Hur hårt håller du på "högerregeln"?

• Thread starter Thread starter sportbike
  • Start date Start date
Roligaste tycker jag är när man stannar för att släppa ut någon som kommer från höger, de blir så paffa att dom nästan får kärringstopp och har ingen aning hur de ska bete sig, bara sitter o tittar på en som om man var dum i huvudet för man stannar.

hahaha det där känner man ju igen! :krama

Inte särskilt hårt när jag kör hoj. Räknar aldrig med att folk följer högerregeln, eller ser mig kommandes.

Man har väl under alla sina år på 2-hjul sparkat av en och annan backspegel för bilister som trängt sig före, försökt tränga en i diket, flyttat sig till vänster för att förhindra att bli omkörd och andra "förseelser"....

DP håller med SwePace: Om man är med i en olycka gör det inte mindre ont för att det är motparten som är vållande....

På hojen är jag nog inte så kaxig och ser mig för oavsett om jag har företräde.
Men däremot på jobbet när jag sitter i bilen så är det en och annan som fått tvärnita, orkar inte ens längre kolla åt vänster kollar min högra sida sen kör jag.:D

( Frågan är vet stockholmare vad högerregeln är ?? )

Har för mig att det står i körkortsboken, vettigt:

I trafiken har du inga rättigheter, bara skyldigheter.

Nått sånt var det.

Helt korrekt.

I Trafikförordningen finns det bara paragrafer om vad man har för skyldigheter som trafikant. Inte på något ställe i Trafikförordningen står det något om rättigheter.

Uttrycket "förkörsrätt" existerar alltså inte i vår trafiklagstiftning utan det är något som vissa trafikanter själva hittat på..

Gällande den s.k högerregeln så säger Tf 3 kap. 18 § att:
"När två fordons kurser skär varandra har förare väjningsplikt mot det fordon som närmar sig från höger"

Men bl.a så säger också Tf 2 kap. 1 § att:
"För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik"

Man har alltså väjningsplikt mot fordon som närmar sig från höger, och väjningsplikt är något som väger tungt i dessa sammanhang. MEN, den som kommer från höger skall också iakkta den omsorg och varsamhet som krävs för att undvika trafikolyckor, detta kan dock vara svårt att bevisa i efterhand om inte motparten erkänner ett sådant beteende.

I vilket fall är det knappast värt det när man är nergrävd eller sitter i en stol på hjul att kunna visa att "jag hade i alla fall rätt!" :död

Last edited:
På hoj hävdar jag aldrig min "rätt", inte ens om jag åker på huvudled där det är 90 och nån liten skitväg ansluter.

Med bil tittar jag knappt åt vänster om jag kommer från höger, lika lite som jag saktar ner om jag har grönt och korsande har rött. Det kommer dock alltid sekundärt till normal uppsikt, fantasi och riskmedvetande. I vissa korsningar får man vara mer på sin vakt.

Hur som helst så ska man alltid köra så att man kan undvika en kollision oavsett om du har rätten på din sida eller inte.:tummenupp

Kan ska aldrig utgå från att folk känner till trafikreglerna när man bor i en mindre landsortshåla som exempelvis Linköping, där inte ens trafikskolorna vet vilka regler som gäller...

Handen på hjärtat, hur många har inte råkat bomma högerregeln eller helt enkelt tänkt fel vid en korsning. Jag tänker ALDRIG chansa på att andra följer högerregeln.

På hojen spelar det ingen roll vilket håll bilarna kommer ifrån så är man beredd att nita.I lastbilen så är det en annan sak.Samma sak med att folk inte behöver blinka i rondeller längre utan bara ut.kommer det nån som inte blinkar kan dom råka få stanna i rondellen.

Brukar aldrig lita på att någon följer eller kan högerregeln eftersom jag är likadan själv.
Ofta är det andra omständigheter än högerregeln som löser trafiken tycker jag. Typ den gatan är större än den och då väntar jag osv.

Det är däremot rätt bra att ha kännedom om att det finns något som heter högerregel. Det är också rätt bra att veta på ett ungefär hur den fungerar om man stöter på nån som vill använda högerregeln.

Högerregeln? Bor i örebro och här har vi ingen sån.

Många verkar göra skillnad på om de sitter i bil eller på mc.
Visst, jag är antagligen likadan, men visst är det lite sjukt.
Jag menar i bilen kan man sticka ut näsan och hålla på sin rätt men när man dagen efter sitter på mc blir man skitsur på alla bilister som ska ta livet av en.

Och nej, jag skulle inte vilja möta mig själv i trafiken.

Undrar om det finns statistik för hur många % av älgolyckorna som sker när älgen kommer från höger? Jag tror att de som inträffar när älgen kommer från höger är majoritet.

I lastbilen så är det en annan sak.Samma sak med att folk inte behöver blinka i rondeller längre utan bara ut.kommer det nån som inte blinkar kan dom råka få stanna i rondellen.

En sån råkade jag ut för i en rondell. Jag i personbil på väg runt i rondellen (jag blinkar aldrig annat än höger i rondeller). En långtradare på väg in som sket fullständigt i att jag redan var inne och tänkte buffla sig in i rondellen och tvinga mig att stanna. Han insåg till slut att jag inte tänkte göra det. Jösses vad den lastbilen hoppade och studsade med låsta hjul. Sen hade idiotjävlen mage att tuta på mig också. Jag vinkade glatt åt honom och då blev han ännu tokigare.

Och ja, jag har blivit rammad av en tankbil som trängde sig före en gång tidigare, så jag vet vad som händer. Den chaffisen blev arbetslös efter det, och ångrade bittert att han inte följde reglerna och väntade på sin tur.

Jag brukar skita i högerregeln, oavsett fordon. Lättare att göra lite som man känner för.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti