BGiHBG
Ny medlem
Ska strax in på 1200 servicen men det verkar finnas en hel del servicepunkter som jag skulle kunna göra själv. Dessutom vill jag gärna lära känna hojens "insida" bättre.... Det är ju insidan som räknas eller hur
Jag vet hur jag gör för att byta motorolja, oljefilter, tändstift samt kylarvätskan men samtidigt finns det ett antal andra punkter som jag tror mig kunna utföra, men där jag är osäker på var sakerna sitter samt hur själva uppgiften ska utföras (har ingen detaljerad mekarbok och uppskattar därför all generell info om punkterna nedan):
1. Smörjning av styrlager (var sitter styrlagerna? måste ngt öppnas upp?)
2. "Skruvförband, åtdragning" (vad betyder denna formulering?)
3. Rengöring av oljenät (var sitter "oljenätet", vilken funktion har det?)
4. Allmän rundsmörjning (vad är det då man smörjer upp?)
5. Smörjning svingarm (var kan svingarmen smörjas?)
6. Oljebyte i framgaffel (hur görs detta?)
7. Byte av dammskydd för bromsok (var vid bromsoket sitter dammskyddet, hur ser det ut, hur bär jag mig åt för att byta det?)
8. Byte dammskydd huvudcylinder (var sitter detta dammskydd)
9. Ska ha 10W40 motorolja men har inte bytt oljan själv tidigare. Rekommendationer? Märke? Hel/halvsyntet? Annat?
När det gäller ventiljusteringar, förgasarsynkronisering samt byte av däcken tänkte jag låta verkstaden hjälpa till....

Jag vet hur jag gör för att byta motorolja, oljefilter, tändstift samt kylarvätskan men samtidigt finns det ett antal andra punkter som jag tror mig kunna utföra, men där jag är osäker på var sakerna sitter samt hur själva uppgiften ska utföras (har ingen detaljerad mekarbok och uppskattar därför all generell info om punkterna nedan):
1. Smörjning av styrlager (var sitter styrlagerna? måste ngt öppnas upp?)
2. "Skruvförband, åtdragning" (vad betyder denna formulering?)
3. Rengöring av oljenät (var sitter "oljenätet", vilken funktion har det?)
4. Allmän rundsmörjning (vad är det då man smörjer upp?)
5. Smörjning svingarm (var kan svingarmen smörjas?)
6. Oljebyte i framgaffel (hur görs detta?)
7. Byte av dammskydd för bromsok (var vid bromsoket sitter dammskyddet, hur ser det ut, hur bär jag mig åt för att byta det?)
8. Byte dammskydd huvudcylinder (var sitter detta dammskydd)
9. Ska ha 10W40 motorolja men har inte bytt oljan själv tidigare. Rekommendationer? Märke? Hel/halvsyntet? Annat?
När det gäller ventiljusteringar, förgasarsynkronisering samt byte av däcken tänkte jag låta verkstaden hjälpa till....