Hur gör polisen med bilder från kameror?

Stephen skrev:
Ok..
Trodde jag inte.. Gaggade med en snut för ett tag sen angående detta.. HAn sa att om det var ett brott av grövre karraktär, t.ex. om nån lånar min bil och kör ihjäl någon så måste jag ange denna.. Men detta stämmer alltså inte?? Kunde man ju ge sig fan på att snuten skulle ljuga som vanligt,... :kocko

Nu är man ju ingen jurist men t.o.m prästen är ju tvungen att anmäla folk om de t.ex. berättar att de har mördat någon annars är det väl skyddande av brottsling vilket kan ge fängelse.

Någon som är jurist här?

Intressant det här ju, hehe...

Om man åker dit på en kamra med bil, och sedan nekar, men dom kan ändå bevisa att det var du, har du förlorat nått på att du nekade??

Kort sagt, kan man förlora nått på o neka?

Om polisen komemr hem till en, behöver man svara på deras frågor då? eller kan man bara säga att man nite har några kometarer?

Inte så aktullt dethär för min del, men ändå kul o veta...

Om vi går lite halv-offtopic då (förlåt!)
Säg att jag nästa år åker i full fart med NSRen, polisen börjar jaga mig o jag kör imellan nån bom eller så, och dom tar mitt reg. nr. Så åker dom väll hem till en? Kan man bara säga att man nite har några komentarer då??? eller vad måste man svara på o så??

Och nej, jag ska nite göra det, jag ska köra jätefint o pedantiskt o aldrig köra för fort, precis som alla andra här inne gör! :hihi

Nitrous skrev:
I Sverige finns ett visst ägaransvar på fordon, som ägare bör du ha så bra kontroll över ditt fordon att du vet vem som brukar det.
T.ex. , åker du från polisen och sen blir uppsökt hemma så kommer du åtalas ifall du inte kan uppge vem som framfört fordonet. En kompis till mig råkade ut precis för den saken, han hänvisade till att hojjen stod i klubblokal och att nycklar fanns i ett nyckelskåp m.m. så vem som helst hade kunnat köra den.
Jag minns inte exakta brottsrubriken (underlåtenhet bla bla bla) men det gav böter på ynka 2000:- eller nåt.

Stämmer, men då är det inte exempelvis smitning eller hastighetsbrott som du åker fast för. Hittade inte brottet i trafikförordningen, men skall roa mig med att kika vidare efter helgen. Vore kul att veta vad han egentligen dömdes för.

Nitrous skrev:
Angående angivarlag så är det samma där, som svensk medborgare har du skyldighet att ange om du ser eller vet om att ett brott begås.
Ev. gäller inte detta fru eller äkta man men om t.ex. din bror begår ett brott och sen låter du honom stanna hos dig i din lgh eller hus så kommer du åtalas för "skyddande av brottsling" . Givetvis förutsätter detta att du visste om att han hade begått ett brott.

Återigen - du har en plikt som medborgare att meddela polisen när ett brott begås, du har även en viss plikt som vittne (Exempel: smitningsolyckor). Du har dock ingen skyldighet att ange när din hoj kört för fort förbi en poliskamera, för du var ju inte närvarande (dvs Du körde inte motorcykeln), och kan alltså inte vittna i frågan - det är ju mened. Det är klart, om du faktiskt vill erkänna att du begått brottet så är det ju en annan sak.
Det är helt rätt dock att man kan bli åtalad för skyddande av brottsling även om det är en familjemedlem. Förutsättningen är att du borde förstå att personen ifråga just begått ett brott.

Nitrous skrev:
Tillbaka till trådens ursprung så tror jag att lär ha märkt om du blev fångad av en kamera mitt i natten när det var mörkt, du bör ha uppmärksammat en blixt, inte så stark som en vanlig kamerablixt men ett snabbt och intensivt ljus.

/Nitrous

:tummenupp

Nitrous skrev:
Angående angivarlag så är det samma där, som svensk medborgare har du skyldighet att ange om du ser eller vet om att ett brott begås.
Ev. gäller inte detta fru eller äkta man men om t.ex. din bror begår ett brott och sen låter du honom stanna hos dig i din lgh eller hus så kommer du åtalas för "skyddande av brottsling" . Givetvis förutsätter detta att du visste om att han hade begått ett brott.
Du blandar nog ihop brottet och brottslingen. Det är skillnad på att rapportera ett brott och att peka ut brottslingen. Brottet skyddande av brottsling har öht inte med saken att göra. Det är ett brott i sig, vilket vägran att ange någon inte är. Du måste inte ange någon men du får heller inte hjälpa honom undkomma lagens långa arm.

Har kollat runt lite och det verkar som det handlar om Nikon D1 eller
Canon EOS 1D. Eftersom detta är kameror i trettiotusenkronersklassen så finns det säkert övervakningskameror som övervakar övervakningskamerorna.

Några övervakningskameror som övervakar hastighetskamerorna finns inte. Skulle det gör det måste en skylt om "videoövervakning" finnas uppsatt.

De flesta skåpen är tomma. Åkte igår en sträcka av 80 mil. Rv45, Gbg-Branäs T/R. Kollade skåpen med laser/radarvarnare och inte ett enda av de ca 20 skåp jag passerade var utrustade med någon aktiv kamera.

Kameran är en canon, och den är dyr enligt vad jag hört på annat håll.

Ett visst ägaransvar finns på fordon i sverige. Ta tex parkeringsböter. Dem får du som ägare av fordonet betala oavsett vem som kört bilen. Vad gäller fartkameror så är det helt riktigt att du inte behöver ange vem som kört bilen. Dock har jag hört att en lagändring är på gång.

En liten fråga.. Om kamerorna i England kan ta fast motorcyklister genom att fotografera bakifrån, hur identifierar de en förare med hjälm på sig?

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti