vara skitjobbigt att inte ha nån känsla när man meckar. De finns ju dom som måste ha moment till varenda skruv. Dock använder jag alltid momentnyckel till topplock o cylindrar.
Imponerande dock att vissa ändå vill/vågar mecka utan att ha det naturligt. :)
 
Du har 2 val.
1. Gå efter mekhandboken, står det 10 nm så dra 10 nm.
2. Dra för hand och sedan 90 grader/ 1/4 varv. Det är inte raketforskning - läcker det så dra lite till.

Står det, kunde inte hitta det någonstans... Står inte 90 grader på stiftpaketet, det står 180 grader. :huvet
 
Så alternativet är 10-12 eller 20-25 Nm. Förstår ni att jag undrar nu? :död
 
Så alternativet är 10-12 eller 20-25 Nm. Förstår ni att jag undrar nu? :död

Dra det moment som det står i mekhandboken. Står det att du ska dra för hand och sedan 90 grader så gör det, står det för hand och sedan 180 grader så gör det. Följ mekhandboken. Om det är grader-grejen som är problemet så är 90 grader 1/4 varv. 180 grader ett halvt varv och 270 grader 3/4 varv. Följ mekhandboken. Framgår det inte där? Följ anvisningarna på stiften.
 
från NGK:s sida:

Plug thread diameter Tightening torque
18 mm 35 to 40N·m (3.5 to 4.0 kgm)
14 mm 25 to 30N·m (2.5 to 3.0 kgm)
12 mm 15 to 20N·m (1.5 to 2.0 kgm)
10 mm 10 to 12N·m (1.0 to 1.2 kgm)
8 mm 8 to 10N·m (0.8 to 1.0 kgm)
 
Inte för att pracka ner på nån, men det måste vara skitjobbigt att inte ha nån känsla när man meckar. De finns ju dom som måste ha moment till varenda skruv. Dock använder jag alltid momentnyckel till topplock o cylindrar.
Imponerande dock att vissa ändå vill/vågar mecka utan att ha det naturligt. :)

Vi hade fästelementkurs/kundevent hos en leverantör som skulle visa nyttan med rätt moment. Jag valdes ut som offer och fick dra en skruv blint till 18Nm. Dammade in 17,6Nm på fingertoppskänsla. Fick order att upprepa det och gjorde 17,3.
 
Jag ogillar läckande tändstift lika mycket som sönderdragna gängor. Alla gängor i motorn drar jag men momentnyckel. Det bara är så, ingen jag tänker tumma på. Rätt ska vara rätt. :)
 
Men gör så här då...
Skruva dit stiftet för hand tills det inte går längre, fram med momentnyckeln, dra 10-12nm, kolla om det vart 90 eller 180 grader, eller om det inte vart 90 eller 180 grader. Rapportera. Börjar bli jettenyfiken efter allt tjöt. :)
 
Men gör så här då...
Skruva dit stiftet för hand tills det inte går längre, fram med momentnyckeln, dra 10-12nm, kolla om det vart 90 eller 180 grader, eller om det inte vart 90 eller 180 grader. Rapportera. Börjar bli jettenyfiken efter allt tjöt. :)
12Nm motsvarade mellan 30° och 45° :fakta
 
Last edited:
Gubblasse la ju upp vad du ska dra med en bit upp, 14mm ska dras med 25-30Nm. Bara göra om, göra rätt Efter du läst innantill. . . . ;)
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top