Hur hårt håller du på "högerregeln"?

• Thread starter Thread starter sportbike
  • Start date Start date
I lagen står det att man ska lämna företräde för de som närmar sig från höger.
Hårddrar man det behöver man således inte lämna företräde för stillastående fordon.

Nej då kan man inte krocka heller...men så fort den rör sig så kan kollisionen vara ett faktum.

Störst går först :P hehe, nej men hemma i byn är det ingen som bryr sig om högerregeln där finns det bara "inofficiella huvudleder" eller vad man nu ska säga. Men inne i städer så följer man högerregeln så gott det går.

Kör stenhårt med min lilla skenförsäkrade:rolleyes: skitbil, så har ja inte lilleman med mej i baksätet finns det inte utrymme för misstag för folk på vänsterflanken:crash
Med hojen nyper jag åt, mumlar diverse könsord innanför visiret, lägger mej bakom å tar första bästa chans att trycka mej förbi på innern:D
Trafikmoral?? Kanske inte....
Trafiklärare? Jajjemän:D

Två sidor och ingen som sagt "Dra KjeTTinGen i TacKet diReCKt!!!!111"
wtf... :hihi

Själv anpassar jag mig rätt duktigt utom korsningen tulegatan lötsjövägen i sumpan..
Kör där varje dag, komemr från höger och fastnar alltid i köerna för att folk inte
fattar att det är högerregeln i den korsningen så där kör jag rakt ut oavsett för att jag är så j*vla less på att sitta 15 minuter i kö varje dag för att folk inte kan reglerna..
Det är dessutom 30 på lötsjö vägen så det händer inte så mycket, några trötta bilister som vaknar till lite på sin höjd... :D

Tycker det verkar som att folk tar för givet att den som kör på bredaste vägen alltid har företräde. Kolla valfri stor parkering tex.

Inga skyltar = Försiktigt..

Har råkat ut för många ( Störst först )...

Dvs en stor familjebil som har en bil som parkerat på deras sida.. då ska de alltså stanna och vänta på mig men istället kör rakt ut i min vägbana så jag får köra upp på cykelbanan för att inte bli påkörd...

Högerregel? Näe, jag bor i Norrköping...

I lagen står det att man ska lämna företräde för de som närmar sig från höger.
Hårddrar man det behöver man således inte lämna företräde för stillastående fordon.

Det där har jag faktiskt läst nånstans för länge sen. Kommer man från höger och stannar så, får man vackert stå kvar ifall bilen från vänster kör ut i korsningen. Det går alltså inte att stanna och stå och tveka för att sen köra ut i sidan på nån som kommer från ens vänstra sida. Då åker man nog dit fast man kommer från höger.

Jag minns inte var jag såg det här, men det låter ju vettigt. Stannar man, får man stå still tills det är klart, tycker jag.

Sen finns det ju de som övertolkar högerregeln och stannar mitt i rondeller för att släppa in folk i den, då blir man redigt förbannad :mad:

Har fått tvärnita ett gäng ggr för sådana :gnissla

Störst går först :P hehe, nej men hemma i byn är det ingen som bryr sig om högerregeln där finns det bara "inofficiella huvudleder" eller vad man nu ska säga. Men inne i städer så följer man högerregeln så gott det går.

Underbart! Inofficiella huvudleder!:tummenupp Så blir det alltid i små samhällen och där gäller fan ingen högerregel.

Annars kör jag aktivt mot vägen men alltid passivt mot andra trafikanter.

En kollega var med om en MC-incident där högerregeln var problemet. Körde i Oslo där det kryllar av högerregler, inte minst på de mest oförklarliga platser där det i Sverige är en glasklar huvudled. När han kom farande med bilen på den väg som för honom var självklar huvudled, flyger det ut en MC-förare från höger i korsningen och får tvärnita. Det hela resulterade i att MC-förarens panikbromsar och skickar iväg sig själv över styret och hojen gled över hela gatan till andra sidan.

Jag skulle aldrig själv sätta mig i den situationen!

Har mest bara såna "inofficiella huvudleder" i området här jag bor.
I höstas började jag skola in alla andra trafikanter på det här med högerregel, sticker fram nosen lite för att sen avsluta med en fejkad panikbromsning o lite hyttande med näven när de blåser förbi.
Roligaste tycker jag är när man stannar för att släppa ut någon som kommer från höger, de blir så paffa att dom nästan får kärringstopp och har ingen aning hur de ska bete sig, bara sitter o tittar på en som om man var dum i huvudet för man stannar.
Nu på slutet har jag faktiskt märkt att en del bilar stannar i ganska speciell korsning här, det hände _aldrig_ för 1 år sen.
Tänker dock aldrig försöka mig på nåt dylikt med hojen i sommar.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT