Hur göra?

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Så här är det:

Sålde min R1 00 050227. Idag ringer killen, berättar att han plockat ut den, kört 1,5km och sen tvärdör hojen. Det är vitt i oljerutan så antagligen har väl toplockspackningen gått fick jag höra men man vet ju aldrig. Killen köpte hojen utan att provköra för det låg 1dm snö på backen. Sista gången jag körde hojen var på gelleråsen i september då gick den till 110%. Den har aldrig krånglat tidigare varken med mig eller förra ägaren. Jag berättade för honom att det sista jag gjorde innan jag ställde av den var att krasha den på bana. Hojen har ju gått att starta utan problem osv. Det vara bara gaffeln och lite "småskit" som pajade. Men inget motormässigt.

Killen vill nu att jag ska vara med att betala på eventuella kostnader för att laga hojen. Det vill ju självklart inte jag som ni förstår, visst till en viss gräns kan man väl lägga pengar men inte om det drar upp till ett par tusen. Han fick hojen jäävligt billigt dessutom.

MÅSTE jag vara med att betala eventuella kostnader eller kan jag tvärneka och vara säker på min sak?

Hagster skrev:
MÅSTE jag vara med att betala eventuella kostnader eller kan jag tvärneka och vara säker på min sak?

Är det din hoj? Nej, då är det inte ditt problem.

Tror inte han rent juridiskt kan säga någe. Sedan e ju hur ditt samvete känner det...men fick han den grymt billigt så...
Förstår ditt dilemma, men kan samtidigt förstå grabben.
Men jag skulle aldrig köpa en hoj utan att ha testat den 110%!!!
Skulle kanske ge han en tusing men knappast mer!

//Mats

Mingves skrev:
Tror inte han rent juridiskt kan säga någe. Sedan e ju hur ditt samvete känner det...men fick han den grymt billigt så...
Förstår ditt dilemma, men kan samtidigt förstå grabben.
Men jag skulle aldrig köpa en hoj utan att ha testat den 110%!!!
Skulle kanske ge han en tusing men knappast mer!

//Mats

Nej jag vet, det står "...för en hoj i befintligt skick" på kontraktet/kvittot.

Han snackade om att han kunde gå till konsumentdomstolen o shit.

Ingen kul siutation för varken han eller mig...

Hagster skrev:

haha be han fara o flyga ..det är hans jävla egna skylldighet som privat köpare att kolla så att grejjerna som han köper är sjyssta du har noll ansvar i det hela

Hagster skrev:

Har för mig att konsumkentskiten bara gäller om det är köpt från ett företag så.

Inget gäller omd u sålde den i befintligt skick säg typ men vad trakgiskt funka fint för mig och att du beklagar men du behöver inte göra nått.. bara att spela dum de :tummenupp

Last edited:
Hagster skrev:

Sager forst, "jag tror", att det inte galler att skriva i befintligt skick, da koparen inte kan tankas upptacka ett allvarligt fel utan att forst kort hojen.

Du borde kolla med din lokala konsumentombudsman.

Btw, startade han inte ens hojen innan han kopet den?
Om den fungerade da och sedan skar ihop nu, later ju minst sagt underligt... Kollade han oljan innan han drog ivag eller gjorde han kanske en service sjalv och glomde fylla pa?

Det är väl upp till honom att bevisa att felet fanns innan han köpte den? Dessutom så måste väl han kunna intyga att han inte visste om felet och att du visste att det existerade?

var med om nått liknande för ett tagsen och jag medelad killen noga att det var runthörnet garanti som gällde och nå vecka senare hade bilen han köpt rasat och han börja gorma o hota med det ena och det andra men efter ett tag så hånskratta jag bara åt han sen dess har han vart tyst

Biker__boy skrev:
var med om nått liknande för ett tagsen och jag medelad killen noga att det var runthörnet garanti som gällde och nå vecka senare hade bilen han köpt rasat och han börja gorma o hota med det ena och det andra men efter ett tag så hånskratta jag bara åt han sen dess har han vart tyst

Japp, han fattade nog att det skulle smälla direkct annars!

En vän sålde sin bil till någon junior som rasade motorn strax efter. Då gick nya ägaren till konsumentombudsmannen eller vad det heter och kompisen fick stå för hela kostnaden av renoveringen. Känns lite klyschigt med en "en kompis"-historia men ville bara nämna det så du inte bara viftar bort grejen.
Kompisen betalar på lånet för renoveringen fortfarande.. :död
Hoppas det löser sig för dig!

Hagster skrev:

Vad jag förstår så har du inte medvetet undanhållit att det när som helst kan komma ner vatten i oljan :rolleyes:
Han är så rökt han kan bli, vore det jag som köpt hojen så hade jag blivit skitledsen och ringt säljaren för att pejla läget lite.
Men jag hade defenitivt inte förväntat mig ngn hjälp, allt ligger i din eventuella goodwill.
Däremot om du tex hade sagt att motorn är nyrenoverad och ALLT är tokfräscht och han upptäcker när han plockar isär att det inte är en del bytt.
Då har han fler kort på sin sida.
Lite svårt att hävda att du visste att topplockspackningen skulle ryka.
Lika svårt för honom att hävda att han inte varmkört på varvstoppet.
KD är bara tomma hot, det är ju bara för din del hävda att du inte kunde ha en aning om att felet som nu uppenbarats var i antågande.
//Tobbe

frekke skrev:
En vän sålde sin bil till någon junior som rasade motorn strax efter. Då gick nya ägaren till konsumentombudsmannen eller vad det heter och kompisen fick stå för hela kostnaden av renoveringen. Känns lite klyschigt med en "en kompis"-historia men ville bara nämna det så du inte bara viftar bort grejen.
Kompisen betalar på lånet för renoveringen fortfarande.. :död
Hoppas det löser sig för dig!
Hur fan gick det till?
Visste din polare om att ngt var knas på bilen som han inte sa eller?
Är så jag fått det förklarat för mig.
Stackars sate som fick betala det :(
//Tobbe

Var det inte någon tråd om ett liknande fall för ett tag sen? Där det till sist visade sig att säljaren var ansvarig även fast det stod "i befintligt skick" på kvittot? :va

tobbeviking skrev:
Hur fan gick det till?
Visste din polare om att ngt var knas på bilen som han inte sa eller?
Är så jag fått det förklarat för mig.
Stackars sate som fick betala det :(
//Tobbe

Det var ett bra tag sedan det hände och han är inte så pratsugen när vi kommer till det så jag kommer tyvär inte ihåg detaljer. Ville bara nämna det så att Hagster tar reda på fakta innan (om) han tänkt försöka skrämma köparen.

Vad jag vet så har "dom" väl tagit bort det här med i bifintligt skick!? Det är upp till köparen att kolla så att allt är ok när han köper prylen i fråga!

Förövrigt skulle jag aldrig köpa något i "obifintligt skick" :D :va

Nej, jag hade inte gett honom några pengar om han håller på och hotar om ditten o datten. Hade han varit schysst och vänlig när han ringde så hade jag mycket väl kunnat betala en del (om jag hade haft lite pengar kvar).
Tycker bara att det var lite drygt att ringa och hotas i telefonen.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt