Hur göra..Lite input tack.

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Dilemma.

En hoj på verkstaden som kommer kosta för mycket att laga.

Skador..
Repa bakfälg.
Repor ram och tank.
Alla kåpor högersida.
Mosad akkadämpare.

Försbolaget säger att vi ska kvitta självrisken (a'6000kr) om jag kan leva med repor på tank och sving samt ram.Alla kåpor lagar verkstaden.

hojen är en aprilia rsv mille R.

Min hoj kommer ju sjunka grymt mycket i värde om jag Tex..pulverlackar ram Fälgar mm,Ramen är ju ploerad med klarlack utanpå! Så om en firma skulle göra i ordning hojen så blire väldans dyrt ändå.

Vad göra?

Last edited:
twinner skrev:
Dilemma.

En hoj på verkstaden som kommer kosta för mycket att laga.

Skador..
Repa bakfälg.
Repor ram och tank.
Alla kåpor högersida.
Mosad akkadämpare.

Försbolaget säger att vi ska kvitta självrisken (a'6000kr) om jag kan leva med repor på tank och sving samt ram.Alla kåpor lagar verkstaden.

Har lån på ca 100k på hojen som är en aprilia rsv mille R.

Min hoj kommer ju sjunka grymt mycket i värde om jag Tex..pulverlackar ram Fälgar mm,Ramen är ju ploerad med klarlack utanpå! Så om en firma skulle göra i ordning hojen så blire väldans dyrt ändå.

Vad göra?

Jag skulle betala självrisken!

Den sjunker, som du själv säger, för mycket i pris annars.

Självrisken motsvarar ju inte mer än max tanken, inte ens det...

Det är ju nite det som är probbet.

Alltså: Hojen skulle kosta ungefär 140k att laga ch deras förslag är ju att ersätta mig med nya kåpor och dämpare.Dom kvittar självrisken om jag struntar i att jag har skador på ram och sving samt tank+fälgen.Det lär ju kosta mer än 6 loppor att fixa detta för mig samt att hojen kommer sjunka i värde..

Nu fattar jag inte? OM du betalar självrisken på 6 loppor så borde du väl få allt fixat eller är jag ute o cyklar? För i sådant fall så är inte 6000 ens en fis i vinden.

Varför skulle din hoj minska i värde om det är proffsigt gjort? Lackering av tank + fälg max 2000:-, slipa ner repor i ram & sving + klarlack ca 1500:-, aprila klistermärken på tank ca 300.-. F-bolaget kommer inte byta Sving & Ram då enbart Ramen kostar 35´( har haft en själv ) dom kommer att slipa och lackera, så länge det inte är bucklor. Om du har några känningar inom "lackeri" så hör vad dom skall ha betalt, därefter ge bolaget ett besked.

Jag själv tror att du kan komma undan med runt 3000:-, och då blir den lika fin som ny.

Lycka till

twinner skrev:
Det är ju nite det som är probbet.

Alltså: Hojen skulle kosta ungefär 140k att laga ch deras förslag är ju att ersätta mig med nya kåpor och dämpare.Dom kvittar självrisken om jag struntar i att jag har skador på ram och sving samt tank+fälgen.Det lär ju kosta mer än 6 loppor att fixa detta för mig samt att hojen kommer sjunka i värde..

Om den skulle kosta 140´att laga så skall det bedömmas som skrot. Inget F-Bolag lagar en hoj där kostnaden är mer än 75% av värdet på hojjen.

Hmm..Dom vill inte lösa in den iaf.

Det är ett jack i ramen bakom bromspedalen samt en fet repa på ramen vid tanken.Det är ett jack i bakfälgen och repor på svingen.¨'

vilka jäkla priser du får väl en ny för de pengarna?
Gillar du din hoj så gå med på det där, den låter ju inte alls så skrotfärdig som de säger.
För tänk på att om de löser in den så får du ju bara värdet på hojen och inga 140 tusen.

Silwer skrev:
vilka jäkla priser du får väl en ny för de pengarna?
Gillar du din hoj så gå med på det där, den låter ju inte alls så skrotfärdig som de säger.
För tänk på att om de löser in den så får du ju bara värdet på hojen och inga 140 tusen.

Den är inte skrotfärdig..det är bara det att det kostar satan med aprilia-orginalsaker,,

Zilversurfer skrev:
aprila klistermärken på tank ca 300.-
De säljer bara hela uppsättningar kilstermärken. De är skitdyra!

Så var det iaf när jag behövde ett klsitermärke till min Pegaso. Vill minnas att setet kostade typ 1 800 kr eller så. Surt som fasen :mad:

Twinner, 6 000 kr i självrisk är inget för att få de sakerna fixade. Betala och var glad för att du får en kanonfin båge i toppskick.

twinner skrev:

Det borde ju vara deras problem om de inte vill lösa in den, är den försäkrad ska de stå för en likvärdig om det inte är lönt att reparera.
Eller har jag missat något???

PMR skrev:
Det borde ju vara deras problem om de inte vill lösa in den, är den försäkrad ska de stå för en likvärdig om det inte är lönt att reparera.
Eller har jag missat något???
hur fasen vet man vad man får?
Försäkringsbolag är inte givmilda och skänker saker hur som helst.
Löser de den får han ut stålar att köpa en anna för, men jag vet ju inte hur bra och fin just hans hoj var, det blir ju listpriser.

Det finns ju inte en chans att bolaget lagar den för 140 loppor, det är inte en ny hoj.

Alltså.. Är jag dum eller? (Jaja.. Som man ropar i skogen får man svar)

Jag fattar inte... Vill de inte betala dig för skadorna på hojen eller vad?

De har 3 alternativ.

1. Lös hojen.
2. Laga hojen.
3. Gör en deal med dig. Ex: Om att du får behålla hojen + en påse pengar att laga den för.

Är det enligt alt. 3 de vill göra med dig?

Bingo skrev:
De säljer bara hela uppsättningar kilstermärken. De är skitdyra!

Så var det iaf när jag behövde ett klsitermärke till min Pegaso. Vill minnas att setet kostade typ 1 800 kr eller så. Surt som fasen :mad:

Twinner, 6 000 kr i självrisk är inget för att få de sakerna fixade. Betala och var glad för att du får en kanonfin båge i toppskick.

Nej, nej Mr Bingo, jag köpte till min RSV 00:a enbart tank dekalen. Om dom säger annat har dom lurat dig.

twinner skrev:

Det är ett jack i ramen bakom bromspedalen samt en fet repa på ramen vid tanken.Det är ett jack i bakfälgen och repor på svingen.¨'

Jacket hade jag också på min vid fotbromsen ( bromsen gått in i ramen ). Där är det inte blank polerat utan blästrat. Men, men... om det nu kostar 140` att fixa så är det skrot. Be att få en likvärdig. Om dom vill reparera så kommer du garanterat få tillbaka exakt samma delar, enbart ny lackade och polerade. Inget nytt det kan jag nästan lova.

Lycka till

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...