Hur hårt håller du på "högerregeln"?

• Thread starter Thread starter sportbike
  • Start date Start date

sportbike

Guest
Noterade som vanligt i Stockholms innerstad att kommer man från höger, så kör man helt enkelt ut framför näsan på den annalkande bilen.
Hur gör du när du sitter på hojen, hävdar du din rätt med livet som insats?

Nej inte med hoj. (Se min signatur.) Med bil kan jag vid väl valda tillfällen göra det.

Nop litar inte på att folk kan hur högerregeln funkar så jag tar det alltid försiktigt i obevakade korsningar

Finns så mycket idioter i trafiken att det inte går att hävda "sin rätt".
Jag trycker mig inte ut men jag placerar mig och visar ändå på att jag vill åka...

På hojen, aldrig, med bilen försöker jag stå på mig!

Jag har två bilar och den ena skulle jag inte gråta om någon manglade.

Läser trafiksiutationen så gott jag kan, högerregeln lämpar sig inte alltid och så bråttom har jag sällan. Även jag försiktigare med hojen.

Taxibilar tillämpar sällan trafikregler så det gäller att vara på sin vakt.

Sedan så ger högerregeln dig Inte rätten att bara köra ut framför någon,endast skyldighet för den som kommer från vänster att släppa fram dig.

Dock får man nästan 100%igt rätt i försäkringsärenden om motparten brutit mot högerregeln så det är ju så det funkar ändå.

I Oslo är det många som inte ens tittar åt vänster,blir ett jävla väsen när en dodgevan får en spårvagn i vänsersidan och välter,tror han slänger en blick iaf. nästa gång..

Personligen så försöker jag vara smidig,sticker fram nosen och visar att jag vill fram,får vi ögonkontakt så smiter jag ut om det verkar som han/hon fattar annars väntar jag hellre.

Henrik

Nope.

Att köra rakt ut och hävda "högerregel!" strider dessutom mot trafikens grundregel.

Bor vid en gata där det ansluter från höger ett par gånger och ingen som bor i området kör efter högerregeln. Ett par gånger om året när man sitter ute på balkongen hör man dock däckskrik följt av "vaffan, hört talas om högerregeln?!?!".

Har för mig att det står i körkortsboken, vettigt:

I trafiken har du inga rättigheter, bara skyldigheter.

Nått sånt var det.

Last edited:
Kör skåpbil på jobbet, då räknar jag med att folk ser mig. Trycker mig ut lite snyggt så får de svära bäst de vill :D
På hoj känns det inte lika viktigt

Tar det alltid försiktigt när högerregeln gäller både med bil och mc, vill absolut inte krocka fastän det inte skulle vara mitt fel. är väldigt många ute i trafiken som knappt känner till att man ska lämna företräde

Har för mig att det står i körkortsboken, vettigt:

I trafiken har du inga rättigheter, bara skyldigheter.

Nått sånt var det.

Stämmer. Det står även på transportstyrelsens hemsida.

Hittade en experts kommentar :tungan

Ta till exempel högerregeln.
Den ger inte den som kommer från
höger någon rätt att köra. Däremot måste den som kommer från vänster väja för den som kommer från höger, enligt Trafikförordningens 3 kap 18§.
Ingen rätt alltså.
Bara skyldighet.

Last edited:
I lagen står det att man ska lämna företräde för de som närmar sig från höger.
Hårddrar man det behöver man således inte lämna företräde för stillastående fordon.

Kör lastbil -- inte min --- vad tror ni ? -- fast inte om det kommer en hoj !!!!
men gärna om det kommer en cyklist :-(

Med hoj är jag ganska försiktig eftersom det är jag som gör illa mig men med lastbil eller lastmaskin är jag ganska framåt för att åka ut i trafiken.

Man har inte råd att hävda sin rätt på hoj..självbevarelsedriften!

Kan inte vara kul sitta som en grönsak i en rullstol och ialla fall kunna hävda "jag hade rätt iaf.

Jag litar inte på nån i trafiken om jag så kör på huvudled, det är stoppteckan, rödlysen för andra trafikanterm det finns inga garantier där ute, skall man vara en överlevare får man köra efter verkligheten:) och i denna fråga strunta i regler och rättigheter.

På den tiden då jag körde lastbil var det kul att sticka fram nosen och visa att jag ville köra, arg blev man de gånger då folk körde förbi samtidigt som de tutade och pekade finger...och inte ens fattade att de gjorde fel.
Nu tar jag det ganska lugnt och kör om jag blir framsläppt,annars kan jag vänta.
Har klarat mig i 16 år och en bit över 100 000 mil utan någon olycka.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...