Hur göra?

frekke skrev:
Det var ett bra tag sedan det hände och han är inte så pratsugen när vi kommer till det så jag kommer tyvär inte ihåg detaljer. Ville bara nämna det så att Hagster tar reda på fakta innan (om) han tänkt försöka skrämma köparen.
Det förstår jag att han inte vill snacka om, betala på ett lån för att laga ngn annans bil :näsblod
Men helt klart verkar det som att jag får läsa på lite om detta.
Den bild jag har av sånt här verkar vara tokfel.
Jag läste ngnstans för längesedan att "bef skick" inte existerar längre, men att man kunde bli skyldig att avhjälpa felen om man undanhållit att en vevstake var av tex :rolleyes:
Nåja, Hagster hoppas det löser sig till det bästa iaf.
//Tobbe

Sundance Kid skrev:
Vad jag vet så har "dom" väl tagit bort det här med i bifintligt skick!? Det är upp till köparen att kolla så att allt är ok när han köper prylen i fråga!
Är det inte "i god tro" dom tagit bort? Kanske är båda och iof :confused:

Alltså, han ringde först och var trevlig och frågade om jag visste vad det var för fel och om det hade hänt förrut. Sedan sa han att han kunde gå till domstol osv.

Folk såg ju när jag satte otroliga 1.17 tider på hojen på gelleråsen så den gick inte dåligt. Och inte fan kan topplockspackningen ryka när man vurpar? Vettifan asså...

Befintligt skick finns inte.
Det är konsumentköplagen ni menar som inte täcker detta då det endast gäller handlare, däremot finns köplagen! Lagen för köp mellan privatpersoner.
Enda sättet att friskriva sig från framtida fel är i princip att skriva ner varenda jävla mutter på hojen och säga att du friskriver dig från allt ansvar just för den delen.
Köplagen är till köparens fördel i detta fall. Minns inte exakta tider innan det anses "försent" att reklamera köpet, men den tiden är mycket längre än ett par månader som i detta fall.
Även om säljaren inte hade en susning om ett fel på fordonet, som sedan uppstår är han skyldig att bekosta reparation eller ta tillbaka köpet om köparen kräver det. Detta gäller även om man skrivit fina papper som ska friskriva en från problem i framtiden, om man inte friskrivit just detta i kontraktet. Men det gäller bara saker som köparen utan rimlig möjlighet kunnat upptäcka vid provkörning/titt.
Men till din fördel är att den var krashad och köparen var medveten om detta (hoppas det stod i kontraktet?), det kan få en domstol att döma till din fördel.
Sedan tar de hänsyn till priset och skicket vid försäljningstillfället.
Jag föreslår att du lusläser köplagen och försöker avgöra dina chanser att vinna en rättegång.
Jag har haft liknande fall som skolexempel när jag lhade en 5poängskurs i juridik på högskolan.

Klippt från konsumentverket ang köplagen:
"När du köper något av en privatperson gäller köplagen. Lagens regler är inte tvingande, vilket betyder att du och säljaren kan komma överens om andra bestämmelser än de som står i lagen. Säljaren kan till exempel friskriva sig från ansvar för fel. Det gäller till exempel begagnade varor som säljs i befintligt skick."

Gå in eller ring till rådrummet o kolla så du är säker på vad som gäller innan du snackar med honom igen.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt