Hur gick det i W(REC)K på Åsen?

Det borde väl vara en aning självförklarande. I NEC borde de allra långsammaste inte köra, eftersom det finns rätt vassa förare där.
I REC borde inte de allra vassaste förarna heller kanske dyka upp. sub 1.10 på kga tillsammans med folk som har svårt att köra 1.30 är kanske inte optimalt.
A eller B spelar ju mindre roll, det finns a-förare som inte är raketsnabba och de finns b-förare som har riktigt högt tempo.

Det borde väl vara en aning självförklarande. I NEC borde de allra långsammaste inte köra, eftersom det finns rätt vassa förare där.
I REC borde inte de allra vassaste förarna heller kanske dyka upp. sub 1.10 på kga tillsammans med folk som har svårt att köra 1.30 är kanske inte optimalt.
A eller B spelar ju mindre roll, det finns a-förare som inte är raketsnabba och de finns b-förare som har riktigt högt tempo.

Visst hårdrar man det så finns det ju folk som kör raketfort i REC och de som inte kör så fort i NEC. Men som tidigare nämnt så är det ju långt ifrån bara varvtiderna på banan som avgör slutplaceringen.

Kan man ta tillräckligt med poäng för att hålla sig kvar i NEC trots att man har förare som inte kör 1.10 på karlskoga så är det väl ett utmärkt exempel på hur Endurance ska gå till.

Har man däremot förare som kör 1.10 på karlskoga men fumlar i depå eller vurpa bort sig så pass att de inte får några eller få poäng så tycker inte jag att de har att göra i NEC.

Sen om det finns team som är nystartade och både är snabba och duktiga depån så ge dem wildcard efter att de visat detta några gånger.

Sen kan man ju diskutera om det inte är fler än fem team som ska flyttas upp respektive ner.

/Urban TSK Racing #129

Alltså.

För det första:
Det finns ingen millimeterrättvisa. Och ingen setup eller regler vill vara perfekt för alla individer.

För det andra:
Lite historik kanske hjälper att förstå. Serien heter faktiskt ERF = "Endurance Racing for Fun" sedan några år. Det är inte SM status. Det var i flera år ett trevligt gäng av blandade förare som hälsade på alla i depån, konkurrenter och nyfikna åskådare. Det var inte flera team än att alla fick köra och ha kul. Alltså Endurance Racing for Fun. Lägg märke till ordet Fun. Det betyder skoj, kul eller roligt.

Plötsligt upptäckte flera att det var kul att köra och till 2006 var det plötsligt så många team anmälda och ankommna till banan, att man inte fick släppa ut alla enligt bantillståndet. Därför blev det kval och några blev utkvalade och fick åka hem utan att köra. Trist. Tråkigt. Några team gav upp och slutade och några började ragga A-polare för att kvala in. Plötsligt flyttades stämmningen från "fun" till "allvar". Samtidigt upptäckte flera aktiva A-förare att ERF var ganska bra träning. Och så blev det fler av dom och ännu mera allvar.

Enda anledningen att vi har NEC och REC idag är att Brånalt och många av oss tidigare ERF team tyckte att det kunde vara bra om alla faktiskt fick köra. Då måste man dela upp fältet i två grupper för att få plats på banan. NEC och REC låter ballare än ERF-A och ERF-B. Men folk börjar glömma att det faktisk är meningen att det ska vara "fun". Till blodigt allvar finns andra RR-serier, eller hur?

Tidigare var det inga problem med A och B förare. Det gavs plats och man skulle bara hålla sina race spår utan vinglande. Blev det en tight omkörning så vinkade den snabba "sorry" till den som blev omkörd. Det fanns tid, och det fanns gentlemänn. Jag talar om 2005 och 2006, inte om 1956.

Nu kommer några hetsporrar som är vana att racen slutar efter 20 varv och dom satsar allt på ett kort. Ibland kör dom själva av. Ibland skadar dom sig. Ibland kör dom andra deltagare av banan. Kanske är ERF inte den bästa träningen för heta A-förare på väg uppåt. Den vanliga ERF trafiken passar inte normal race tempo från Pro Superbike. Några kan anpassa, vänta en sväng och köra om med marginal, andra fattar inte att alla ska hålla 6 timmar och satsar allt på ett kort i varje sväng. Ibland kan dom få skador och förstöra sin egen säsong. Vad med den supersnabba killen från Pro Superbike serien som vurpade på Mantorp och skadade sig. Foten var dt visst. Mycket synd för honom och han får kanske sviter till sina egna lopp. NEC är nog generellt kanske ingen perfekt träning för ubersnabba A-förare bland alla oss rörliga chikaner på banan. Alla i NEC kan ju inte vara Pro Superbike killar eller hur. (Hoppas för övrigt att han kryar på sig snabbt.)

Annat exempel. Hagheim hade en ny snubbe i teamet på Karlskoga. Dom körde nästan sig själva och två andra team av banan 4-5 varv från mål. Vet inte om det var den nya snubben, men smart var det inte. Dom justerar nog taktiket till nästa lopp.

Jag tycker inte A och B-förare har varit något problem tidigare. Och det behöver inte vara ett problem i år, så länge alla fattar att man ska hålla i 6 timmar och att man kan ta omkörningen i nästa sväng eller raka om det ser tight ut i denna.

Problemet just nu är kanske att i jakten på placeringar så inlemmas nya A-förare i ett team hela tiden. Några team har nya förare nästan varje gång. Och då blir det tillbud och problem på banan. Samtidigt är det svårt att kalla teamet för ett egentligt team om det är nya ansikten varje gång. Tycker hellre det kanske skulle göras en uppstraming här. Man borde köra med samma förare hela säsongen, det finns reserv i reglerna, och ett speciellt problem kanske kan ge enstaka dispans. Men att hela tiden ha nya A-förare i samma "team" är löjligt.

Från 2006 till 2007 så skulle Brånalt ju dela det stora starfältet i två delar på något sätt. Efter dom förutsättningar som fanns vintern 2006 så kunde man knappast göra det bättre. Vi som kör ska gärna ha kul, inte gnälla. Om man turistar lite för mycket i NEC kan man själv flytta ned till REC om man vill. (Har själv funderat på tanken.) Och om man blåser förbi alla i REC och samtidigt håller i mål, så kan man be om wild card till NEC. Ingen problem.

Kör och ha kul. Håll oss på banan. Och visa en aning tålamod och marginal vid omkörningar så går det bra och ingen behöver sura.

Det blev en lång smörja. Ursäkta. Men det var mina 5 ören till diskussionen.

/Kris

Last edited:
Tja lite yr i nattmössan och utan större erfarenhet av erf vill jag nog ändå dra in en flik. Tror inte alls det handlar om A vs B-förare, som sagt av många innan finns det A förare som inte är snabba och vs.

Det handlar nog om två andra saker nummer ett: Att folk hänger upp sig på FUN... Det är ju så att det är tävling och då vill dom flesta vinna. Man kan ha hur kul som helst undertiden men dom flesta vill nog ändå vinna. Då kommer det nog att finnas folk som tror att man måste köra 110% i 4 eller 6 timmar för att uppnå detta. Där av kassa omkörningar osv. Att hitta en kompromiss som inte tar bort det ena från det andra tror jag är svårt men inte omöjligt det har ju funkat förr enligt ovan skribent.

Det kommer finnas team i Rec som till varje pris vill vinna och då kommer vi in på det andra problemet. Att team inte består av samma folk, tex reagerade jag lite på Falken att REC team tar in NEC-förare för att lägga några repor. Måste väll ändå finnas andra förare att ta in? Problemet i det hela är att det kan finnas team som vill "klassa" upp sig till NEC och när sånt händer så missar man ev viktiga poäng. Det är väll egentligen ingen kris, men har man byggt ett system som flyttar team så måste man också ge förutsättning för det. Jag tycker att man tar bort lite av det när man gör så, inte mycket men än del. Vidare finns det en risk att när säsongen är klar och man ska flytta upp ett REC-team så finns det inte mera dvs några snabba herrar har gått i hopp för att få bra träning och då kört tex 4 räjs med bra resultat och dom har inga ambitioner alls att köra NEC med allt vad det innebär. Jag vet inte om det finns några sådan REC-team i dag utan det är ren spekulation från min sida.

Varför inte helt enkelt göra så att man antingen kör Rec eller Nec? Samt att man bara kan köra i ett team per år? Att det kommer dvs snabba förare och tränar lite på ett Rec kommer nog alltid att ske. Men att forma reglerna så att man i möjligaste mån kör med samma folk tror jag skulle förbättra läget avsevärt. Att jag tänkte just på Falken var ju just pga av att vi skulle ha kommit på plats habbla habla om inte... Dvs ren och skär avundsjuka att vi inte hade någon snabb jävel...

björn

En tanke till, skulle man inte kunna göra så att dom som kör ett räjs för att prova på dyl står utom tävlan, dvs att bara serie anmälda team i rec får poäng. Då skulle väll dom "seriösa" teamen flyttas upp eller är jag snett ute nu?

björn

Muhahahaha ... det e ju jag. Glasfiber är hårdare än MC stövlar så jag har dispans av SVEMO och Brånalt så det är lungt.

Jag visste inte sorry men Imponerande att du kör med proteser, jag har många pat som går med proteser.
Kul att se att det finns människor som aldrig ger upp :tummenupp :)

Jag noterade under racet och undra va det va för dåre som körde med jympadojjor, detta är för fan inte tillåtet tänkte jag :D

En tanke till, skulle man inte kunna göra så att dom som kör ett räjs för att prova på dyl står utom tävlan, dvs att bara serie anmälda team i rec får poäng. Då skulle väll dom "seriösa" teamen flyttas upp eller är jag snett ute nu?

björn

Att alla ska få köra som det är nu är bra och brånalt gör ett bra jobb, därför tror jag inte det skulle funka.

Inget är fullkomligt, NEC förare upplever Pro SBK förare som kör aggressivt som pain in the as och REC team upplever samma sak med nya team som dyker upp i med snabba NEC förare.

Men personligen skulle jag hellre se att förare körande i ett annat team i NEC inte får köra i REC som den bästa lösningen om det inte går att urskilja A/B förare som i support klasserna.

Jag visste inte sorry men Imponerande att du kör med proteser, jag har många pat som går med proteser.
Kul att se att det finns människor som aldrig ger upp :tummenupp :)

Jag noterade under racet och undra va det va för dåre som körde med jympadojjor, detta är för fan inte tillåtet tänkte jag :D

De har gett mig ett par onödiga svartflaggningar så nu är jag mycket norgann att ALLA flaggvakter och sjukvårdare är informerade innan race.

Fötter eller ej ..... det e fan bara och gazza så mycket man kan och bromsa så lite man vågar ..... hehe

Här är en gammal tråd som belyser ämnet ....

De har gett mig ett par onödiga svartflaggningar så nu är jag mycket norgann att ALLA flaggvakter och sjukvårdare är informerade innan race.
Korrigerar detta lite, du har ju bara kört en enda tävling någonsin och det var REC nu senast, svartflaggningarna skedde på bandagar i gatgrupp.

Korrigerar detta lite, du har ju bara kört en enda tävling någonsin och det var REC nu senast, svartflaggningarna skedde på bandagar i gatgrupp.

Korrigerar detta lite. Eftersom jag kört två klubbrace med HMS och blev svartflaggad och även på bankörningar både i licens och gatugrupp så ville jag inte bli svartfaggad nu när jag körde mitt första REC.

(Om man ska vara bråkig,fetto,så får man ha all info och inte alzhaimers. När tog du din licens förresten??? Jag tog min 2000):arsele :tuttar :yoparty

Korrigerar detta lite. Eftersom jag kört två klubbrace med HMS och blev svartflaggad och även på bankörningar både i licens och gatugrupp så ville jag inte bli svartfaggad nu när jag körde mitt första REC.
Du har kört träning amatörklassen 1.42 fick du på knudan, om du vill kan jag bifoga länken till HMS resultat 2006, det blev inget race men det kanske du har glömt....

Du har kört träning amatörklassen 1.42 fick du på knudan, om du vill kan jag bifoga länken till HMS resultat 2006, det blev inget race men det kanske du har glömt....

Det är helt sant. Jag körde min gathoj med mönstrade däck i regn på den tiden sedan blev det ingen tävling pga fett oljespill. Men du missar min tävlingsdebut 2001-04-21 på samma bana. Datumet kan vara fel för jag hittar inga resultatlistor från 2000-2001 på MC.

/Ding Ubbafan:tuttar

Det är helt sant. Jag körde min gathoj med mönstrade däck i regn på den tiden sedan blev det ingen tävling pga fett oljespill. Men du missar min tävlingsdebut 2001-04-21 på samma bana. Datumet kan vara fel för jag hittar inga resultatlistor från 2000-2001 på MC.

/Ding Ubbafan:tuttar
Finns det inte på nätet så har det aldrig hänt.

Det första resultatet jag hittar på dig är 2 år senare än min debut (2003-05-24). Är du inte lite gammal för rajsing ..... muhahahahahahahah
På sju år har du kört ett amatörtränings KM samt ett REC (tjejklassen).

Jag har till skillnad från dig inget behov av att utge mig för att vara en road racing stjärna.

Vakna ur din hybris nu Narcissius.....

På sju år har du kört ett amatörtränings KM samt ett REC (tjejklassen)

Korrigerar lite. Ett KM, en amatörtränings KM samt ett REC (instegsklassen).
Har aldrig sagt att jag är road racing stjärna (<---särskrivning á la Gamlot):arsele
Quota gärna den text där jag påstått detta ....... muhahahahahhahah

/Snabbare-än-gamlot (....men vem är inte det .....):yoparty

PUNKT

Back