hur hålla crossglasögon fria från gegga?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
hur gör ni som kör crossbana för att försöka hålla brillorna rena från gegga.
vi körde idag och jag var tvungen att stanna varje varv för att man inte ser något genom brillorna. stänker upp så förbannat mycket gegga och smutsvatten hela tiden. jag kommer inte ens ett varv innan brillorna är igentäppta.

är det någon som kör med såndär brillor som har en remsa man drar bort?
hur funkar dom. drar man bort en remsa som man kastar bort direkt eller kan man återanvända grejerna på något sätt. jag skulle nog behöva dra två remsor per varv så som det är nu så det skulle ju bli jävligt dyrt ifall man inte kan göra rent dom.

har ni något knep annars? jag har ju märkt att desto snabbare man kör genom pölar desto mindre stänker det i ansiktet på en, men det är ju ruggit svårt att undika allt stänk från hojar framför en.
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
Praktiskt taget alla kör med Roll-off (såndär remsa) eller tear off (tunna siktskivor som man rycker av en och en) när det är blött eller kladdigt.
Kör du ensam så borde du kunna klara brillorna ett helt pass tycker jag, kör på bakhjulet genom pölarna bara eller kör runt helt enkelt.
När det inte är tävling så går det rätt bra att köra utan goggles oxå men passa upp och luta fram huvet om du blir omkörd så du inte får en fet sten i ögat.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Japp! Rolloff eller tearoff är ett måste den här årstiden. Tejpa fast ett gammalt glasögonglas som förlängning på skärmen till hjälmen hjälper lite oxå.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
återanvänder man rolloffs eller köper man nya rullar hela tiden?

måste nästan köpa något till helgen för jag planerar 4 timmar cross på lördagen och fyra timmar på söndagen och det lär va geggigt :yoparty
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
bmwjohan skrev:
2612810 återanvänder man rolloffs eller köper man nya rullar hela tiden?

måste nästan köpa något till helgen för jag planerar 4 timmar cross på lördagen och fyra timmar på söndagen och det lär va geggigt :yoparty

"man" köper nya, dom är inte dyra... Man kan säkert återanvända dom?
 

MANGAN

#94
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
YAMAHA YZF 450F -08 Performance by OvesMotor / Mangan-racing
Ljunghusen skrev:
2612816 "man" köper nya, dom är inte dyra... Man kan säkert återanvända dom?

Just ja man köper nya :fakta
...återanvända:skrämd

Mvh
Mangan
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
När jag var ung och fattigare än nu så rengjorde jag filmen och återanvände. Så visst går det men idag tycker jag det är för dålig timpeng. Plus att filmen blir lite repig.
 

K.Svensson

Morgontrött
Gick med
21 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
RMZ450 SM -08 ... Speed Triple -07
Kör inte med roll-off. Det är ett skitbra system... när det funkar. Krånglar ganska ofta när det är myeckt skit. Tear-off system är ett mycket säkrare kort.

bmwjohan skrev:
2606806 hur gör ni som kör crossbana för att försöka hålla brillorna rena från gegga.
vi körde idag och jag var tvungen att stanna varje varv för att man inte ser något genom brillorna. stänker upp så förbannat mycket gegga och smutsvatten hela tiden. jag kommer inte ens ett varv innan brillorna är igentäppta.

är det någon som kör med såndär brillor som har en remsa man drar bort?
hur funkar dom. drar man bort en remsa som man kastar bort direkt eller kan man återanvända grejerna på något sätt. jag skulle nog behöva dra två remsor per varv så som det är nu så det skulle ju bli jävligt dyrt ifall man inte kan göra rent dom.

har ni något knep annars? jag har ju märkt att desto snabbare man kör genom pölar desto mindre stänker det i ansiktet på en, men det är ju ruggit svårt att undika allt stänk från hojar framför en.
 

MANGAN

#94
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
YAMAHA YZF 450F -08 Performance by OvesMotor / Mangan-racing
K.Svensson skrev:
2613190 Kör inte med roll-off. Det är ett skitbra system... när det funkar. Krånglar ganska ofta när det är myeckt skit. Tear-off system är ett mycket säkrare kort.


Lite lustigt att i princip alla åker me de då. Visst kan de klibba om de e riktigt blött o jävligt men det går att förebygga rätt bra med en "läpp" i överkant så inte vatten kan rinna ner ovanifrån.

... lite jobbigt att åka me 20 tearoff på glasen kanske

Mvh
Mangan
 

Cupcake

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2006
Ort
I skogen
Hoj
Två st.
Båda systemen har ju förstås både nack- och fördelar, men roll-offs är myyycket bättre. Tycker jag. Finns en risk att det kommer in skit mellan tear-offsén, eller att alla tjugofemton plötsligt lossnar. Inte kul. Try and do as you like.
 

MrNice80

174,74 Hk
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Bara Vagnhärad
Hoj
HONDA CBR 1000RR -08, GSXR1000 K6 (Såld),KTM 450 SX -05, Can-AM Outlander 800 MAX LTD-08 och en EU-moppe.
Jag har alltid kört med Roll-Off när jag körde Cross. Det funkade kanon bra, :tummenupp
Skulle aldrig fundera på att köra utan eller med ngt annat dessa årstider.
 

kungko

HAN MED KLYVD TUNGA...
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Mantorp
Hoj
CRF 250R -07
Gauze skrev:
2613444 Haha. Det gör en polare till mig. Rullar ihop dom och lägger tillbaka dom. Helt jävla otroligt..

jösses skriker han när han skiter oxå? en rulle på typ 100m kostar ju 20:- eller så....
 

Brolin

Sumprunkare
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Järfälla
Hoj
CBR1000RR -08 superbike, Husaberg fx470e, GM i Jawa-chassi och lite "Lekfordon"
Roll-off funkar bra :tummenupp

_DSC0448.jpg


_DSC0323.jpg
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top