Jag kan bara grunderna gällande mc-motorer, men mer om affärsmodeller. Baserat på den kunskapen tror jag att tillverkarens serviceintervall innehåller ett visst mått av flexibilitet beroende på:
1) Hojens bruksmiljö - hur den förvaras nattetid, antal kallstarter, samt att den skall kunna köras i miljöer där maxtemp mitt på dagen når 40+ grader, och luftfuktigheten är nära 100%, och vägarna är fulla av hål
2) Pilotens körstil - om man kör som Valentino Rossi eller som min morsa
3) Effektuttag - en hornet lämnar ju färre literhästar än en R-hoj, för att inte tala om min kompis Yamaha XV1900 som egentligen borde gå att köra Europa runt flera varv bara med däcks- och oljebyte var 500 mil. Ändå är serviceintervallen inte så olika enligt tillverkarna
4) Tillverkarens affärsmodell för garanti: fem års garanti villkorad med regelbundna serviceintervall garanterar att kunden fortsätter betala för I DE FLESTA FALL överdrivet omsorgsfull service, om man nu inte kör bombrepor mellan Tallin och Tirana på 2000 mil per år
5) Beläggningen hos servicestället när man försöker boka en tid - just nu har nog MC-handlarna fullt upp och vill mest ägna sig åt lönsammare aktiviteter. Prova för skojs skull att ringa runt till några handlare i oktober-november och fråga om det är läge för samma service, då finns det viss risk att det är hög tid och måste göras DirEckT
Sammanfattningsvis: har man tjöpt en hoj som omfattas av fem års garanti så är man så illa tvungen att hålla sig inom serviceintervallen, annars gäller inte garantin. Och då blir hojen mer svårsåld den dagen man vill sälja. Får man andra besked från servicestället, se till att få det skriftlig eller från generalagenturen. Men hojen tål garanterat några hundra mil hit eller dit.
När väl garantitiden är slut så är serviceintervallet beroende av bruksmiljö, om man oljar kedja, tvättar efter körning, kollar slangar och drivpaket regelbundet, byter olja åtminstone var 500 mil.
Bara mina fem cent.. men jag är som sagt bättre på företag än på hojar