Hur grovkalibrigt slipon krävs för Gixxer1100??

Nisse977

8000rpm+ känns skönt!
Gick med
20 Jul 2004
Hoj
Suzuki GSXR1100 -89 Aprilia RS 125 -08
Hej!

Har ett orginal R1 Slipon på min Gixxer1100 -89... det är tyst som fan!(tråkigt) :rolleyes: Och så känns det som hojen är strypt som fan... :( Så jag är på jakt efter en annan ljuddämpare!

Det finns ju några slipon till sal här och var.. men jag vet inte om det är så bra att skaffa vilket som helst, som ser bra ut! :va Tar jag ett som är gjort för en 600/750 så kanske det är för litet? Eller? Vad ska man satsa på!?

Hade bara tänkt lägga 1000:- på det...

Last edited:
har du en gammal gixxer så är det väl Vence&brööl som gäller, annsr så försök hitta ett LASER

R1 Uffe skrev:
har du en gammal gixxer så är det väl Vence&brööl som gäller, annsr så försök hitta ett LASER

Vence&bröööööööööööööööl är nog inte så gött!!! hehe.. blir ju hörselskadad.. :D

På min förra hoj som blev stulen.. hade jag en kolfiberdämpare från en fireblade.. vet inte vilket märke det var på den.. men i alla fall så gav den 105db på besiktningen! Vilket är helt perfekt!! :banana Låter gött men inte döjobbigt mycke. Innan den dämparen så var det ett V&H på den... 114db med nystoppad dämpare och bara 4000rpm.. skulle upp till 6000rpm... :död

Lazer säger du... hmm.. ja får se om jag hittar nått sånt begagnat!

Men hur var det med "storleken"..... är det inte någon viss innerdiameter som man bör hålla sig över.

Jag provkörde en SZR 660 igår som hade en mindre billjuddämpare från Biltema tillfälligt. Snygg var den inte, men lagom högljudd. Kan det vara nåt? Du kan ju vira in den i nåt fake-kolfiberfolie. :D

Försök hitta en Yosimura Race only slipon, vad det setat på spelar inte så stor roll. Jag tror innner diametern på röret brukar vara ca54mm. den klarar inte heller besikningen men man blir inte döv.

gixxer_1255 skrev:
Försök hitta en Yosimura Race only slipon, vad det setat på spelar inte så stor roll. Jag tror innner diametern på röret brukar vara ca54mm. den klarar inte heller besikningen men man blir inte döv.

Nä det gör inget om den inte klarar besiktningen... Har ju mitt kvävande dödstysta R1 slipon....

Var kan man få tag på ett Yosimura Race only slipon?? Och vad kan det kosta?

:tungan

Nisse977 skrev:
Vence&bröööööööööööööööl är nog inte så gött!!! hehe.. blir ju hörselskadad.. :D

Jag har ett V&H SS2R på min bandit 1200, och den låter alldeles lagom med det tycker jag. Åkte runt på hjulafton och det hördes inte alls.

Last edited:
V&H SS 4-1 har jag, omöjligt att få tyst på, låter högre än ett jetplan. Har du stålar finns det tex Acrapovic och Yoshimura helsystem att köpa nya, har hört ett envist rykte annars att Termignioni ( :galen pastagrejor.....) ska ge bra effekt till gammelgixxer. Estetiskt ligegr V&H SS2R bra till, är hygglig ljudnivå på dem med, Lasers grejor som brukar passa till så gamla hojar ser för djävliga ut. Yoshis race only funkar ju med, passar kanske om man tycker om mycket ljud.

Vad har du för dimension på grenröret? Bara du tar samma, något mindre, eller större så funkar ju vadsomhelst.
Man kan köra på lite mindre dimension i slutet av avgassystemet då temperaturen på avgaserna är lägre där.

-PLM- skrev:
Vad har du för dimension på grenröret? Bara du tar samma, något mindre, eller större så funkar ju vadsomhelst.
Man kan köra på lite mindre dimension i slutet av avgassystemet då temperaturen på avgaserna är lägre där.

Är det verkligen bra att gå ner i slutet? Eftersom avgaserna har lägre hastighet där så får man väl hjälpa flödet med friare "utfart"? Så rakt och öppet som möjligt är väl kanon om man justerar in rätt och har samma avstånd frpn alla cylindrar?

OLJEKYLD GSXR skrev:
V&H SS 4-1 har jag, omöjligt att få tyst på, låter högre än ett jetplan. Har du stålar finns det tex Acrapovic och Yoshimura helsystem att köpa nya, har hört ett envist rykte annars att Termignioni ( :galen pastagrejor.....) ska ge bra effekt till gammelgixxer. Estetiskt ligegr V&H SS2R bra till, är hygglig ljudnivå på dem med, Lasers grejor som brukar passa till så gamla hojar ser för djävliga ut. Yoshis race only funkar ju med, passar kanske om man tycker om mycket ljud.

Jasså Laser ser skit ut.. vet inte om jag sett nått.. men men..

Ska kolla upp vad jag kan få tag i! Vad som helst är nog bättre än det som sitter där nu... det låter verkligen INTE NÅTT.... måste ju strypa utav helve... :censored

Nisse977 skrev:
Hej!

Har ett orginal R1 Slipon på min Gixxer1100 -89... det är tyst som fan!(tråkigt) :rolleyes: Och så känns det som hojen är strypt som fan... :( Så jag är på jakt efter en annan ljuddämpare!

Det finns ju några slipon till sal här och var.. men jag vet inte om det är så bra att skaffa vilket som helst, som ser bra ut! :va Tar jag ett som är gjort för en 600/750 så kanske det är för litet? Eller? Vad ska man satsa på!?

Hade bara tänkt lägga 1000:- på det...

satsa på micron...108db... :yoparty

vågen skrev:
Är det verkligen bra att gå ner i slutet? Eftersom avgaserna har lägre hastighet där så får man väl hjälpa flödet med friare "utfart"? Så rakt och öppet som möjligt är väl kanon om man justerar in rätt och har samma avstånd frpn alla cylindrar?

Beror på vart du vill ha effekten, bygger du med så fett och fritt flöde det går så blir det kanske lite väl toppigt. Sen är avgaserna kalla när de har kommit fram till dämparen vilket innebär att de tar mindre plats, därför kan man gå ner i dimension, avgaserna får ändå plats och dessutom får du lägre ljudnivå och mindre risk för konstiga resonanser.

KalleNorton skrev:
satsa på micron...108db... :yoparty
:Rockbanan :rock

Hittade ett Titan runt för 1500:- på blocket. Jag vet inte hur det ser ut, men man kanske kan pruta ner det några hundra. :)

Eller detta.
"Ett 1år gamalt Micron(racing) kolfiber till R1 98-01. Säljes för 2000Kr."

Fan ljuddämparen skrapade i när jag körde ut ur en rondell idag... inte så bra.. Men vad fan, ljuddämparen är ju så stor!!!!

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck