Hur hårt håller du på "högerregeln"?

• Thread starter Thread starter sportbike
  • Start date Start date
hur var det nu ... postar denna artikel igen. Den passar ju överallt!

De upptäckte att risken för trafikstockning var som minst om runt 40 procent var regelbrytare.

Dvs om 40% (tja i bil då men nu ska vi petiga) struntar i trafikreglerna flyter trafiken smidigare.

Så svaret på frågan är:
Bedömmer jag att jag hinner köra först utan olycka gör jag det.
På hoj kan man ju utnyttja acc:et till ens fördel o därmed köra då man inte skulle ha gjort det med en slö gammal 240
Men oftast tar man det ju piano i stadstrafik med hoj. Resonerar som så att alla bilister är ute efter att hitta en ursäkt att köra på en.

Aldrig när jag kör hoj. Är för tusan inte tappad bakom en mjölkpall.
När jag kör bil kan det hända att jag använder mig av rätten att köra först om jag kommer från höger beroende på situationen.

Jag resonerar så här...om jag inte medvetet orsakar en olycka finns det ingen anledning att inte hålla på högerregeln. Varför ska något pundhuvud nödvändigtvis hindra mig från att svänga ut om jag kommer från höger. Gör han så mot mig i bil, då gör han samma sak mot en hojåkare... och då finns ingen anledning att han ska köra före. Då är det bättre vi smäller nu och han får bita i det sura äpplet så kanske han/hon lär sig till nästa gång.

Sitter man i bilen kan man ju stå på sig lite mera. Har dock märkt att det är många som kör på vana och inte kollar skyltarna. Ibland väljer även jag att bryta mot trafikreglerna, speciellt i en rondell i uppsala där det är helt omöjligt att komma fram på mornarna om man inte sticker in nosen och kör. Det är få här som har förstått blixtlåsprincipen.
På hoj har jag sällan upplevt det som ett problem, då behövs det inte en lika stor lucka för att komma in då man har såpass mkt bättre acc. Är det en stor väg kan man ju ta insidan också om de inte släpper in en.

Kan störa mig nå grymt mkt på en del korsningar (tänker återigen på en speciell korsning i ua) där det är högerregel men helt usel sikt vilket gör att man måste sakta ner till nästintill gångfart ifall det kommer någon högerregelsmarrodör och bara kör rakt ut för han har ju rätten på sin sida. Brukar själv ta det försiktigt när jag ska ut där just eftersom att det andra är en större väg som många uppfattar som huvudled och där det oftast går mkt fortare.

Har för mig och brukar fundera över det till och från att högerregeln gäller inte när man kommer ut från parkeringar, mackar, etc... vad är definitionen här? Samt om den som kommer från höger åker över ett övergångsställe eller vägbula.
Nått sånt i alla fall, är det nått jag drömt ihop eller ligger det nån sanning i det.

Nog tänker man på det när man kör.

Har för mig och brukar fundera över det till och från att högerregeln gäller inte när man kommer ut från parkeringar, mackar, etc... vad är definitionen här?

det stämmer, då gäller utfartsregeln.
se trafikförordning på notisum.se, 3 kap. 21 §

Samt om den som kommer från höger åker över ett övergångsställe eller vägbula.

det stämmer inte, högerregeln gäller i dessa fall

Last edited:
I Göteborg tillämpas inte högerregeln särskilt bra.

Här är det den som kommer på "störst" väg som får företräde. Störst väg = huvudled.

Bortsett från Polisen som kör som om det vore högerregel. Ja, nu är det ju det ju h-regel, men VÄLDIGT sällan används den.

Märkligt, men det fungerar ofta väldigt bra. Den på störst väg har oftast lite högre hastighet.

Bäst vore såklart om det hade varit fler huvudleder :gnissla

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...