Hur häva wobbling

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Någon påstod att man häver en wobbling med att gasa, så passa mycket så att framhjulet lyfter.
Stämmer detta :confused:
 
Har man inte så mycket pulver blir det ju svårt... Det skulle säkert funka, men vem gasar MER när det blir läskigt?
 
Glöm Wobbel Åsa. Till och med den billige, skramlige styrdämparen som satt på Sukkan tar bort alla tendenser till fladder och ska du köra bana så tyckar jag att du ska ha dämpare på. Hojen är lite nervig om ni kör med samma chassi-inställningar som jag gjorde
 
Chrille skrev:
Glöm Wobbel Åsa. Till och med den billige, skramlige styrdämparen som satt på Sukkan tar bort alla tendenser till fladder och ska du köra bana så tyckar jag att du ska ha dämpare på. Hojen är lite nervig om ni kör med samma chassi-inställningar som jag gjorde

Det var egentligen inte så mkt för egen del jag frågade. Herr Kullberg på KMet fick en rejäl wobbling (läs här) och det kan ju bara intressant att veta. Är ju ganska så vetgirig av mig ;)
 
Min kompis Stiffy hade stora problem med styrfladder under hela helgen på Sviestad, så jag ringde Cralle för att få lite tips. Han sa att vi skulle kolla styrlager och att hjulen spårade. Om det var okej, skulle vi sänka hojen bak. Dessutom sa han åt mig att titta från bankanten, är det inget som syns från bankanten så är det inget att bry sig om... Nu syntes det ju iofs tydligt ifrån bankanten, så hojen sänktes fem millimeter bak. Det blev bättre, men inte bra. Cralle sa också att man inte skulle försöka hålla emot med armarna, utan greppa tanken med benen och låta den skaka färdigt, typ.
 
Men visst ska du gasa mer om du får wobbel?
Har inte själv råkat ut för det men det fanns trådare innan SH kraschade innan som lät trovärdiga. Om du släpper gasen blir det väl bara värre?
Vill minnas det finns en "fysisk" förklaring till det hela.
 
Det handlar om att du ska flytta tyngdpunkten om du råkar få wobbel.

Gasa eller bromsa med fotbromsen brukar funka bra.
 
Nu har fassan lagt sig i diskussionen om wobbel.
Han säger att de som inte har kört Hondor och Kawor från tidigt 70-tal inte vet vad wobbling är.
Det uppstår ofta på cyklar med vek ram och för lite tryck på framhjulet.
Det yttrar sig i okontrollerade kraftiga styrutslag.
 
Kullberg skrev:
Nu har fassan lagt sig i diskussionen om wobbel.
Han säger att de som inte har kört Hondor och Kawor från tidigt 70-tal inte vet vad wobbling är.
Det uppstår ofta på cyklar med vek ram och för lite tryck på framhjulet.
Det yttrar sig i okontrollerade kraftiga styrutslag.




Alternativt den första generationen GSX R
 
2000 fick jag ett sjukt wobbel
efter en lång wheelie så slog det så jävligt att jag bröt båda handlederna mot tanken. (r6:a)
sen efter att ha gått ner i diket i 160km/h kom jag 100 meter sen stod där två träd. (nu står där bara ett :D )
det märkligaste va dock hur jag fick blåklockan runt ögat??? :confused:

usch ja där hade man ängla vakt.... :fakta
 
Gixxer1100 farsas har en poäng(kan en så gammal man leva förresten :D )
Wobbel är självsvängningar, och inte samma sak som styrslag, även om tendenserna och lösningarna är ungefär detsamma.
Problemet är att ett wobbel är i stort sett omöjligt att häva, när det sker kommer hela cykeln i svängning, något moderna cyklar inte gör, chassina är så stabilt byggda helt enkelt.
Styrslag kommer av väldigt branta gaffelvinklar för att man ska få snabbstyrda cyklar, givetvis påverkas en brant gaffelvinkel enklare av underlag och hård körning, för även moderna chassin har ju inte helt stela/styva/stenhårda ramar.
Wobbel innebar vurpa i 99% av fallen, i dag innebär styrslag oftast på sin höjd i blå tummar och lite ont i skrevet om det är ett rejält slag, ytterst få fall av vurpor iaf.
 
oFFkeFF skrev:
Gixxer1100 farsas har en poäng(kan en så gammal man leva förresten :D )
Wobbel är självsvängningar, och inte samma sak som styrslag, även om tendenserna och lösningarna är ungefär detsamma.
Problemet är att ett wobbel är i stort sett omöjligt att häva, när det sker kommer hela cykeln i svängning, något moderna cyklar inte gör, chassina är så stabilt byggda helt enkelt.
Styrslag kommer av väldigt branta gaffelvinklar för att man ska få snabbstyrda cyklar, givetvis påverkas en brant gaffelvinkel enklare av underlag och hård körning, för även moderna chassin har ju inte helt stela/styva/stenhårda ramar.
Wobbel innebar vurpa i 99% av fallen, i dag innebär styrslag oftast på sin höjd i blå tummar och lite ont i skrevet om det är ett rejält slag, ytterst få fall av vurpor iaf.
Öhh jag har inte kommenterat vobbel ännu, men åkej då: Teori x(t) = xm cos (wd t + f)

Om en yttre drivkraft med vinkelfrekvensen (wd) verkt på ett oscillerande system med naturliga vinkelfrekvensen (w), svänger ststemet med vinkelfrekvensen wd. Hastighets amplituden (Vm) för systemet är som störst då
wd = w
ett tillstånd som kallas resonans. Amplituden (xm) för systemet är (ungefärligen) störst under samma förhållanden.

Om du knuffar en gunga i takt med dess naturliga frekvens, ökar hastighetsamplituden till stora värden. Detta faktum lär sig snabbt barn som gungar. Knuffas gungan med högre eller lägre frekvens blir amplituden och hastighetsamplituden mindre.

Alla mekaniska strukturer har en eller flera naturliga frekvenser, och om föremålet utsätts för en stark yttre drivkraft som sammanfaller med en av dessa frekvenser, kan den resulterande oscillationen få det att brista. Ett vanligt resonansfenomen är vibrationer som orsakas av roterande maskindelar.

Mao sä är uppstår vobbel av resonansfrekvensen.
 
wobbel och syrslag är väl inte samma sak men ett tips vid rejält styrslag är att pummpa tillbaka bromskolvarna före man ska bromsa! har hänt mig ett antal ggr att styrslagena har tryckt iväg bromskolvarna så att man kommit in i nästa kurva helt utan bromsar!
 
PD skrev:
wobbel och syrslag är väl inte samma sak men ett tips vid rejält styrslag är att pummpa tillbaka bromskolvarna före man ska bromsa! har hänt mig ett antal ggr att styrslagena har tryckt iväg bromskolvarna så att man kommit in i nästa kurva helt utan bromsar!
R1 fenomen :crash
 
Det där som R1 åkarna kallar för wobbel är bara blaha blaha. Fassan har så rätt när han menar att de som inte har åkt sporthojar från hedenhös inte vet vad ett wobbel är för något.

Vid ett äkta hederligt gammaldags ramwobbel så skakar hojen så kraftigt att man sprider packväskor, tält och flickvän över hela Karlstad :fakta Inte gick det fort heller!
Har man aldrig varit riktigt skitnödig på hoj förut så kan jag rapportera att det blir man vid dylika fenomen!
 
Kullberg skrev:
Nu har fassan lagt sig i diskussionen om wobbel.
Han säger att de som inte har kört Hondor och Kawor från tidigt 70-tal inte vet vad wobbling är.

Då har han inte kört GSXR750 85-86 för de wobbla
något jävulskt helst på flygrakan i Anderstorp :skrämd
Jag tävla mellan 84-90 så jag vet
men det var bara till att Gazza så försvann det :crash
 
micke.a skrev:
Då har han inte kört GSXR750 85-86 för de wobbla
något jävulskt helst på flygrakan i Anderstorp :skrämd
Jag tävla mellan 84-90 så jag vet
men det var bara till att Gazza så försvann det :crash

Ahhhh, så det är där minerna kommer ifrån från början??? :D :tummenupp
 
jag hade en äldre gsxr förut och den fick styrfladder om man körde i hål på vägen eller liknade, dock var det sällan så allvarligt att man flög av. Iaf så provade jag vad som hände ifall man slog av gasen, då blev slagen värre och värre tills styret mycket väl hade kunnat slå i tanken, men gav man på gas så lugnade den ner sig.
Att försöka hålla igen med armkraft var if väldigt svårt och om man skulle det så var det omedelbart när tendenserna uppkom, var det redan lite slag i grejorna var det hopplöst.
Inte värst seriöst utprovat givetvis utan bara en liten tanke.
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top