Hur hård ska man vara på 600-mila service Honda Hornet 2007?

maxb

Medlem
Gick med
8 Sep 2010
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R 636 -04
Precis som rubriken lyder, skall den göras på 600 mil exakt? Vad har det för betydelse om man gör den vid 650? Eller säg 700?

Hojen i fråga är en Honda Hornet k7.

Frågar då jag ska kolla på en Hornet som gått 600 mil i skrivande stund, ikväll, dock är inte 600-milan gjord.. och jag vill ju ut och köra! :rolleyes::rolleyes:
 
jag gör sevice med olja, oljefilter och luftfilter var 300 mil och tändstift 600 men då kör jag på iridium, men jag tycker nog att du inte ska vänta med service, ta den hällre tidigare det skadar inte:)
 
Det e inga problem att överskrida med 100 mil, så är det hos alla tillverkare.
 
Det är bara en lämplig siffra, det sitter inte en tomte och räknar för att slå av strömmen vid 6000 km... Kör på och serva imorgon istället med gott samvete.
 
600 mil eller en gång om året för oljan. Om oljan är från 07 hade nog inte ens jag kört med den. Byt!
 
jag gör sevice med olja, oljefilter och luftfilter var 300 mil och tändstift 600 men då kör jag på iridium, men jag tycker nog att du inte ska vänta med service, ta den hällre tidigare det skadar inte:)

Skojar du? Snacka om att kasta pengar i sjön, du vet att Iridiumstift och luft/oljefilter håller sig rätt bra mycket längre va?
På en Suzuki dessutom! De förtjänar på sin höjd en spark en gång om året... ;)

Ärligt talat så får man ju givetvis överpyssla om sin hoj hur mycket man vill, men jag trodde jag var överpedantisk.
 
Honda har tagit bort kravet på 600-mila service på flera modeller då den endast innefattar kontroll av koppling och bromsvätska. Kolla med en Hondahandlare (eller om ngn här vet bättre) om det även gäller på Hornet.

Och du, det är Suzuki GSXR man benämner med K1, K2 osv för årsmodell :tummenupp
 
Som någon redan nämnt. Kolla med en Honda ÅF.

När jag hade en Hornet så kollade de att den var servad inom något +- antal mil-värde när jag ville utnyttja maskingarantin.

Så även om det inte "behövs" rent mekaniskt så kan det påverka garantin.
 
Ringa Honda i Upplandsväsby idag och de påstod precis som här redan påtalats, att man plockat bort den servicen.. men samtidigt så kan det vara bra att byta olja och filter :)

Ähh, K hit och KK dit.. så jävla noga är det inte, petitesser.. :D
 
Jag köpte en ny Hornet 2008 och 600mila servicen var frivillig enligt säljaren, han kryssa tom över den rutan i service boken, sen lämnade jag in den för 1000mila eller 1200mila vad det nu var med 200mil över och det var inga problem alls, kör på och lämna in den när du får tid.
 
När jag köpte min så sa dom också att 600mila var en service/check man gör själv och att den inte behöver vara stämplad för att garantin ska gälla. Men jag vill ha full bok så jag bad om en stämpel ändå :tummenupp
 
Jag kan bara grunderna gällande mc-motorer, men mer om affärsmodeller. Baserat på den kunskapen tror jag att tillverkarens serviceintervall innehåller ett visst mått av flexibilitet beroende på:

1) Hojens bruksmiljö - hur den förvaras nattetid, antal kallstarter, samt att den skall kunna köras i miljöer där maxtemp mitt på dagen når 40+ grader, och luftfuktigheten är nära 100%, och vägarna är fulla av hål

2) Pilotens körstil - om man kör som Valentino Rossi eller som min morsa

3) Effektuttag - en hornet lämnar ju färre literhästar än en R-hoj, för att inte tala om min kompis Yamaha XV1900 som egentligen borde gå att köra Europa runt flera varv bara med däcks- och oljebyte var 500 mil. Ändå är serviceintervallen inte så olika enligt tillverkarna:rolleyes:

4) Tillverkarens affärsmodell för garanti: fem års garanti villkorad med regelbundna serviceintervall garanterar att kunden fortsätter betala för I DE FLESTA FALL överdrivet omsorgsfull service, om man nu inte kör bombrepor mellan Tallin och Tirana på 2000 mil per år

5) Beläggningen hos servicestället när man försöker boka en tid - just nu har nog MC-handlarna fullt upp och vill mest ägna sig åt lönsammare aktiviteter. Prova för skojs skull att ringa runt till några handlare i oktober-november och fråga om det är läge för samma service, då finns det viss risk att det är hög tid och måste göras DirEckT :D

Sammanfattningsvis: har man tjöpt en hoj som omfattas av fem års garanti så är man så illa tvungen att hålla sig inom serviceintervallen, annars gäller inte garantin. Och då blir hojen mer svårsåld den dagen man vill sälja. Får man andra besked från servicestället, se till att få det skriftlig eller från generalagenturen. Men hojen tål garanterat några hundra mil hit eller dit.

När väl garantitiden är slut så är serviceintervallet beroende av bruksmiljö, om man oljar kedja, tvättar efter körning, kollar slangar och drivpaket regelbundet, byter olja åtminstone var 500 mil. :fakta

Bara mina fem cent.. men jag är som sagt bättre på företag än på hojar:näsblod
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top