hur hålla crossglasögon fria från gegga?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
hur gör ni som kör crossbana för att försöka hålla brillorna rena från gegga.
vi körde idag och jag var tvungen att stanna varje varv för att man inte ser något genom brillorna. stänker upp så förbannat mycket gegga och smutsvatten hela tiden. jag kommer inte ens ett varv innan brillorna är igentäppta.

är det någon som kör med såndär brillor som har en remsa man drar bort?
hur funkar dom. drar man bort en remsa som man kastar bort direkt eller kan man återanvända grejerna på något sätt. jag skulle nog behöva dra två remsor per varv så som det är nu så det skulle ju bli jävligt dyrt ifall man inte kan göra rent dom.

har ni något knep annars? jag har ju märkt att desto snabbare man kör genom pölar desto mindre stänker det i ansiktet på en, men det är ju ruggit svårt att undika allt stänk från hojar framför en.

Praktiskt taget alla kör med Roll-off (såndär remsa) eller tear off (tunna siktskivor som man rycker av en och en) när det är blött eller kladdigt.
Kör du ensam så borde du kunna klara brillorna ett helt pass tycker jag, kör på bakhjulet genom pölarna bara eller kör runt helt enkelt.
När det inte är tävling så går det rätt bra att köra utan goggles oxå men passa upp och luta fram huvet om du blir omkörd så du inte får en fet sten i ögat.

återanvänder man rolloffs eller köper man nya rullar hela tiden?

måste nästan köpa något till helgen för jag planerar 4 timmar cross på lördagen och fyra timmar på söndagen och det lär va geggigt :yoparty

bmwjohan skrev:
2612810 återanvänder man rolloffs eller köper man nya rullar hela tiden?

måste nästan köpa något till helgen för jag planerar 4 timmar cross på lördagen och fyra timmar på söndagen och det lär va geggigt :yoparty

"man" köper nya, dom är inte dyra... Man kan säkert återanvända dom?

När jag var ung och fattigare än nu så rengjorde jag filmen och återanvände. Så visst går det men idag tycker jag det är för dålig timpeng. Plus att filmen blir lite repig.

Kör inte med roll-off. Det är ett skitbra system... när det funkar. Krånglar ganska ofta när det är myeckt skit. Tear-off system är ett mycket säkrare kort.

bmwjohan skrev:
2606806 hur gör ni som kör crossbana för att försöka hålla brillorna rena från gegga.
vi körde idag och jag var tvungen att stanna varje varv för att man inte ser något genom brillorna. stänker upp så förbannat mycket gegga och smutsvatten hela tiden. jag kommer inte ens ett varv innan brillorna är igentäppta.

är det någon som kör med såndär brillor som har en remsa man drar bort?
hur funkar dom. drar man bort en remsa som man kastar bort direkt eller kan man återanvända grejerna på något sätt. jag skulle nog behöva dra två remsor per varv så som det är nu så det skulle ju bli jävligt dyrt ifall man inte kan göra rent dom.

har ni något knep annars? jag har ju märkt att desto snabbare man kör genom pölar desto mindre stänker det i ansiktet på en, men det är ju ruggit svårt att undika allt stänk från hojar framför en.

K.Svensson skrev:
2613190 Kör inte med roll-off. Det är ett skitbra system... när det funkar. Krånglar ganska ofta när det är myeckt skit. Tear-off system är ett mycket säkrare kort.

Lite lustigt att i princip alla åker me de då. Visst kan de klibba om de e riktigt blött o jävligt men det går att förebygga rätt bra med en "läpp" i överkant så inte vatten kan rinna ner ovanifrån.

... lite jobbigt att åka me 20 tearoff på glasen kanske

Mvh
Mangan

Båda systemen har ju förstås både nack- och fördelar, men roll-offs är myyycket bättre. Tycker jag. Finns en risk att det kommer in skit mellan tear-offsén, eller att alla tjugofemton plötsligt lossnar. Inte kul. Try and do as you like.

Jag har alltid kört med Roll-Off när jag körde Cross. Det funkade kanon bra, :tummenupp
Skulle aldrig fundera på att köra utan eller med ngt annat dessa årstider.

Gauze skrev:
2613444 Haha. Det gör en polare till mig. Rullar ihop dom och lägger tillbaka dom. Helt jävla otroligt..

jösses skriker han när han skiter oxå? en rulle på typ 100m kostar ju 20:- eller så....

Roll-off funkar bra :tummenupp

_DSC0448.jpg

_DSC0323.jpg

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...