Hur genomför jag följande servicepunkter själv (ER-5 -99)?

BGiHBG

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2011
Hoj
Kawasaki -99
Ska strax in på 1200 servicen men det verkar finnas en hel del servicepunkter som jag skulle kunna göra själv. Dessutom vill jag gärna lära känna hojens "insida" bättre.... Det är ju insidan som räknas eller hur :)

Jag vet hur jag gör för att byta motorolja, oljefilter, tändstift samt kylarvätskan men samtidigt finns det ett antal andra punkter som jag tror mig kunna utföra, men där jag är osäker på var sakerna sitter samt hur själva uppgiften ska utföras (har ingen detaljerad mekarbok och uppskattar därför all generell info om punkterna nedan):

1. Smörjning av styrlager (var sitter styrlagerna? måste ngt öppnas upp?)
2. "Skruvförband, åtdragning" (vad betyder denna formulering?)
3. Rengöring av oljenät (var sitter "oljenätet", vilken funktion har det?)
4. Allmän rundsmörjning (vad är det då man smörjer upp?)
5. Smörjning svingarm (var kan svingarmen smörjas?)
6. Oljebyte i framgaffel (hur görs detta?)
7. Byte av dammskydd för bromsok (var vid bromsoket sitter dammskyddet, hur ser det ut, hur bär jag mig åt för att byta det?)
8. Byte dammskydd huvudcylinder (var sitter detta dammskydd)
9. Ska ha 10W40 motorolja men har inte bytt oljan själv tidigare. Rekommendationer? Märke? Hel/halvsyntet? Annat?

När det gäller ventiljusteringar, förgasarsynkronisering samt byte av däcken tänkte jag låta verkstaden hjälpa till....

Köp en mekhandbok typ Haynes eller liknande... Det kommer göra ditt mekande bra mycket enklare. ;) Har du en sån bok så kan du göra hela servicen själv (troligtvis)

Svarar på 2 av frågorna. I min servicemanual står det att styrlager ska bara smörjas om man känner glapp eller motstånd. Är man "vackerväderförare" och låter hojen stå inomhus eller under kapell lär det dröja innan behovet uppstår. Men kontrollen är ju enkel (alla känner väl till den men drar den utifallatt) Upp me hojen på c-stödet å be nån sitta bak så framhjulet kommer upp i luften, ta tag i gaffeln rikta den mot den nygrillade entrecoten. Viktigt med rapsolja i marinad... oj fel forum...

Ta tag i gaffeln, tryck/dra den i hojens färdriktning får inte finnas ett uns av glapp. Håll kvar i gaffeln, gör fulla utslag hö/vä får inte skrapa eller kännas motstånd. Måste den bytas/justeras krävs en specialnyckel samt en momentdragare. Det märkliga är åtdragningsmomentet. Har inte dom exakta siffrorna men först var det ganska våldsamt. typ 15nm för att sedan lossa den och slutdra med typ 3,8nM. Kanske för att lagret ska "sätta" sig första gången?

Olja ska tydligen biltemas racing vara bra. Många källor påstår att det är samma sort som Statoils Racing Way. Har inte testat själv, 24 mil till biltema t/r...

Utan att mena något illa:
Dina frågor berättar tydligt att du behöver två saker; en verkstadshandbok för amatörmekar (typ Haynes eller Clymer) och en mentor/guru som hjälper till och visar grundläggande vertygsanvändning/metod.
I annat fall riskerar du att förstöra din mc då en hel del praktiskt arbete faktiskt inte kan visas i ord/på Forum..

Jag har aldrig utfört servicepunkterna 1-8 vid 1200 mila service. Borde jag ha gjort det? Oljan i gaffeln byter jag när gummibussningarna börjar läcka. Dammskydd byter jag när de gamla börjar gå sönder. Smörjning länkage bakstötdämpare, hur gör man det utan att plocka i sär en massa?

1. Smörjning av styrlager (var sitter styrlagerna? måste ngt öppnas upp?)

Som skrivits tidigare kolla om gaffeln glappar annars rör inte detta. Styrlagret sitter under styret där man drar fast gaffeln.

2. "Skruvförband, åtdragning" (vad betyder denna formulering?)

Kolla om du kan hitta några skruvar eller muttrar som är lösa.
Väldigt ovanligt och kan oftas ignoreras.

3. Rengöring av oljenät (var sitter "oljenätet", vilken funktion har det?)

Ingen aning, men byt alltid oljefilter när du byter olja.

4. Allmän rundsmörjning (vad är det då man smörjer upp?)

Om något kärvar som växelförare eller kopplingswire kan du smörja upp dessa vid behov, annars kan du lämna denna punkt därhän.

5. Smörjning svingarm (var kan svingarmen smörjas?)
Kan ofta ignoreras.

6. Oljebyte i framgaffel (hur görs detta?)
Lite meckigt om man är nybörjare men man lossar bultarna högst upp på varje gaffelben och då poppar fjädrarna ut. Sedan öppnar man "tömningsskruvarna" längst ned på gaffelbenet och låter oljan rinna ut.

Sedan måste man kolla hur mycket olja som behövs i varje gaffelben och då behöver du ett mätglas så att du kan fylla på exakt rätt mängd.
Be någon hjälpa dig med detta om du känner dig osäker.

7. Byte av dammskydd för bromsok (var vid bromsoket sitter dammskyddet, hur ser det ut, hur bär jag mig åt för att byta det?)

Görs normalt inte. När du byter bromsbelägg kan du kolla om dessa gummin är trasiga samtidigt som du gör rent och smörjer upp kolvarna.(gummit omsluter kolvarna i oket).

8. Byte dammskydd huvudcylinder (var sitter detta dammskydd)

Antar att det är dammskyddet i oljebehållaren till hand/fotbromsen. När du luftar bromsarna kan det vara bra att kolla att dammskydet inte är skadat.

9. Ska ha 10W40 motorolja men har inte bytt oljan själv tidigare. Rekommendationer? Märke? Hel/halvsyntet? Annat?

Se till att få en olja för MC då oljan både ska vara för motor och växellåda. Helsyntet är bra. Kolla Biltemas MC-olja.

Last edited:
Tackar så mycket för all info. Det genomgående rådet verkar vara att skaffa en verkstadshandbok så en sådan är nu beställd och borde landa i brevlådan nästa vecka.

Har ett par andra frågor när det gäller olja, oljefilter och tändstift från Biltema...

1. Olja som borde fungera?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-Kemikalier/MC-olja-Racing-10W401/

2. Är det standardstorlek på oljefilter till motorcyklar så jag även kan köpa ett passande oljefilter när jag ändå är på Biltema eller måste jag ta med mig mitt gamla dit för att få rätt filter?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reservdelar/Oljefilter-MC/

3. Är det standardstorlek/gängor på mc-tändstift? Har Biltema mc-tändstift (lyckades inte hitta något på deras hemsida)? Om ja, är de lika bra som mer kända märken?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti